Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av LED driver/dimmer ''push'' smartløsning


pederw

Anbefalte innlegg

Hei. Min første post her og mitt første prosjekt på litt smartløsning i leiligheten min.

Har fått tak i LED spotter og drivere/dimmere. 

LED driver/dimmer: https://www.el-produkter.no/files/el-produkter.no/documents/DATABLAD/TILBEHØR/TRAFO/POWER LED/NYE 2018/DATABLAD_3207578_LED DRIVER 350mA 2X12W_H.pdf

Jeg ønsker og bruke en smart bryter og aktuator for og styre disse, men det må være av typen som fungere som en Elko bryter med fjer. Altså at aktuatoren gir ut bare 230v når bryteren bli holdt inn.

 

Ser også den har noe med 10v å gjøre, men skjønner ikke helt hvordan det fungerer...

 

Snakket med de på elektroimportøren og de mente at bare xComfor fungerte til dette systemet. Finnes de ikke noe Nexa, Z wave eller lignende som kan gjøre det samme? xComfor er jo så dyrt...

 

Håpet jeg forklarte greit. Viss ikke bare spør.

 

Mvh

Pederw

Endret av pederw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pederw skrev:

men det må være av typen som fungere som en Elko bryter med fjer. Altså at aktuatoren gir ut bare 230v når bryteren bli holdt inn.

Ja, en bryter med pulsfjær? Trykk for å skru av/på, hold inne for å dimme?

 

1 time siden, pederw skrev:

Snakket med de på elektroimportøren og de mente at bare xComfor fungerte til dette systemet. Finnes de ikke noe Nexa, Z wave eller lignende som kan gjøre det samme? xComfor er jo så dyrt...

Anbefalte Elektroimportøren xComfort? Et proprietært, dyrt system? Overraskende.

 

Men OK. Qubino har en 0-10V dimmer som burde fungere fint med din driver som aksepterer 1-10V. :)

Ulempen er derimot at den ikke kan drives med 230V, men 12-24V.

 

 

Men jeg personlig hadde nok heller byttet ut LED-driveren, og heller valgt en som kan dimmes direkte med 230V istedenfor å kunne styre dimmingen med 1-10V styringssignal. :)

Og så hadde jeg montert en Fibaro Dimmer 2 foran der. Eller: Elektrikeren hadde montert det slik.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Moskus said:

Ja, en bryter med pulsfjær? Trykk for å skru av/på, hold inne for å dimme?

 

Ja, finner ikke helt hvordan den var den fungerte. Men var noe slikt som hold inne for og dimme opp, slipp, hold inn for og dimme ned. Dobbeltrykk for å slå av og dobbeltrykk for å slå på.

 

Quote

 

Anbefalte Elektroimportøren xComfort? Et proprietært, dyrt system? Overraskende.

Ja, men hadde litt på følelsen at de ikke hadde vært bort i et slikt system før...

Quote

 

Men OK. Qubino har en 0-10V dimmer som burde fungere fint med din driver som aksepterer 1-10V. :)

Ulempen er derimot at den ikke kan drives med 230V, men 12-24V.

 

Okei. Det blir litt dumt. Hva med https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/innfelt-bryter/nexa-mottaker-for-1-10-v-enheter-p50882?gclid=CjwKCAjwgYPZBRBoEiwA2XeupfpRrOZUNQoF6dRhLBnDlZaFZTDjfwYHfWXbQg7SYlhFpsL4HJ7dIBoCX1YQAvD_BwE ? Vil den fungere opp mot nexa bryter? Eller denne typen https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/mspot-1-10v

 

Hvis du har god peiling på hvordan 1-10v dim fungerer inn på en slik trafo kan du forklare meg litt ? Skjønner ikke helt hvordan det fungerer.

 

Quote

 

Men jeg personlig hadde nok heller byttet ut LED-driveren, og heller valgt en som kan dimmes direkte med 230V istedenfor å kunne styre dimmingen med 1-10V styringssignal. :)

Og så hadde jeg montert en Fibaro Dimmer 2 foran der. Eller: Elektrikeren hadde montert det slik.

 

Ja, men da tror jeg at jeg må bytte og spottene også, og hvil svært gjerne ha de spottene :D

Endret av pederw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, pederw skrev:

Ja, men da tror jeg at jeg må bytte og spottene også, og hvil svært gjerne ha de spottene :D

Okay? Det er jo ikke sikkert. Hvilke spotter er det?

 

 

8 timer siden, pederw skrev:

Joda, de fungerer sikkert. Men 433 Mhz? Det hadde jeg hatt problemer med å velge nå over Z-wave...

 

8 timer siden, pederw skrev:

Hvis du har god peiling på hvordan 1-10v dim fungerer inn på en slik trafo kan du forklare meg litt ? Skjønner ikke helt hvordan det fungerer.

1-10V er kun et styringssignal som forteller driveren hvilket dim-nivå driveren skal legge seg på. 1 er av 10 er på, alt mellom er dimmet. Du kan på den dummeste måten styre det med hva som helst, f.eks. en klassisk 12V trafo og et potmeter.

 

For alt jeg vet så gir driveren din ut 12V slik at den enkelt kan kobles til et veggmontert potmeter for dimming. Da er det i teorien bare å koble Qubinoen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

Okay? Det er jo ikke sikkert. Hvilke spotter er det?

Er av denne typen.

https://www.el-produkter.no/product/63541957/caeli-led-6w-soft-2700k-hvit-3-7w-dim-trafo

 

1 hour ago, Moskus said:

 

Joda, de fungerer sikkert. Men 433 Mhz? Det hadde jeg hatt problemer med å velge nå over Z-wave...

Hmm , jaa. Det finnes vel ikke noe som går på 230v å gir ut 1-10v som går på z-wave altså....(?)

 

1 hour ago, Moskus said:

 

1-10V er kun et styringssignal som forteller driveren hvilket dim-nivå driveren skal legge seg på. 1 er av 10 er på, alt mellom er dimmet. Du kan på den dummeste måten styre det med hva som helst, f.eks. en klassisk 12V trafo og et potmeter.

 

For alt jeg vet så gir driveren din ut 12V slik at den enkelt kan kobles til et veggmontert potmeter for dimming. Da er det i teorien bare å koble Qubinoen på.

Så hvis du kobler en bryter på en slik modul så dimmes det opp når du holder inn oppknappen på bryteren og ned vis du holder inn ned knappen på bryteren, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pederw skrev:

Du kan jo få dem levert med trafo og hoppe over driveren.

 

 image.png

 

Da monterer du (dvs. elektrikeren din) en Fibaro Dimmer 2 foran istedenfor den driveren. :) 

 

1 time siden, pederw skrev:

Så hvis du kobler en bryter på en slik modul så dimmes det opp når du holder inn oppknappen på bryteren og ned vis du holder inn ned knappen på bryteren, eller ?

Nei. Det er kun en knapp. Trykk på den så endrer den status (på/av), hold den inne så dimmer den opp eller ned (hold inne en gang til for å dimme motsatt retning).

 

Men erfaring sier at når man har fått sånt automatisert så dimmer man lite med de fysiske bryterne, selv om de kan være praktiske å ha. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Oddvar skrev:

Ut i fra databladet kan både 1-10V og push dimming (impuls) brukes som jeg leser det. Er det ikke bare å benytte f.eks. Fibaro Dimmer 2 og bryter med fjær? 

Push dimming er vel akkurat det som Fibaro gjør. Hold inne for å dimme, trykk for å endre status. Men det betyr ikke at du kan koble en dimmer sammen med en annen dimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som samme LED-driver som jeg har. Jeg mangler bare et siste lite elektrikerbesøk, så har jeg dette opp å gå med qubino 0-10V på z-wave sammen med en passende trafo (se tråden)  Jeg har fått testet at det virker med midlertidige koblinger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Oddvar said:

Ut i fra databladet kan både 1-10V og push dimming (impuls) brukes som jeg leser det. Er det ikke bare å benytte f.eks. Fibaro Dimmer 2 og bryter med fjær? 

Ka vel ikke montere en dimmer forran selve dimmetrafoen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Moskus said:

Du kan jo få dem levert med trafo og hoppe over driveren.

 

 image.png

 

Da monterer du (dvs. elektrikeren din) en Fibaro Dimmer 2 foran istedenfor den driveren. :) 

Ja, men har allerede fått tak i disse dimmerne.

 

6 hours ago, Moskus said:

Nei. Det er kun en knapp. Trykk på den så endrer den status (på/av), hold den inne så dimmer den opp eller ned (hold inne en gang til for å dimme motsatt retning).

 

Men erfaring sier at når man har fått sånt automatisert så dimmer man lite med de fysiske bryterne, selv om de kan være praktiske å ha. :) 

Men er det slik at viss du holder inn knappen da så går den opp mot 10v og det vil øke lysstyrken på spottene, og holder inn igjen så går den ned mot 0v ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, berland said:

Det ser ut som samme LED-driver som jeg har. Jeg mangler bare et siste lite elektrikerbesøk, så har jeg dette opp å gå med qubino 0-10V på z-wave sammen med en passende trafo (se tråden)  Jeg har fått testet at det virker med midlertidige koblinger.

 

Ja, men går ikke disse qubino på 12-24 v ? Skulle ha hatt noe som går på 230v ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, pederw skrev:

Ja, men går ikke disse qubino på 12-24 v ? Skulle ha hatt noe som går på 230v ... 

Helt enig, men ser ikke ut til å være mulig å finne. Irriterende at jeg må ha denne trafoen liggende ved siden av driveren, da begge omtrent gjør samme jobben..

https://www.powerdin.com/en/?route=product/product&product_id=232

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, berland said:

Helt enig, men ser ikke ut til å være mulig å finne. Irriterende at jeg må ha denne trafoen liggende ved siden av driveren, da begge omtrent gjør samme jobben..

https://www.powerdin.com/en/?route=product/product&product_id=232

 

 

Ja, det er litt dumt...  Hva med https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/433mhz/fjernstrombryter/innfelt-bryter/nexa-mottaker-for-1-10-v-enheter-p50882?gclid=CjwKCAjwgYPZBRBoEiwA2XeupfpRrOZUNQoF6dRhLBnDlZaFZTDjfwYHfWXbQg7SYlhFpsL4HJ7dIBoCX1YQAvD_BwE eller denne typen https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-dimmers/mspot-1-10v ? Hvorfor gikk du ikke for dem? Hvilken bryter bruker du opp mot qubinoen ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denner her ? Ser den fungerer som push button? Ser på koblingsskjemet så har de koblet den rett på motor. Men det er vel et rellet i den som gir ut L ved trykk ? Moskus berland

http://www.z-wave.com/shop-z-wave-smart-home-products/smart-window-coverings-qubino-qubino-z-wave-plus-flush-shutter-motor-controller-for-motorized-blinds-and-shade

 

Tenker da på å bruke den inn på push inngangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pederw skrev:

Hvorfor gikk du ikke for dem?

Det du egentlig spør om er forskjellene på "klassisk 433 MHz" og Z-wave.

 

Z-wave har toveis kommunikasjon. Dvs. at alle beskjeder blir kvittert for, samt at smarthus-hjernen vet hvilken status lyset har hvis du styrer den direkte (og du kan få tilbake informasjon om f.eks. strømforbruk). 433 MHz er kun én-veis. I praksis sender du signalet i blinde og håper det kommer frem, og du kan heller ikke sjekke om lyset faktisk står på eller ei.

 

Siden Z-wave er to-veis kan det også videresende beskjeder, i et såkalt mesh-nettverk. En "node" trenger ikke ha direkte kontakt med smarthus-hjernen for å kunne styres. 433 Mhz kan kun ha direkte forbindelser (kan for flere smarthus-systemer løses med å ha flere sendere og mottakere, men da stiger også prisen).

 

 

Jeg startet for over 10 år siden med X10 (dvs. over strømnettet) og utvidet med 433 MHz signaler. Bruker enda en del 433 Mhz sendere, men da til kun ting som ikke er så viktige (f.eks. temperatur-meldinger). Alt av lys og varme går nå på Z-wave.

 

 

8 timer siden, pederw skrev:

Hva med denner her ? Ser den fungerer som push button? Ser på koblingsskjemet så har de koblet den rett på motor. Men det er vel et rellet i den som gir ut L ved trykk ? Moskus berland

http://www.z-wave.com/shop-z-wave-smart-home-products/smart-window-coverings-qubino-qubino-z-wave-plus-flush-shutter-motor-controller-for-motorized-blinds-and-shade

Jeg ser ikke helt hva du har tenkt å bruke en motor-controller til...?

Sitat

The Flush Shutter is a Z-Wave device that controls the motors of blinds, rollers, shades, venetian blinds, etc

 

Det er ikke noe relé i den, nødvendigvis. Man må ikke ha et relé for å styre strøm av eller på.

Fibaro har to typer av/på-moduler (og en dimme-modul), der en av dem bruker reléer og den andre ikke.

 

 

8 timer siden, pederw skrev:

Tenker da på å bruke den inn på push inngangen :)

Det er nok teknisk mulig, men det er bedre å da bruke 1-10V styringen. Å time med pinlig nøyaktighet av/og på for reléer er mer styr med flere ulemper enn å bare bruke Qubino-modulen med en ekstra strømforsyning. Du mister bl.a. muligheten til å vite hvilken status lyset har og å dimme direkte til f.eks. 57%.

 

Du kan ikke engang være sikker på at lyset er av hvis du styrer det fra smarthuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

Det du egentlig spør om er forskjellene på "klassisk 433 MHz" og Z-wave.

 

Z-wave har toveis kommunikasjon. Dvs. at alle beskjeder blir kvittert for, samt at smarthus-hjernen vet hvilken status lyset har hvis du styrer den direkte (og du kan få tilbake informasjon om f.eks. strømforbruk). 433 MHz er kun én-veis. I praksis sender du signalet i blinde og håper det kommer frem, og du kan heller ikke sjekke om lyset faktisk står på eller ei.

 

Siden Z-wave er to-veis kan det også videresende beskjeder, i et såkalt mesh-nettverk. En "node" trenger ikke ha direkte kontakt med smarthus-hjernen for å kunne styres. 433 Mhz kan kun ha direkte forbindelser (kan for flere smarthus-systemer løses med å ha flere sendere og mottakere, men da stiger også prisen).

Okei, takk. Det var greit å vite :)

 

3 hours ago, Moskus said:

 

Det er nok teknisk mulig, men det er bedre å da bruke 1-10V styringen. Å time med pinlig nøyaktighet av/og på for reléer er mer styr med flere ulemper enn å bare bruke Qubino-modulen med en ekstra strømforsyning. Du mister bl.a. muligheten til å vite hvilken status lyset har og å dimme direkte til f.eks. 57%.

 

Du kan ikke engang være sikker på at lyset er av hvis du styrer det fra smarthuset...

Ja, der sie du noe, da måtte jeg sikkert brukt noe form for timing som hadde blitt unøyaktig ... bra tenkt. finnes det råbillige 12v eller 24v strømforsyninger da som er godkjente? Tenkte på  om det gikk å bruke samme som de til LED. Men da vil vi vel aldri få til å slå det på når Qubinoen gir ut 0v og vi får 0v ut på et LEDene og inn på Qubinonen. Da vil det vel ikke være mulig å få slått den på igjen. Viss du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, pederw skrev:

finnes det råbillige 12v eller 24v strømforsyninger da som er godkjente? Tenkte på  om det gikk å bruke samme som de til LED. Men da vil vi vel aldri få til å slå det på når Qubinoen gir ut 0v og vi får 0v ut på et LEDene og inn på Qubinonen. Da vil det vel ikke være mulig å få slått den på igjen. Viss du skjønner.

Ja, jeg ser poenget. Når du slår av lyset slår du også av styringsmodulen.

 

Tror @berland erfarte at du ikke har for mange valg om trafoer til styring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Moskus said:

Ja, jeg ser poenget. Når du slår av lyset slår du også av styringsmodulen.

 

Tror @berland erfarte at du ikke har for mange valg om trafoer til styring...

Ja. Er ening med deg at Qubionen blir nok den beste løsningen. Et litt annet spørsmål. Hvilken bryter veggbrytere bruker dere for z wave, og hvordan funerer paringen mellom Qubinoen og bryteren eventuelt ? Hvilke program bruker dere for og programere z wave og hvilken app fungerer best mot z wave?

Endret av pederw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, pederw skrev:

Hvilken bryter veggbrytere bruker dere for z wave, og hvordan funerer paringen mellom Qubinoen og bryteren eventuelt ?

Det går via "assosiasjoner". Det kan du lese litt om i HS-skolen del 4. Det er ikke veldig mange gode ekstra-brytere ute og går, men noen er det. Jeg ville bare sjekket hva Tronika.no har på lageret.

 

53 minutter siden, pederw skrev:

Hvilke program bruker dere for og programere z wave og hvilken app fungerer best mot z wave?

Oi... ;)

 

Det du spør om det samme som å gå til et bilforum som skal dekke alle merker og modeller og spørre: "Hei dere! Hvilken bil er best?"

Svaret er selvfølgelig at det er smak og behag, og til syvende og sist et personlig valg. Det er store forskjell i kompleksistet og pris og hvilken kompetanse som kreves for å sette det opp.

 

Jeg bruker HomeSeer. Som selvfølgelig er det beste valget uansett. :P Les HomeSeer-skolen;) 

@berland bruker OpenHAB.

Mange her bruker HomeAssistant og Domoticz.

Du kan også kjøpe selvstendige bokser, som f.eks. SmartThings, Vera og Fibaro Home Control.

 

Alle har app'er tilgjengelige. Alle disse alternativene kan settes opp forholdsvis komplekst. Det er litt forskjell i nivå HVOR komplekst du kan gjøre det, og det er forskjeller på priser.

 

I tillegg er det enklere alternativer som f.eks. FutureHome der alt er mer eller mindre ferdig i en pakke. Men dog med noen begrensninger. Assosiasjoner er f.eks. ikke mulig. Og det er ikke sikkert at akkurat de Z-wave-modulene du ønsker å bruke er støttet, så det må sjekkes på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Moskus said:

Det går via "assosiasjoner". Det kan du lese litt om i HS-skolen del 4. Det er ikke veldig mange gode ekstra-brytere ute og går, men noen er det. Jeg ville bare sjekket hva Tronika.no har på lageret.

Ja. Problemet mitt er jo at jeg vil ha bryter og mulighet ved og bruke app på mobil. Jeg trenger 4 brytere. 3 for og dimme tre forskjellige soner med som vi snakket om Qubion og ekstra strømforsyning. Og en på en vanlig dimmer som skal dimme 2 enkle glødepærer. 

 

Nexa sitt system er jo så radigt her da de kan koble seg opp mot hverandre ut noe form for ekstra stasjon eller program. Men da får jeg vel de ikke over tlf. Ønsker jo selvsagt å bruke z wave, men hva trenger jeg egentlig for å få til dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, pederw skrev:

Nexa sitt system er jo så radigt her da de kan koble seg opp mot hverandre ut noe form for ekstra stasjon eller program. Men da får jeg vel de ikke over tlf.

Det er ikke noe problem å styre 433 Mhz utstyr med løsningene som nevnt over, men du trenger et interface for det. Det du leter etter er en RFXtrx433E.

 

Det finnes også andre løsninger, f.eks. Telldus. Selv om Telldus ikke akkurat er for meg så er det andre som bruker det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da tror jeg att jeg har bestemt meg. Tenkte å få tak i 3 Qubino 1-10v som skal styre tre led spotter sone, en Fibaro dimmer som skal dimme en enkel lampe og en 4'er bryter for og styre alle disse 4. Samt 3 12v trafoer som skal mate Qubinoene. 

 

Vil dette fungere opp mot hverandre `?

 

Spørsmålet da er hva trenger jeg mere? Trenger jeg noe form for hub for og koble dette sammen og trenger jeg et program slik at jeg kan programere dette? Hva anbefalere dere for en slik enkel funksjon. Ønsker senere å ha muligheten til og koble dette samme opp mot Google Home eller Amazon Echo. @Moskus @berland

 

https://www.elektroimportoren.no/qubino-dimmer-0-10v-12-24v-z-wave/4512307/Product.html?gclid=CjwKCAjwma3ZBRBwEiwA-CsblEmLnsQk4EY4vvQHFNucMmQTAvB1m6HZZJCdo6a0YX9GD1nPBaNZ-RoC1BYQAvD_BwE

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-dimmer-2-250w-fgd-212/4512380/Product.html?Event=livesearch

https://www.elektroimportoren.no/aeotec-wallmote-quad-batteridrevet-bryter/4512428/Product.html?Event=searchlist

https://www.lampedirekte.no/osram-htm-70va-230v

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, pederw skrev:

Spørsmålet da er hva trenger jeg mere? Trenger jeg noe form for hub for og koble dette sammen og trenger jeg et program slik at jeg kan programere dette? Hva anbefalere dere for en slik enkel funksjon. Ønsker senere å ha muligheten til og koble dette samme opp mot Google Home eller Amazon Echo.

Du trenger en hub eller programvare. HomeSeer (som jeg bruker) og OpenHAB (som @berland bruker) kan begge installeres på en Raspberry Pi, og dermed bli en "selvstendig boks", men du kan også installere dem på en maskin du har stående allerede.

 

Jeg liker HomeSeer, og hvis man ikke er over snittet datakyndig kan andre løsninger som f.eks. OpenHAB eller Home Assistant fort bli mer utfordrende enn tiltenkt. Skum gjennom HomeSeer-skolen (er på 8 deler) så ser man fort om det kan være aktuelt. HomeSeer har integrert støtte for Google Home og Alexa, men det tror jeg OpenHAB og Home Assistant også har til en viss grad.

 

Det finnes også enda enklere varianter, som f.eks. FutureHome. Det kan riktignok ikke bli like avansert, men for mange vil det være en fin løsning. Det er imidlertid litt mer knotete å få inn støtte for Google Home og Alexa, for FH har ikke direkte integrert det, så det må gå omveien om IFTTT.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at jeg går for HomeSeer. Hvis den har best tilgang til GoogleHome. Ser de har forskjellige utgaver av programmet. Synes det var litt dyrt, men skal vist være stabilt noe som er viktig. Studentrabatt ? :D  Det meste av ustyret jeg får ta i er z wave kompatibel og jeg ønsker ikke å bruke pcen min til å holde nettverke opp hele tiden. Trenger man da en slik Z wave usb stick og Raspberry Pi som man kobler opp mot nettet? Må man da programmere alt i Raspberry også eller får man opp egen interface på PC som man kan legge til eventer og slik? 

 

Takk for hjelpen Moskus. Synes det er veldig mye å sette seg i så bra jeg får litt hjelp. @Moskus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.