Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Egenimport av solpanel


Anbefalte innlegg

Har gått med tanken om å kle ca 75kvm.tak i solpanel, men tilbudene jeg får i Norge er ca 500.000 for dette. 

 

Er det noen som har importert og installert paneler fra utlandet og sett en kost nytte av å gjøre dette selv?

 

Har ikke sett på det totale regnestykket, men en halv million høres ut som ganske høy avanse.

 

Feks noen tips på merker, hvor kjøpe, hva jeg trenger etc. Forslag her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.tu.no/artikler/sa-lang-tid-tar-det-for-et-solcellepanel-tjener-inn-seg-selv/346288

Riktignok et par år gammel artikkel, men SÅ mye har ikke verden endret seg.

 

 

Sitat

I fjor kostet det i snitt 88.000 kroner, inkludert moms, for et solcellesystem på 4 kW på en privatbolig i Oslo-området, ifølge rapporten. 

 

Hvis kjøper ber om støtte fra den nasjonale støtteordningen Enovatilskuddet, synker imidlertid snittprisen til 73.000 kroner, mens Oslo kommunes støtteordning, som er landets mest gunstige, ville ha redusert kostnadene til 53.000 kroner.

 

Men, man må regne med vesentlige utgifter til vedlikehold i løpet av panelets levetid. Hele 19.000 kroner for bytte av inverter og generelt livstidsvedlikehold, står det i rapporten.

 

Hvor stort er anlegget ditt? Skal du ha et 22 kW-system (500 / 88 * 4)?

 

Sitat

[…] ifølge beregningene vil det ta cirka 17 år å tjene inn det tidligere nevnte solcelleanlegget på 4 kW, dersom husholdningen bruker Oslo-kommunes støtteordning og bruker all elektrisiteten i egen bolig.

 

… men:

Sitat

[…] dersom huseier betaler for 4 kW-anlegget helt på egen hånd, uten subsidier, må han eller hun regne med at anlegget ikke er tilbakebetalt før etter cirka 43 år

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

https://www.tu.no/artikler/sa-lang-tid-tar-det-for-et-solcellepanel-tjener-inn-seg-selv/346288

Riktignok et par år gammel artikkel, men SÅ mye har ikke verden endret seg.

 

 

 

Hvor stort er anlegget ditt? Skal du ha et 22 kW-system (500 / 88 * 4)?

 

 

… men:

 

Jeg leste den og spurte om ca 10kw evt hva som er praktisk. Etter å ha lest artikkelen hadde jeg forventet rundt 100k for installasjon hehe. Ser det er mulig å importere 10kw komplette kits for rundt 70k fra fabrikk, men spørsmålet er kvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er akkurat ferdig med å montere solcelle på taket mitt.

 

Taket er vel på ca. 56 kvm og dekt av 30 panel.

Jeg har montert et anlegg på ca 8,6kW, men med en ekstra stor inverter med flere usymmetriske innganger.. Sånn at jeg tar høyde for solcelle på garasjen når den bygges.

Den inverteren fordyret installasjonen litt.

 

Har ikke importert selv, men kjøpt anlegget igjennom en som selger/monterer solcelle. 
Fikk utstyret til bortimot kostpris og så betaler jeg han timepris på medgått tid.
Han har nevnt at det alltid lønner seg å bestille panel i store kvanta, da det ofte ellers blir dyrt med småbestillinger. Så han samler opp en del anlegg og bestiller stort.
Så kan kanskje se for meg at å bare bestille for 1 anlegg kan bli kostbart. Men vet ikke. :)

Når jeg nå kjøpte, så har jeg ihvertfall en fagperson til å hjelpe meg og en plass å rette reklamasjoner.

 

Jeg fikk et prisestimat på 100 000kr eks mva for ferdig montert anlegg, og 90 000kr eks mva hvis jeg bidro selv under installasjonen.
Panelene er nå montert, men anlegget er ikke ferdig. Da resten av huset må bygges ferdig. :)
Men med den største jobben unnagjort, så gikk han igjennom utlegg og timer og ser ut som vi havner på akkurat 90 000kr eks mva.

 

Dette er under halv pris i forhold til tilbud fra lokalt kraftselskap som selger solcellepanel, dog med en litt annen type panel.

 

Vedr. nedbetaling,  så er det jo store variabler. Fikk en analyse når jeg fikk tilbud fra NTE, og med like stort anlegg og prisen de oppga(223 000kr ink mva) så var anlegget nedbetalt på ca 21,6 år.
image.thumb.png.934e1db973e6bc892e3460e5aedcb53b.png

 

Kommer heller ikke til å få til å bruke all strømmen selv,det er vanskelig i praksis. Såfremt man ikke har batteri, med det koster også, mye.
Det som ikke kommer frem i dette tilbudet er at ihvertfall NTE har som krav at man skal være plusskunde hos NTE selv. Det er dårlig business, da de ikke betaler like godt pr kWh,som f.eks Otovo. PLUSS at man må betale 149kr/mnd for å få lov til å være plusskude hos NTE. Horribelt. Må betale til NTE for å få lov til å selge strøm til NTE.

 

Alle prisene jeg har oppgitt er før støtte fra Enova. Med mitt anlegg, så kommer jeg til å få 20 000kr i støtte, ferdig installert, så blir anlegget å koste meg ca. 92 000kr ink mva.

 

Om du er seriøs vedr ønske på solcelle, så send meg en PM. Så kan jeg vi videreformidle kontaktinfo der.

 

Han monterer over hele Norge, og har nylig installert Trøndelags største private solcelleanlegg. Var på over 40kW.

 

Disclaimer: Virker kanskje som at jeg er medeier i dette selskapet, men har ingen forbindelser foruten at jeg er kunde. Er bare så fornøyd med pris, kommunikasjon, personen og sammarbeidet, at jeg føler for å spre det glade budskap! :)

20180528_093505.jpg

20180528_104522.jpg

received_10213517591706428.jpeg

Endret av JohnMartin
La til bilde :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JohnMartin skrev:

Men med den største jobben unnagjort, så gikk han igjennom utlegg og timer og ser ut som vi havner på akkurat 90 000kr eks mva.

Da tror jeg @aleks har gode grunner til å ringe litt rundt. 500.000 kr vil aldri kunne lønne seg, da nedbetalingstiden vil bli på ca. 50 år(!!!) ihht. NTE sin logikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, iceball skrev:

Nedbetalingstid er nå en ting, men invester 200' på børs så har du et helt annet regnestykke

Invester 200' i asfalt eller bærbusker eller fiskeutstyr så har du også et annet regnestykke (selvfølgelig), hva er poenget? ;) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.