Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Begrense Pushover / regel


Tor Aage

Anbefalte innlegg

Jeg har laget denne eventen for å fortelle meg når elbilen er ferdig ladet. Og denne fungerer, men jeg vet ikke hvordan jeg kan sette en begrensning her, i forhold til at den sender melding ofte, i og med at W ikke blir stående helt stabil på en gitt verdi. 

 

Jeg kan selvfølgelig velge å begrense det slik at eventen ikke kan kjøres på x antall minutter, men hva om jeg skal lade, og lader ferdig innenfor den begrensningen ?

61D82FD6-D166-4160-B0E9-EB8B934CF6A4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget en virtuell device som viser om bilen lader eller ikke. Så eventer som baserer seg på strømmåling og sjekker om den virtuelle devicen skal bytte status eller ikke.

 

Og så heller brukt den virtuelle devicen som trigger for notifikasjonen.

WHEN virtuell_device CHANGES to "Lader ikke"
THEN send notification.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde laget en virtuell device som viser om bilen lader eller ikke. Så eventer som baserer seg på strømmåling og sjekker om den virtuelle devicen skal bytte status eller ikke.

 

Og så heller brukt den virtuelle devicen som trigger for notifikasjonen.


WHEN virtuell_device CHANGES to "Lader ikke"
THEN send notification.

 

Jeg endte opp med noe jeg tror kan fungere. Det ble ikke en virtuell device, men jeg hadde en device som var en smartplugg en gang.. men den vet jeg ikke hvor ble av. Den ble den som styrer pushovermeldingene. Når den slår seg på, får jeg melding, og når den slår seg av, får jeg også melding, inkludert hvor mye kwh som ble brukt, Så får vi se om det fungerer i praksis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tor Aage skrev:

Hadde det på prøve en gang, men da hadde jeg ikke behov for noen av verktøyene man fikk der, men jeg ser at å ha litt slingringsmonn i rangen hadde vært perfekt :)

 

Jeg tenkte mer på tiden - 0-1,4w i 5 min f.eks. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser at å gjenbruke en Verisure Smartplug-device som ikke er i bruk lengre ikke var noe særlig.

 

Eventen skulle slå på devicen når forbruket på pluggen gikk opp, og da skulle jeg få push. Likeså den andre veien..ned med forbruk, ut med push.

 

Jeg har irritert meg noen timer fordi eventen slår fint PÅ devicsen, men like etter slås den av, og jeg får push om at lading er ferdig..

Plutselig ser jeg at når jeg manuelt slår på det som en gang var knyttet til Verisure Smartplug, slår seg av noen sekunder etter jeg slår den på. Hvorfor? Den får ikke svar fra pluggen........... Så da må jeg ordne en virtuell av/på-bryter da ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Moskus skrev:

Jeg hadde laget en virtuell device som viser om bilen lader eller ikke. Så eventer som baserer seg på strømmåling og sjekker om den virtuelle devicen skal bytte status eller ikke.

 

Og så heller brukt den virtuelle devicen som trigger for notifikasjonen.


WHEN virtuell_device CHANGES to "Lader ikke"
THEN send notification.

 

 

Jeg greier ikke helt å skjønne fordelen med dette? 

Du trenger da 2 event som sjekker om stråmmåling er over/under 1,4 watt og så sette denne virtuelle devicen til "lader" eller "lader ikke". Så må du ha 2 event som sjekker om den devicen endrer seg til "lader" eller "lader ikke" og så trigge notification fra begge de. Ender du ikke da opp med 2 ekstra events og en ekstra device, men uten at det endrer på funksjonaliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg greier ikke helt å skjønne fordelen med dette? 

Du trenger da 2 event som sjekker om stråmmåling er over/under 1,4 watt og så sette denne virtuelle devicen til "lader" eller "lader ikke". Så må du ha 2 event som sjekker om den devicen endrer seg til "lader" eller "lader ikke" og så trigge notification fra begge de. Ender du ikke da opp med 2 ekstra events og en ekstra device, men uten at det endrer på funksjonaliteten?

Ingenting har fungert tilfredsstillende ennå..

jeg kan velge «a device had its value set to”, og et gitt område, men jeg kan ikke velge at det er tidsbegrenset som f.eks «for exactly x min». Så da vil den vel trigge når w forandrer seg litt innenfor det området - eller tenker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg greier ikke helt å skjønne fordelen med dette? 

Det er enklere og bedre.

Trust me. ;)

 

 

Men litt seriøst, for meg forenkler det å splitte ut funksjonaliteten med en virtuell device. Hvis jeg senere endrer oppsettet, så slipper jeg å bygge opp Notifikasjons-eventer på nytt (og noen av oss har muligens mer avansert notifikasjoner enn andre ;) ).

 

Her er f.eks. vaskemaskin:

image.png

 

So far so good. Enkelt og greit. :) 

Merk at den virtuelle devicen bare får satt status hvis den faktisk endres. Den blir ikke "satt på ny" hvis det ikke behøves.

 

Notifikasjoner er også enkle:

image.png

 

... merk at jeg her har et krav om at vaskemaskin-devicen må ha vært "Stille..." i 3 minutter. Det filtrerer ut feilmålinger av strømmen, for det forekommer. Enklere med virtuell device. ;)

 

 

Så langt er alt vel og bra. Men vi trenger også en påminnelse senere hvis ingen har håndtert vaskemaskinen. Det er kjipt om vasken ligger og råtner i maskinen fordi vi var oppdatt med noe annet akkurat da notifikasjonen kom.

 

Da kan vi trigge notifikasjonen hver halve time hvis nødvendig:

image.png

 

 

 Denne introduserer en ny virtuell device; "Vaskemaskin håndtert", og skal egentlig bare holde kontroll på om noen faktisk tok klærne ut av maskinen eller ei.

 

Den blir satt på når vaskinen er "Stille"...

image.png

 

... og deaktivert når det er bevegelse i vaskerommet:

image.png

 

 

 

Akkurat som med "vanlig programmering" vil det på sikt lønne seg å splitte opp med variabler og delfunksjoner enn å lage milelange rutiner/funksjoner som skal gjøre en spesifikk ting. :)

 

Det er gjør absolutt ingenting å ha mange eventer, så lenge man sikrer at alle ikke kjører samtidig. Jeg vil si det heller er en fordel.

 

I tillegg har man den fordel at man da kan sjekke med HStouch, Alexa eller whatever om f.eks. maskinen kjører eller ikke. Jeg bruker denne metoden på vaskemaskin, tørketrommel, robotstøvsugere og robotgressklippere (fra før jeg fikk installert Wifi-kortet). På støvsuger og robotgressklipper har også status om at hvis de ikke har gått over til lading etter en viss tid, så blir de satt som "Fastkjørt" eller tilsvarende, som er en fin egen status man kan bruke på å sjekke om "alt er vel" når man går ut/legger seg/whenever. Som sagt; pushmeldinger er fint. :)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 23.06, Tor Aage skrev:

Ingenting har fungert tilfredsstillende ennå..

jeg kan velge «a device had its value set to”, og et gitt område, men jeg kan ikke velge at det er tidsbegrenset som f.eks «for exactly x min». Så da vil den vel trigge når w forandrer seg litt innenfor det området - eller tenker jeg feil?

 

Det er derfor du trenger EasyTrigger. :) 

Evt så må du sette at den virtuelle devicen har vært satt i x minutter, for det mener jeg å huske er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 9.45, Moskus skrev:

Det er enklere og bedre.

Trust me. ;)

 

 

Men litt seriøst, for meg forenkler det å splitte ut funksjonaliteten med en virtuell device. Hvis jeg senere endrer oppsettet, så slipper jeg å bygge opp Notifikasjons-eventer på nytt (og noen av oss har muligens mer avansert notifikasjoner enn andre ;) ).

 

Her er f.eks. vaskemaskin:

image.png

 

So far so good. Enkelt og greit. :) 

Merk at den virtuelle devicen bare får satt status hvis den faktisk endres. Den blir ikke "satt på ny" hvis det ikke behøves.

 

Notifikasjoner er også enkle:

image.png

 

... merk at jeg her har et krav om at vaskemaskin-devicen må ha vært "Stille..." i 3 minutter. Det filtrerer ut feilmålinger av strømmen, for det forekommer. Enklere med virtuell device. ;)

 

 

Så langt er alt vel og bra. Men vi trenger også en påminnelse senere hvis ingen har håndtert vaskemaskinen. Det er kjipt om vasken ligger og råtner i maskinen fordi vi var oppdatt med noe annet akkurat da notifikasjonen kom.

 

Da kan vi trigge notifikasjonen hver halve time hvis nødvendig:

image.png

 

 

 Denne introduserer en ny virtuell device; "Vaskemaskin håndtert", og skal egentlig bare holde kontroll på om noen faktisk tok klærne ut av maskinen eller ei.

 

Den blir satt på når vaskinen er "Stille"...

image.png

 

... og deaktivert når det er bevegelse i vaskerommet:

image.png

 

 

 

Akkurat som med "vanlig programmering" vil det på sikt lønne seg å splitte opp med variabler og delfunksjoner enn å lage milelange rutiner/funksjoner som skal gjøre en spesifikk ting. :)

 

Det er gjør absolutt ingenting å ha mange eventer, så lenge man sikrer at alle ikke kjører samtidig. Jeg vil si det heller er en fordel.

 

I tillegg har man den fordel at man da kan sjekke med HStouch, Alexa eller whatever om f.eks. maskinen kjører eller ikke. Jeg bruker denne metoden på vaskemaskin, tørketrommel, robotstøvsugere og robotgressklippere (fra før jeg fikk installert Wifi-kortet). På støvsuger og robotgressklipper har også status om at hvis de ikke har gått over til lading etter en viss tid, så blir de satt som "Fastkjørt" eller tilsvarende, som er en fin egen status man kan bruke på å sjekke om "alt er vel" når man går ut/legger seg/whenever. Som sagt; pushmeldinger er fint. :)

 

 

Hei!

Vi har et aldri så lite problem når det gjelder at vasken blir liggende for lenge. Lenge leve latskapen og prioritering av andre ting:)

Med din metode, hvordan vet du at vasken faktisk er håndtert selv om det har trigget motion på vaskerommet? Noen kan jo ha vært innom med mer skittentøy uten å tømme vaskemaskinen? :)

Regner med gode interne rutiner legger føringer for dette, men uansett. Tenker en type dørsensor på vaskemaskindøren hadde vært noe!

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bio skrev:

Tenker en type dørsensor på vaskemaskindøren hadde vært noe!

 

Det var en god ide! Det skal jeg jaggu gjøre når jeg får på plass overvåking av vaskemaskina! :) har noen Xiaomi-sensorer liggende - små og billige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

Med din metode, hvordan vet du at vasken faktisk er håndtert selv om det har trigget motion på vaskerommet? Noen kan jo ha vært innom med mer skittentøy uten å tømme vaskemaskinen? :)

Regner med gode interne rutiner legger føringer for dette, men uansett. Tenker en type dørsensor på vaskemaskindøren hadde vært noe!

For oss er ikke dette en problemstilling man går ikke inn på vaskerommet med mindre hensiken er å gjøre noe med klærne.

 

Men hvis det hadde vært det, så hadde jeg gjort det som du tenker: Bevegelsessensor på vaskemaskindøren setter "Vaskemaskin håndtert" fra "Ikke håndtert" til "Håndtert". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 26/06/2018 at 09:45, Moskus said:

Da kan vi trigge notifikasjonen hver halve time hvis nødvendig:

 image.png

 

 

Nå vet ikke jeg hvordan du @Moskus har satt opp varsel på "ferdig Vaskemaskin", men jeg har gjort det enkelt, ved å bruke Pushover.

Dilemmaet mitt er; er det mulig å kontrollere hvem som får disse push meldingene ut ifra hvem som er hjemme?
Er jeg ute på jobb, så trenger ikke jeg å spammes hvis husfruen har gått i koma forran TV'n etter at ungene er i seng. :)

Samtidig, så trenger ikke hun varsel når jeg er hjemme og steller hus og hun er på jobb.

 

Ser også at du kjører noen script på de forskjellige eventene. Hva gjør de? ?

 

PS! Gikk veldig greit å sette opp disse eventene når man kan benytte Home Connect ;) Selv om det er via IFTTT(enn så lenge ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/06/2018 at 15:19, Moskus said:

For oss er ikke dette en problemstilling man går ikke inn på vaskerommet med mindre hensiken er å gjøre noe med klærne.

 

Men hvis det hadde vært det, så hadde jeg gjort det som du tenker: Bevegelsessensor på vaskemaskindøren setter "Vaskemaskin håndtert" fra "Ikke håndtert" til "Håndtert". :) 

 

Da er det bare å bytte vaskemaskin til Bosch eller Siemens. Der er det innebygget sensor slik at man kan trigge på "åpne dør" og "lukke dør" ;)

Men kanskje litt overkill for lommeboken bare for å få det inn i HS.

Hendig for oss som ikke får til å bruke forbruksstyrt trigger.. ?

 

image.thumb.png.8c91445d6676aa141d0f608ab5c67562.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JohnMartin skrev:

Dilemmaet mitt er; er det mulig å kontrollere hvem som får disse push meldingene ut ifra hvem som er hjemme?

 

Jeg løser det med script. :) 

Kjempe enkelt og praktisk!

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JohnMartin skrev:

Dilemmaet mitt er; er det mulig å kontrollere hvem som får disse push meldingene ut ifra hvem som er hjemme?

Så lenge du har en eller annen form for kontroll over hvem som er hjemme, så er dette løsbart. Trenger ikke kunne scripte for det, men lag to eventer som er like med samme action (send pushover melding "Vaskemaskin er ferdig"). Disse scriptene er da satt opp á la:
 

IF this Event is MANUALLY run
AND IF JohnMartin is home
THEN SEND push "heng opp vasken, din latsabb"

Så lar du eventet som trigges når vaskemaskinen er ferdig, trigge disse to eventene, men husk å krysse av for å sjekke conditions. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Så lenge du har en eller annen form for kontroll over hvem som er hjemme, så er dette løsbart. Trenger ikke kunne scripte for det, men lag to eventer som er like med samme action (send pushover melding "Vaskemaskin er ferdig"). Disse scriptene er da satt opp á la:
 


IF this Event is MANUALLY run
AND IF JohnMartin is home
THEN SEND push "heng opp vasken, din latsabb"

Så lar du eventet som trigges når vaskemaskinen er ferdig, trigge disse to eventene, men husk å krysse av for å sjekke conditions. :) 

 

Blir veldig mange events da, jeg foretrekker min løsning (man trenger ikke kunne scripte for den heller, bare kopiere det inn og bruke det. :) 

 

I en og samme action angir jeg da om hver av oss alltid skal ha varsel, bare hvis hjemme eller bare hvis borte. Verdi/string fra en device kan jeg også enkelt få med i varslet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ZoRaC skrev:

Blir veldig mange events da, jeg foretrekker min løsning (man trenger ikke kunne scripte for den heller, bare kopiere det inn og bruke det. :) 

To events != mange. ;) 

Men uansett; å ha flere events er ikke et problem. Det gjør det bare lettere å konfigurere enn å måtte endre på litt kode hvis man skal utvide/begrense det senere.

 

Min første tanke var også å scripte det, til jeg innså at det nok ikke er den enkleste løsningen i dette tilfellet. Men nå kan iallfall @JohnMartin velge. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

To events != mange. ;) 

 

3 events... (hovedevent + 2 notification events) x antall events man vil har notify på. Hos meg ville 10-15 events blitt 30-45 events. Foretrekker å holde det i ett event - mer oversiktlig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Takk for input.

 

Tror aldri dere to, @Moskus og @ZoRaC, kommer til å bli enig om event eller script er veien å gå ?

Kjekt med alternativer.

 

Men da kan jeg teste ut begge to.

Siden jeg har null erfaring med script, så spørs det om det blir event.

Men ser også en mulighet for å lære litt om scripting, så feier det ikke under bordet med en gang ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, JohnMartin skrev:

 Tror aldri dere to, @Moskus og @ZoRaC, kommer til å bli enig om event eller script er veien å gå ?

 

Hehe. Jeg kan jo ikke VB.Net engang, det kan @Moskus... ? så litt overrasket over at han foreslo events og jeg script!

 

Særlig siden han bruket script her:

Jeg bruker events til min Mi Cube... ? 

 

PS:

Scriptet må endres litt om dere begge har Pushover, slik det er nå så bruker den IFTTT for «her». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.