Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

For de fleste her i forumet bør dette være selvfølgeligheter men skriver noen ord likevel:

 

1. Det aller enkleste: Skift til Led i alle lyspunkt som benyttes over noe tid. 

 Fortsatt er det mange som kjøper halogen "fordi det er en slik pære fra før".  

  Led-pærer kan erstatte stort sett alt som finnes av glødelamper, halogen og sparepærer. Er litt i tvil om lysrør.

  Led har, for noen av oss, en bi-effekt: Det blir lite å spare på avanserte lys-styringer.  (Men vi beholder det vi har.)

 

2. For de som har enkle/gamle panelovner: Skift til varmeovner med termostat. Hvis mulig, installer varmepumpe.

 

3. Hvis det er praktisk mulig: Isoler bedre, skift til bedre vinduer (3 lag, f.eks NTech fra Nordan)  og dører.

    Kan koste mye, men skal man likevel oppgradere så er det er mye å spare.

    Har gjort det, øket fra 15 til 45 cm i tak og fra 10 til 20cm i vegg, og installert bedre varmepumpe.

    Resultatet er mer enn halvert strømforbruk.  

    Det vil nok gå noen år før det er tjent inn, men hyggelig med små strømregninger. (Men nettleia "suger")

 

4. Hvis man har tilgang til rimelig ved, så kan man jo fyre litt på de kaldeste dagene. (Der hvor det ikke plager naboene.) 

 

5. Nattsenking. Tja, er ikke så sikker på det, har hatt det i mange år, men erfaringer er nok at det kan gå med mye energi til oppvarming om morgenen.

    Nå med vesentlig bedre isolert hus er det knapt noe å spare da temperaturen faller svært lite i løpet av natta. 

 

6. Installere solcellepaneler, det virker fristende, men ... med de lave strømprisene vi har nå kan man nok se ganske langt etter noen inntjening.

    Men hadde jo vært morsomt.

7. Installere solpaneler for oppvarming av varmtvann. Kan virke fornuftig. Tenker på det også.

 

...

På hytta har jeg en litt genial sak (synes nå jeg). Et solvarmepanel som blåser oppvarmet luft inn i hytta. Dansk "oppfinnelse".

Består av en kasse omtrent som et reklameskilt og med et lite solpanel som starter en vifte og blåser luft fra kassa og inn i hytta.

Øker ikke temperaturen så svært mye, kan dreie seg om 5 grader.

Den erstatter ikke oppvarming når vi er der, gir noe viftestøy og benyttes vesentlig når vi ikke er tilstede.

Det viktigste er at det er alltid frisk luft når vi ankommer.

Og nei, den har ingen avansert styring, kjører kun når det er sol.

    

 

 

 

 

Endret av arneolav
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det her, spesielt invitering av LED-pærer er en billig sak, dem skal vare mange år, så man tjener en del penger på å slippe kjøpe nye pærer hele tiden.

 

I realiteten varer ikke altid LED så lenge, har 4 nye pærer på vei i posten pga en reklamasjons-sak hos komplett, men det blir jo kostnadsfritt for min del uansett.

Nattsenking strides det om, så besparelsen er, om noen ihvertfall minimal.

Solsellepanel tror jeg ikke vil lønne seg, kanskje om man ser laangt frem i tid, men da tror jeg pengene er bedre investert i andre ting, aksjefond f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig enig i det meste her, men vi er tross alt på et automasjonsforum, og mye her (som for eksempel termostater og nattsenking) burde være helt standard for de fleste. ;)

 

Et poeng som kan komme bedre frem: LED-pærene er dyre, så bytt gjerne pærer etter tur. Klart det er penger å spare i å bruke LED, men siden pærene er såpass dyre i drift vil det mest økonomiske være bytte pærene når de blir utbrent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese om strømsparing:

http://www.dinside.no/937077/saa-mye-strom-bruker-dingsene-i-hjemmet-ditt

 

Måleren som vises ligner Clas nr  36-4444

Har en slik. Den er kanskje ikke helt nøyaktig, i hvertfall ikke på små verdier. Viser ikke mindre enn 1w.

Men grei nok for å få en idé om strømforbruk.

...

Fikk selv en liten "aha opplevelse"; Målte en ledstripe over arbeidsbenk, den er ca 2 meter og trekker ca 28w (inkl trafo).

Kunne like godt sette opp et lysrør T5 på 28w, (og det sparer en trafo/likeretter) .  

Har noen slike T5 rør, Clas nr  36-2926. Gir greitt arbeidslys og tenner straks.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke les DinSide angående strømsparing. Det er til å få vondt i hodet av!

 

Jeg har 5 m LED-stripe over kjøkkenbenken. Den trekker 17w. LED og LED er to forskjellige ting. Og det er nok neppe det som er det store strømsluket.

 

 

Jeg har hatt smarthus med strømmåler i en del år, og min liste over strømforbruk er i synkende rekkefølge slik:

  • Varmt vann
  • Klesvask
  • Oppvarming
  • Matlaging

Resten, som lys, PCer, trafoer, Xbox, TV, stereoanlegg, og bla bla bla, er en minimal og nærmest uvesentlig del av totalen. (Om klesvask eller oppvarming ligger på 2. plass er avhengig av sesongen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

At nattsenking ikke er et anerkjent/effektivt tiltak er basert på manglende kunnskap og myter.

Faktisk er det få ting som er mer lønnsomt i forhold til investering/innsats. Dette er selvfølgelig også avhengig av husets fysiske egenskaper slik som isolasjonstykkelse og varmekapasitet. Selv så bor jeg i et 60-talls trehus med 10 cm isolasjon og åpen/høy himling, hos meg er nattsenking ekstremt gunstig (energimessig). I hvert fall inntil jeg får installert varmepumpe. Hvis man har et "smarthus" er det jo pinlig enkelt å etablere nattsenking. Avhengig av bruk/livssituasjon kan man også kjøre den lave temperaturen helt fra kvelden til neste ettermiddag, det er vel de færreste som har behov for komforttemperatur i hele huset i den korte perioden om morgenen før man drar på jobb - eventuelt kan man differensiere med å varme opp kjøkken osv. 

 

I fjor vår etterinstallerte jeg balansert ventilasjon, det blir interessant å se om dette vil påvirke forbruket i vesentlig grad. Avhengig av hvor mye man lufter med vinduer før og etter kan dette gi en pen besparelse, og inneklima er i hvert fall kraftig forbedret. Jeg har også så smått startet med etterisolering og planlegger utskiftning av vinduer og dører.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende problemstilling:

Alle gulv i huset som har fliser (og det er alle toaletter, bad, gang og hele kjelleren) har også varmekabler i sement.

 

Kalde flisgulv er ikke ok å gå på men alt for varme er nesten like ille.

Å endre temp på et slikt gulv tar ganske lang tid (burde kanskje måle det..)

 

Huset er fra 2002 og har 10 + 5 cm Rockwool i veggene og 10 + sydde matter på loftet.

 

Med store vinduer blir det helvetes varmt inne om sommeren og når vi kommer fra 2 ukers ferie kan det være over 30 grader om ikke HomeSeer har luftet...

 

Jeg er egentlig lite lysten på å sette opp mange panelovner men har måttet gjøre det i store rom med furugulv når det blir 15-20 blå i Januar.

 

Jeg har Z-wave termostater på alle kablene (som også har varmeføler i gulvet) og Oregon temp målere i nesten alle rom.

Alle panel ovnene har enten innebygget z-wave (Fibaro) modul eller ekstern plug.

 

Jeg er litt usikker på hvordan en bør legge opp varmeøkonomi på sommer og vinter i et slikt hus...

 

Noen tanker, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og 3 store vinduer i stuen som har morgensol til langt utpå ettermiddagen, og når solen står på blir det og helvetes varmt, eller passelig som katten syns det blir der hun ligger i vinduskarmen mellom vinduet og sofaen i solsteiken. For å bli kvitt mesteparten av varmen må en vel til med utvendige persienner, men jeg har tenkt på innvendig rullegardin med solfilm, da kan en hvertfall se ut når en er inne, og styre det med z wave og det rollertrollgreiene m.nu leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fermate skrev:

Jeg har følgende problemstilling:

Alle gulv i huset som har fliser (og det er alle toaletter, bad, gang og hele kjelleren) har også varmekabler i sement.

 

Kalde flisgulv er ikke ok å gå på men alt for varme er nesten like ille.

Å endre temp på et slikt gulv tar ganske lang tid (burde kanskje måle det..)

 

Huset er fra 2002 og har 10 + 5 cm Rockwool i veggene og 10 + sydde matter på loftet.

 

Med store vinduer blir det helvetes varmt inne om sommeren og når vi kommer fra 2 ukers ferie kan det være over 30 grader om ikke HomeSeer har luftet...

 

Jeg er egentlig lite lysten på å sette opp mange panelovner men har måttet gjøre det i store rom med furugulv når det blir 15-20 blå i Januar.

 

Jeg har Z-wave termostater på alle kablene (som også har varmeføler i gulvet) og Oregon temp målere i nesten alle rom.

Alle panel ovnene har enten innebygget z-wave (Fibaro) modul eller ekstern plug.

 

Jeg er litt usikker på hvordan en bør legge opp varmeøkonomi på sommer og vinter i et slikt hus...

 

Noen tanker, anyone?

 

Hva med varmepumpe? Litt begrenset hvor det kan monteres selvsagt, men den sprer varmen veldig godt ut i huset.

Jeg hadde min første sommer med varmepumpe/ AC nå, og det har forandret hele årstiden for meg. Helt magisk å sitte på terrassen å steke til man ikke orker mer, og så gå inn for  å KJØLE seg ned. Bruker selvfølgelig masse strøm om sommeren og da, så noe sparetips er det vel ikke.

 

Mange nevner varmepumpe som noe økonomisk, men med en pris på rundt 20 lapper pluss montering for en voksen modell, med levetid på kanskje 10 år. Så tviler jeg på at man sparer den inn med våre strømpriser.

Men den gir veldig jevn varme og man slipper lukta av brent støv, og så kan den jo kjøle.

Så komfortøkningen tatt i betraktning er det verdt hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer også for varmepumpe. Og screens hvis du har råd. Vi har fått et annet innemiljø etter det. :) 

 

"Masse strøm" når det er snakk om kjøling med varmepumpe er relativt. Det er jo selvfølgelig mer enn når den er av, men sammenlignet med oppvarming gir det nesten ikke utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg HAR varmepumpe og styrer den med en iTach.

Den skrur seg av og på styrt av HS og termostat kontrollen til Bert.

iTach er supre til å spille inn og av IR Koder.

 

Når det gjelder lufting så starter avtrekks-viftene på badene både på fuktighet og temp.

 

Og ja jeg kan også åpne soveromsvinduet med en Fakro som Moskus sier.

Den er montert på høykant og er ikke så veldig pen så det har foreløpig ikke blitt flere av dem.

Men den er veldig stabil og funker som en drøm, men er ganske noisy.

 

Du ser den i et sekund her: http://www.tv2.no/v/976664/ på 1:43-1:44 :)

Og her: http://www.tu.no/artikler/dette-er-ikke-for-folk-flest-ikke-tale-om/276359  fra 0:28

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjører selv varmepumpe som kjøling på sommeren, har 3 store vinduer på sørveggen. Har hatt egen måler på varmepumpen siden dem ble montert.  Brukt ca 25.000 kWh totalt på 7 år.. Da går den året rundt. Tror jeg er på 10-15 kWh i døgnet på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare strøm, eller spare penger er langt i fra målet for meg å.

innsparingene kommer aldri opp i såpass store summer at det er i nærheten av å kunne matche innkjøpene.

 

Litt som solcellepanel, kult, men ikke lønnsomt. Men sikkert mer lønnsomt en smarthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.