Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave responderer ikke


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg får ingen Z-wave enheter til å fungere lenger, feilen begynte med at de brukte 1-2min på å utføre en kommando.

Nå får jeg ikke styrt noen Z-wave enheter, Zigbee og MQTT enheter fungerer fint.

 

Har restartet HomeSeer flere ganger, avinstallert Aeotech USB stick og lagt inn drivere på nytt.

 

Har kjørt optimalisering av nettverk, der finner den noder og naboer.

 

Har testet både Beta plugin 3.0.1.233 og standard 3.0.1.190

 

Noen gode tips her?

Endret av kimstoroy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt den ut og inn, men ikke testet annen port. (sitter på jobb nå så får ikke testet det før senere)

 

HomeSeer Version:

HS3 Pro Edition 3.0.0.435 (Windows)

Kan jeg ikke finne noen feilmeldinger i logg, virker som den kan lese status men ikke sende kommandoer

 

Har ikke Z-seer, men kan evt kjøpe den ved behov

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kimstoroy skrev:

Har ikke Z-seer, men kan evt kjøpe den ved behov

Du har Pro, så da følger Z-seer med. :) 

 

Feil ved sending skal gi feilmeldinger i loggen hvis plugin'en kjører... Det virker rart!

Har du sjekket at interfacet kommuniserer riktig og er ellers fornøyd? Plugins -> Z-wave -> Controller Management.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også kjørt: Fully Optimize Network og den fullførte og fant alt den skulle.

 

Men klarer fortsatt ikke styre noen enheter via Z-wave

 

Dette får meg til å tro at feilen ikke ligger i på Z-wave usb stick.

 

I loggen ser man at Homeseer mottar info på Z-wave, men klarer ikke sende noen kommandoer 

 

image.png.b4299bafc00cb2962d055564bb3808f3.pngimage.png.5d9705d19d89683a3de4ec1d9cfca306.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra, men dette blir jo bare snålere og snålere!

 

Gå så til Z-wave -> Manage og trykk på Z-wave (plugin'en). Hvordan ser din linje á la dette ut?

image.png

 

2 minutter siden, kimstoroy skrev:

Ser etter jeg trykket test connectivity klarer jeg og styre den, men det tar ca 30sek

Ai. Enten har du en sentral node som er i ferd med å dø eller på annen måte skape problemer (kanskje bare koblet ut? Eller trenger en restart/strøm av/på?), eller så er det noe riv ruskende galt med routing-tabellen din.

 

 

Det ser ut som om du har ganske mange noder. Hvor mange av dem er koblet til fast strøm?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kimstoroy skrev:

95% er vel koblet til strøm, så da blir det nok en utfordende jobb å finne hvilken?

Den enkleste måten er å ta en backup av interfacet, og så "restore" denne backupen. Nettverket ditt skal bli helt likt det den var, men routing-tabellen er borte.

Når du har så mange devicer på fast strøm så gjør routing-tabellen det faktisk treigere enn uten routing-tabell.

 

EDIT: Ah, du bruker Z-stick. :(

Da må du i så fall bruke Aeon Labs sin egen programvare for backup og restore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kimstoroy skrev:

Fikk tatt backup, hvor velger man restore?

 

:( 

 

7 minutter siden, Moskus skrev:

EDIT: Ah, du bruker Z-stick. :(

Da må du i så fall bruke Aeon Labs sin egen programvare for backup og restore.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største ankepunkt mot Z-stick er at Aeon Labs bevisst har valgt å ikke støtte "restore" funksjonalitet fra host. :(

 

Om det vil lønne seg eller ikke, kan jeg ikke svare på, men å ha mulighet for å restore en backup som HomeSeer gjør hver gang du endrer (legger til eller fjerner noder i) nettverket er jo en soleklar fordel...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde for 1 mnd siden å miste kontakten med nærmest alle noder. En og annen sendte en temperatur oppdatering eller lignende, men fikk ikke styrt som jeg skulle. Var et problem med COM-porten fant jeg ut til slutt. Måtte bytte USB-port og kjøre en restart eller to.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kimstoroy skrev:

Da har Z-wave.me UZB1 ankommet, hvordan flytter man over enheter på beste måte fra Aeon Labs?

 

Jeg tror du kan ta backup via Z-wave plugin og deretter restore mot den nye pinnen. Husker ikke helt valgene, men mener det er noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.