Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vurderer HS, men kommer ikke over designen


aleks

Anbefalte innlegg

Jeg har knotet en del med Home Assistant nå, og trives ganske bra med det, inkl yaml filene fungerer greit. Men det er ikke til å komme bort i fra det er fint å gjøre ting fra frontend. 

 

Har fått tilbud om 50%-rabatten ut juli fra HomeSeer, og installerte trialen. Det som rett og slett plager meg er interfacet - får flashback fra windows xp med table design-trenden og mistrives med det, samt mobil og tab-appene ser grusomme ut. Nå ser jeg de skal slippe ny mobilapp, som ser bedre ut så den delen kan jeg overleve.

 

Er det verdt å overse desgnet, og betale for x antall plugins enn Home Assistant? Er det faktisk SÅ mye bedre? (mtp støtte for ting, utvidning, fleksibilitet etc).

 

Vurderer å kjøre det på linux, så usikker på hva det gjør med støtte og stabilitet vs windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, aleks skrev:

Jeg har knotet en del med Home Assistant nå, og trives ganske bra med det, inkl yaml filene fungerer greit. Men det er ikke til å komme bort i fra det er fint å gjøre ting fra frontend. 

 

Har fått tilbud om 50%-rabatten ut juli fra HomeSeer, og installerte trialen. Det som rett og slett plager meg er interfacet - får flashback fra windows xp med table design-trenden og mistrives med det, samt mobil og tab-appene ser grusomme ut. Nå ser jeg de skal slippe ny mobilapp, som ser bedre ut så den delen kan jeg overleve.

 

Er det verdt å overse desgnet, og betale for x antall plugins enn Home Assistant? Er det faktisk SÅ mye bedre? (mtp støtte for ting, utvidning, fleksibilitet etc).

 

Vurderer å kjøre det på linux, så usikker på hva det gjør med støtte og stabilitet vs windows.

 

Litt usikker på hva du mener med interfacet, er det standard versjonen av hstouch du mener? Som en telefon/tablet interface? Eller er det selve homeseer når du skal inn å gjøre ting og tang? 

 

Om det er førstnevnte finnes det alternativer:

1. Lag dine egne hstouch skjermer, så kan du få det mer eller mindre akkurat slik du ønsker.

2. bruk tredje parts applikasjoner, selv bruker jeg imperihome. Fungerer fint, men er ikke særlig avansert. Ser greit ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Salvesen said:

 

Litt usikker på hva du mener med interfacet, er det standard versjonen av hstouch du mener? Som en telefon/tablet interface? Eller er det selve homeseer når du skal inn å gjøre ting og tang? 

 

Om det er førstnevnte finnes det alternativer:

1. Lag dine egne hstouch skjermer, så kan du få det mer eller mindre akkurat slik du ønsker.

2. bruk tredje parts applikasjoner, selv bruker jeg imperihome. Fungerer fint, men er ikke særlig avansert. Ser greit ut

 

Er Imperihome en erstatning for setup og kontroll av HS eller bare frontend?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aleks skrev:

 

Er Imperihome en erstatning for setup og kontroll av HS eller bare frontend?

 

 

Det er ett scada system, altså ikke noe setup av HS3. All setup gjøres fra myhs eller lokalt på pc. Selv scripter jeg det meste slik at jeg kun jobber i ett eller annet egnet tekst dokument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Salvesen said:

 

Det er ett scada system, altså ikke noe setup av HS3. All setup gjøres fra myhs eller lokalt på pc. Selv scripter jeg det meste slik at jeg kun jobber i ett eller annet egnet tekst dokument. 

 

Hvis du skripter uansett; hvorfor har du valgt HS over HA? (Prøver bare å gjøre et godt valg her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aleks skrev:

 

Hvis du skripter uansett; hvorfor har du valgt HS over HA? (Prøver bare å gjøre et godt valg her)

 

Tja, vurderte egentlig aldri HA for å være ærlig. Jeg hadde lest mye om homeseer og så at det var mye info å finne. Mulig det er likt for HA men nå ble nå valget slik. Skal bygge hus til neste år(håper jeg) og da er det mulig jeg går for noe annet i og med jeg vill kable "alt"(knx sannsynligvis).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Salvesen skrev:

da er det mulig jeg går for noe annet i og med jeg vill kable "alt"(knx sannsynligvis).  

HS har KNX-plugin, så du kan bruke det når du savner det. ;)

 

 

44 minutter siden, aleks skrev:

Er det verdt å overse desgnet, og betale for x antall plugins enn Home Assistant? Er det faktisk SÅ mye bedre? (mtp støtte for ting, utvidning, fleksibilitet etc).

For meg? Ja, helt uten tvil.

For deg? Det er vanskelig å svare på...

 

Jeg brukte mye scripting i HomeSeer2, men i HS3 kjører jeg stort sett vanlige Events. Det er ingen grunn til å herje rundt og oppdatere tekstfiler hvis man kan unngå det. Av og til må man, fordi HS3 ikke har absolutt alle muligheter tilgjengelig. Men hvis f.eks. EasyTrigger var tilgjengelig for meg fra dag 1, ville en del av mine scripts ville falt bort. Samtidig har jeg gått over til å lage scripts som tar parametre mer enn å justere selve scriptet, så kan andre bruke dem også... ;)

 

Det er fryktelig vanskelig å vurdere smak og behag. Nei, HS3 vinner ingen designpriser for verdens mest sexy design. Men det har heller aldri vært målet. Det skal fungere, og det skal gå automatisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant; Det jeg liker med HS er det ser ut som de har godt utbygget støtte for en del interessante ting som devices over ethernet noe HA ikke har (slik jeg har forstått). 

 

Er det noen praktisk forskjell mellom linux og windows-versjonen? Hva trenger en egentlig kjøpe og hva kan en stå over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, aleks skrev:

Interessant; Det jeg liker med HS er det ser ut som de har godt utbygget støtte for en del interessante ting som devices over ethernet noe HA ikke har (slik jeg har forstått). 

Tja... det finnes ganske mye til Home Assistant også. Hvor det er mest kan jeg ikke si med sikkert, jeg er jo blant dem som tetter hullene i HS-verdenen hvis jeg kommer over noe jeg mener mangler.

 

Hvis man lager en plugin til HomeSeer, så må den gjøres mer "ferdig" på en måte, den må rett og slett være litt enklere å installere og konfigurere. Det blir dermed litt mer jobb å lage en slik plugin, men man senker også brukerterskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

 

Noen plugins virker bare på Windows, men det blir færre og færre. 

 

Så det beste er å kjøre det på windows? Så at SMS-gateway bare fungerer på windows, så tror ikke jeg har et annet valg. Tenkte å kjøre en RPI med sensorer i stua med serial over network til basestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ukjent problem dette, snuser selv på HS grunnet  Zwave støtten er top noch, men designet er jo fra tidlig 2000 tallet at best.

 

Standard svaret er jo lag noe selv i hstouch, men ting blir jo ikke pent. For mange er jo WAF en stor faktor i smarthus tankegangen. 
Noen som kan vise til noen pene design som i allefall ser ut som er laget i løpet av de siste 3 årene ?

 

Endret av geirra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, geirra said:

Er ikke ukjent problem dette, snuser selv på HS grunnet  Zwave støtten er top noch, men designet er jo fra tidlig 2000 tallet at best.

 

Standard svaret er jo lag noe selv i hstouch, men ting blir jo ikke pent. For mange er jo WAF en stor faktor i smarthus tankegangen. 
Noen som kan vise til noen pene design som i allefall ser ut som er laget i løpet av de siste 3 årene ?

 

 

Ser de jobber med et nytt UI, dog enda ikke særlig _pent_ i mine øyne. Ser ut som de har tatt litt fargeinspirasjon fra HA

unnamed.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aleks skrev:

 

Ser de jobber med et nytt UI, dog enda ikke særlig _pent_ i mine øyne. Ser ut som de har tatt litt fargeinspirasjon fra HA

 

 

Er vel den nye Appen dems dette? leste at den ikke åpner noe særlig for tilpasninger.

Forventer ikke design perle slik f.eks FH er, men det må da finnes en mellomting. 
Tilpasser jo alt i HA i dag, så om jeg må ordne noe design i HS gjør meg ikke noe. Men når verktøyet ikke åpner for bra design blir jo ting litt rart.
 

Annet godt eksempel er jo også at hs touch fortsatt ikke støtter skjermen til iphone x ?  (WAF faktor)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, aleks skrev:

Så det beste er å kjøre det på windows?

 

Nei, det sa jeg ikke. :) Windows krever mer ressurser, koster 1000-1500 kr ekstra og foretar reboot ved patching som igjen skaper krøll. Jeg har kjørt på Ubuntu i 2 år, ikke savnet noen plugins. 

 

47 minutter siden, aleks skrev:

Så at SMS-gateway bare fungerer på windows, så tror ikke jeg har et annet valg.

 

Kan du ikke sende via IFTTT? Eller Nexmo? Finnes flere SMS-løsninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, geirra skrev:

For mange er jo WAF en stor faktor i smarthus tankegangen. 

 

Jeg har smarthus, ikke fjernstyrt hus. WAF er opprettholdt ved at hun nesten aldri trenger å se noen app. ;) 

 

28 minutter siden, geirra skrev:

Noen som kan vise til noen pene design som i allefall ser ut som er laget i løpet av de siste 3 årene ?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, ZoRaC said:

 

Nei, det sa jeg ikke. :) Windows krever mer ressurser, koster 1000-1500 kr ekstra og foretar reboot ved patching som igjen skaper krøll. Jeg har kjørt på Ubuntu i 2 år, ikke savnet noen plugins. 

 

 

Kan du ikke sende via IFTTT? Eller Nexmo? Finnes flere SMS-løsninger. :) 

 

Litt av tanken med lokal SMS er ved strømbrudd vil ikke cloud-løsninger fungere. Ønsker å kunne sende sms om strømbrudd (kjører med UPS selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, geirra skrev:

Er ikke ukjent problem dette, snuser selv på HS grunnet  Zwave støtten er top noch, men designet er jo fra tidlig 2000 tallet at best.

 

Standard svaret er jo lag noe selv i hstouch, men ting blir jo ikke pent. For mange er jo WAF en stor faktor i smarthus tankegangen. 
Noen som kan vise til noen pene design som i allefall ser ut som er laget i løpet av de siste 3 årene ?

 

 

 

noen enkle imperihome "vinduer", kan såklart lage det mye finere. 

Screenshot_20180625-195038_ImperiHome.jpg

Screenshot_20180625-195033_ImperiHome.jpg

Screenshot_20180625-195028_ImperiHome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet HS litt og har litt mikset tanker om det - designet tror jeg at jeg kan overse. kanskje noen kunne svare på spørsmålene jeg sitter med.

 

- Er det vits å kjøpe "pro"-versjonen?

- Hvilke plugins kan det være smart å kjøpe med en gang?

- Finnes det noen planer om HS4? Ser ut som design etc har vært det samme hele tiden og følte det kanskje vil komme noe nytt snart

- Går det ann å integrere database-backend (mysql etc)

- Hvordan fungerer 3-partappene som f.eks hsbuddy?

- Pleier plugins å være på tilbud? 

- Er det vits å kjøpe deres hardware?

- Er de i aktiv utvikling om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

Da har jeg testet HS litt og har litt mikset tanker om det - designet tror jeg at jeg kan overse. kanskje noen kunne svare på spørsmålene jeg sitter med.

 

- Er det vits å kjøpe "pro"-versjonen?

- Er det vits å kjøpe deres hardware?

 

Kan prøve å svare på to av spørsmåla dine.

1. Nei. Du har meir enn nok å gjere i HomeSeer fram til neste tilbudsperiode der du eventuelt kan vurdere om du vil investere (tid) i HSTouch. Pro-utgaven kostar omtrent det samme som standard pluss HSTouch og eit par plugins.

2. Nei. Har du ein "heilt ok" pc til overs frå før vil du komme veldig billig ut. Om du kjøper hardware utenom vil du nok komme minst like billig ut, sannsynlegvis billigare. I tillegg har du då ein pc som kan brukast f.eks som multimediamaskin. F.eks kan ein slik vere eit meir enn brukbart valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

- Er det vits å kjøpe "pro"-versjonen?

Ja. Hvis du likevel har tenkt å bruke HStouch. ;)

 

1 time siden, aleks skrev:

- Hvilke plugins kan det være smart å kjøpe med en gang?

Det kommer VELDIG an på oppsettet ditt.

Skal du ha 433 MHz? Så trenger du en RFXtrx433E og tilhørende plugin (RFXCOM).

Har du Harmony hub? -> MeiHarmonyHub plugin.

Har du Squeezebox'er eller Sonos? Kjøp plugin (mulig Sonos enda er gratis?)

Skal du styre Zigbee-utstyr? -> JowiHue.

Skal du lage veldig avanserte Eventer? -> EasyTrigger (like greit med en gang).

… og så videre.

 

Svaret er egentlig "nei" med mindre du har behov for det. ;)

1 time siden, aleks skrev:

- Finnes det noen planer om HS4?

Det spekuleres jo alltid på forumet, men spekulasjonene startet i 2014, så jeg hadde absolutt ikke holdt pusten.

 

1 time siden, aleks skrev:

- Går det ann å integrere database-backend (mysql etc)

… til hva da?

 

1 time siden, aleks skrev:

- Hvordan fungerer 3-partappene som f.eks hsbuddy?

Har aldri prøvd dem. Ser ikke behovet.

 

1 time siden, aleks skrev:

- Pleier plugins å være på tilbud? 

Noen av dem, i november og mai.

 

1 time siden, aleks skrev:

- Er det vits å kjøpe deres hardware?

Definisjonsspørsmål, men siden du stiller spørsmålet så sannsynligvis ikke. ;)

 

1 time siden, aleks skrev:

- Er de i aktiv utvikling om dagen?

Ja. Siste beta kom i forgårs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

- Hvordan fungerer 3-partappene som f.eks hsbuddy?

Har aldri prøvd dem. Ser ikke behovet.

 

Brukar sjølv HSBuddy til pushvarsel på telefonen. Men det kan hende det finst ein meir elegant måte å få det til uten ein enda ein ekstra app?

image.png.0e33c125b387690093f3a953e1b3e91f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.