Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle temperatur i bakken


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg kom på denne ideen litt sent, men mulig jeg blir å gjennomføre det. Jeg har holdt på å grave ned søyler i forbindelse med fundament til veranda. Da er det alltid snakk om å grave seg ned til under teledybde eller isolere.

 

Det hadde vært kult å gravd ned en temperatursensor for å måle temperaturen i bakken når man allerede holder på å grave :)

 

Så da tenker jeg å grave ned ett 16mm rør med en ethernet-kabel og en simpel temperatursensor i enden (LM35 eller lignende). Jeg tror jeg har noe Plastidip jeg kan bruke for å hindre korrosjon.

 

Jeg støper søylene i papprør. Ville dere lagt røret med temperatursensoren i papprøret som blir fylt med betong, eller utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo strekke to rør, ett inn i papprøret, og ett igjennom? Se mine fantastiske paint-skills som forklarer hva jeg mener :)

image.png.5e119c2b828ba21f8d5934a0226c424a.png

Grått er da grus eller hva du bruker, og rød/blå er rør. DS1820 er rimelige sensorer du kan trykke ned i der. Det vil oppstå et svakt punkt i blått rør i utgangen av betongen, men tipper det vil gå greit. Det skal vel ikke være noe bevegelse der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt på pauserommet å utvidet ideen litt. En ethernetkabel kan jo i teorien klare 6 stk DS1820 f.eks.

 

Hva om jeg fester 4-6 sensorer med 20 cm mellomrom på en kabel å graver den ned uten noe rør? Da vil jeg jo kunne finne ca. teledybde.

 

Edit: Disse i passelig avstand ser jo fine ut: https://www.ebay.com/itm/5X-DS1820-Waterproof-DS18b20-Digital-Thermal-probe-temperature-sensor-Arduino/361952633484?hash=item54460ee28c:g:gt8AAOSw7U5Y-3L9

 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, xibriz said:

Jeg satt på pauserommet å utvidet ideen litt. En ethernetkabel kan jo i teorien klare 6 stk DS1820 f.eks.

 

Hva om jeg fester 4-6 sensorer med 20 cm mellomrom på en kabel å graver den ned uten noe rør? Da vil jeg jo kunne finne ca. teledybde.

 

Siden sensorene er 1-wire og baserer seg på 3 ledere, så kan du vel i teorien ha ekstremt mye mer enn 4-6 sensorer. I praksis er det vel litt annerledes dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 29.6.2018 den 9.43, fiLLLip skrev:

Siden sensorene er 1-wire og baserer seg på 3 ledere, så kan du vel i teorien ha ekstremt mye mer enn 4-6 sensorer.

 

Litt gammel tråd, men nevner det likevel da det synes som om mange ikke er klar over muligheten med DS18B20.

 

Ja det går fint å montere mange DS18B20 på samme "tråd",

(Benytter helst 3 eller 4 tråder telefonledning + Rj11 kontakter. )

Har fått problemer med 5-6 stk og langt strekk (én på ca 50 meter.).

Det viste seg at strømforsyningen var for svak (1A) . Skiftet til 2A, da gikk det "meget bedre".

Ved lange strekk:

Det skal være mulig å koble til "ekstra strøm" direkte nær  DS18B20, men har ikke forsøkt dette.

Står endel her: https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS18B20.pdf

Og her: https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Sensors/Temp/DS18B20.pdf

80 -100 meter er testet, ok.

 

Har etterhvert ganske mange (20-30) DS18B20, vesentlig inne, men også noen ute:

- Måle lufttemp hjemme og på hytta.

- På toppen av borehull for vann.

- i sluk ute

- i kum under varmepumpe

- nedgravd i 16mm trekkrør.

Kombinerer disse med varmekabel i nærheten for å holde temp over frysepunkt.
(Bla for å unngå tele i gangvei.)

 

Benytter selvregulerende varmekabler.

Testet en 10 meter varmekable; Den trekker ca 70 watt ved 15 grader pluss.

Syntes det var unødig mye og har derfor montert ekstra styringer.

Holder temperatur litt over +2 grader.

 

Overføring via http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3, 433Mhz til Telldus zNet.

Benytter div zwave-brytere, montert beskyttet for vær&vind. 

 

DS18B20 kjøpes på eBay for "noen få kroner" pr stk.

Finnes både i kapslet utgave med ca 1m ledning (som vist av xibriz ovenfor) og ikke kapslet.

Benytter etterhvert  disse som tempgiver til alt der hvor det passer/er mulig.

Mye mer stabile enn stort sett alt annet av tempgivere.

Trenger ikke batterier og beholder "adressen" ved evt strømbrudd.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler erfaringene :)

 

Tråden er ikke så gammel for prosjektet har ikke startet enda :P

Jeg har fått tak i DS18B20 faktisk så jeg tenkte jeg skulle gjennomføre dette før bakken fryser. 

 

Strekket blir nok ca. 20 meter fra temp til esp. 

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.