Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte ut kontroller for vanningsanlegg for tennisbaner


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bytte ut vår gamle kontroller som styrer vanningsanlegget for 4 tennisbaner. I dag har vi en Hunter SRC hvor vi manuelt må programmere når, hvor lenge det skal vannes men ønsker selvfølgelig å bruke Homeseer til å gjøre dette. Ønsker mulighet til å automatisk styre vanning, om det har regnet skal det ikke vannes osv.. Har ingen erfaring med denne type anlegg og er har nettopp startet med HS.

 

Her er bilde av kontrolleren. 
hunter_src_vanningsanlegg.thumb.jpg.c63498a5a819f6886e4494741a9ba7d4.jpg

Som beskrevet i brukermanualen er koblingen enkel.

5b35e65295e67_2018-06-2909_56_15-LIT-185_RevC.thumb.png.cef1eac382f4be826f827c608e8d2a78.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på OpenSprinkler, jeg mener å huske at det var en del større "bønder" i USA som bruke dette som system. Det integrerer bra med HomeSeer og mot lokale værstasjoner, er enkel og programmere og kan også styres fra egen mobil app. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, toonwolf skrev:

OpenSprinkler Pi (OSPi) ser interessant ut. Den kan skaffes for NOK 1427,-  inkl frakt, toll og avgifter fra distributør i Tyskland. Noen som har erfaring med Opensprinkler?

 

Jeg bruker selv OpenSprinkler, riktignok ikke den modellen du ser på. Har stått og gått dønn stabilt i ca 15 mnd, mye lettere å programmere enn Gardenia som jeg hadde tidligere der det var hundrevis av knappetrykninger, kjekt å kunne sette på ekstra kjøringer fra HomeSeer eller mobil. Integrasjon mot OpenWeather er jeg ikke 100% sikker på om jeg har satt opp rett, har en følelse av at det er lite justeringer ift fuktig vær (nå har ikke det vært en issue i år dog grunnet tørt vær).

 

Brukte vel ca 2 min å skru enhten fast på veggen, 1t på å kobble til kabler og kobble enheten til mitt trådløse nett, 1t på å lese meg opp på programmering og sette opp programmene initiellt, 30 min på å teste at programmere og kanaler virket, 1t på å lese meg opp på OpenWeather, etablere konto etc, 30 min på å laste ned og installere HS3 plugin. Har vanskelig å se for meg at det finnes et alternativ som er lettere å sette opp. 

Endret av borg1n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@borg1n du hadde rett. Opensprinkler PI er nå montert og har erstattet den gamle kontrolleren. Hele prosessen har gått smertefritt fra bestilling av utstyr fra Tyskland til installasjon og montering. Det som jeg nå vurderer er å kjøpe en regnmåler og koble til slik som de linker til i dokumentasjonen sin https://www.amazon.com/Orbit-57069-Sprinkler-System-Freeze/dp/B000A7SPPU Er det noen som har erfaring med denne?

 

Vedlagt bilde av opensprinkler PI kontroller hvor kabler til ventilene til vanningsanlegg er koblet til. Deilig å kunne styre dette uten å måtte "knote" med vanskelige menyer og slippe å dra ned hver gang man ønsker å justere!

20180722_194623.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt denne regnmåleren fra Amazon nå. Prisen er det jo ikke noe å si på :-) Fått positiv omtale her https://rayshobby.net/wordpress/using-rainfreeze-sensor-with-opensprinkler/ og her https://opensprinkler.com/forums/topic/no-more-free-wunderground-api-key/page/3/#post-51376 Legger ut en oppdatering etter at jeg har montert og testet den ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnmåler har da blitt montert. Har testet den ved å trykke ned sensoren, så får vi se om den faktisk fungerer som den skal. Har også flyttet på Opensprinkler kontrolleren til låst dataskap så nå er den i "sikkerhet". Hadde problemer tidligere at noen hadde det moro med å ta ut strømadapteret.  Har også koblet opp IFTTT som logger alle hendelser til en Google Kalender. Den fungerer som en logg slik at man kan se alle hendelser uten å måtte logge seg inn i systemet. Ønsker nemlig ikke at hvem som helst skal ha tilgang til å logge seg inn å "knote" med opensprinkler konfigurasjonen. Se loggen og mer info om systemet her: https://hamar-tennis.no/baner-og-anlegg/banepleie/vanning/

 

Video av vanningsanlegget på en av banene

 

Orbit regnsensor som er koblet til Opensprinkler PI

20180801_163612.jpg

Endret av toonwolf
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi endelig fått litt regn her på Hedmarken. Regnmåleren til Orbit er genial. Den er helt mekanisk og fungerer slik at du stiller inn hvor mye nedbør som skal til før bryteren aktiveres. Jeg har stilt den inn på 6 mm. Når det regner blir bryteren aktivert ved at svamp i måleren ekspanderer og aktiverer bryter. Bryteren vil gå tilbake til opprinnelig etter at svampen har "tørket opp". Altså en stund etter at det har sluttet å regne. Akkurat hvor lang tid avhenger av været. Det finnes sikkert mer avanserte regnmålere, men liker at den er helt mekanisk uten behov for batteri. Den har også føler for om det er frost som vil utløse bryter. Pris fra Amazon inkl frakt USD 33,-! Se link litt tidligere i tråden. Her er skjermbilde fra Opensprinkler appen som viser att regnmåleren har målt regn. Den vil da "hoppe over" vanning så lenge det er aktivert

Screenshot_20180808-225521_OpenSprinkler.jpg

Endret av toonwolf
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.8.2018 den 17.56, Hilmar skrev:

0,4mm regn

Dette blir for følsomt for vår bruk. Hele poenget med regnsensoren er at det må komme en del regn for at den skal aktiveres. 0,4 mm er jo ingenting. Eksempel så ble den aktivert natt til fredag etter at det hadde bøttet ned. I løpet av fredag kveld og i natt har det fortsatt å regne så regnsensoren har ennå ikke "tørket opp". Zimmermanmetoden som regner ut "water level" baserer seg på målinger gjort av været i foregående døgn og dagens værvarsel. Den klarer ofte å "treffe" riktig med å beregne hvor mye som det er behov for å vanne, men regnsensoren fungerer som en "sikkerhetsbryter" som sørger for at det ikke vannes når det har kommet mye nedbør (mer enn 6 mm) noe som er hva vi ønsker oss. Vi har ikke behov for vanning om det har kommet mye regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.