Gå til innhold
  • Bli medlem
EirikO

Underenheter til Aeotec garage door controller

Anbefalte innlegg

Kjører hassio på Raspberry Pi og har installert garasjekontrolleren fra Aeotec (Aeotec Garage door controller).

Enheten dukket opp med totalt fire "entities" (?) i kontrollpanelet (Access control, alarm level, alarm type og sorucenode). Er dette noe jeg har brukt for til noe? Jeg har vel egentlig bare behov for "Cover" og kan bruke den for å sjekke tilstander og kjøre opp og ned?

Endret av EirikO

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Offpiste
      Hei

Min Home Assistant kjører på en Raspberry Pi 4, Grafana og InfluxDB kjører i docker på en NAS.
      Bruker utstyr som går på Z-wave, Wifi, MQTT, Zigbee og BLE.

Noen screenshots fra mitt system:

• Av Tempranilla
      Kjære du som gidder å lese dette. ( du har fått 10 ekstra karma-poeng bare nå!)

Etter 2 år som lykkelig bruker av philips hue og etterhvert google home fikk jeg den syke selvskader-ideen og ta det hele et steg lenger. Jeg var lei av å måtte holde meg til "et system" ( hue og ikea pærer på hue bridge), savnet en del dingser som ikke fantes på dette systemet og tenkte- "Nå, Frøken, nå er det dags at du lærer deg noe kodegreier, og dette er det perfekte verktøyet/motivasjonen".
      Så jeg kjøpte en bringebærpai og conbee og fikk, ved hjelp av min like engasjerte bror, hjelp til selvhjelp til å få opp sulamitten.
      Nå skulle jeg glede meg med en ny hobby og bli drit god!

Men akk,  der stoppet gleden. Alle stemmekommandoer fungerer nå ca 15% av tiden. Grensesnittet er trist og knotete
      Jeg skjønner ikke (bringe)bæret av det jeg finner av "for dummies tutorials",  jeg trenger tydeligvis en "for extreme dummies"..
      Jeg savner vekkerklokken min, playlisten som vekker meg om morgenen,  og i det hele tatt å stole på at det lille jeg har som funker faktisk leverer. 

Det må jo også her nevnes at jeg, i min naive gledesrus over å finne en ny "morsom" hobby, gjorde en hver IT avdelings mest graverende feil. Satte jeg opp et lite syntetisk miljø som jeg testet det nye systemet på før jeg rullet ut det hele? Nei. 
      Jeg peisa på og stolte på at dette kom til å gå som smurt, og resatte hele jævla huset og tenkte at det kom virkelig til å motivere meg til å få dette til å fungere helt ypperlig. 

Så nå sitter her, jeg her 3 mnd senere, med feilmeldinger som jeg ikke skjønner noe av ( men de går bort halvparten av tiden ved og oppdatere os eller restarte). Jeg har fortsatt ingen vekkerklokke eller musikk som spiller meg våken. Google home har blitt en kirkegård av merkelig knapper som aldri funker. Og prolapsen som fikk meg sengeliggende for to uker siden kan vi vel alle være enig om at sikkert er en slitasjeskade etter å måtte trykke på lysbrytere _hele_effings_tiden_? #thestruggleisreal
      Men jeg har heldigvis vin. Og det, kjære publikum, er det som har brakt meg til deres eminente forum. Ja, det er søndag og klokken har såvidt passert 16,  men her sitter jeg med røde dråper fra Zaragoza til hjelp/trøst/skjemmelse. 

Så kjenner du alturismen blomstre på innsiden? Gjenkjenner du at dette er en humanitær krise der du kan gi et uvurdelig bidrag? 

Kan du peke meg i retning av en sykt enkel oppskrift på "wakeup-light" for hassio? Helst per automation? eller kanskje jeg er på jordet allerede med den antagelsen. 
      Eller vet du kanskje om en tilsvarende pinelig enkel oppskrift til å få spotify til å skille en spes playlist til et spes tidspunkt?
      kanskje du kjenner en post på dette forumet  som beskriver akkurat disse utfordringene? ( jeg søkte i hvertfall 15 min før jeg gav opp..)

Har du kommet helt til slutten men ikke har noe å bidra med?  10 ekstra karma-poeng
      Har noen tips? 50 000 poeng!

Med nesegrus takknemlig hilsen, 
      Frøken fryd på Linderud

• Av [space]
      Hei!

Jeg hadde en stund en ide om hva jeg skulle ha, men nå er jeg usikker igjen...

Hva vil jeg oppnå:
      Hovedsaklig styring av lys, automatisk, med fjernkontroll og brytere

Hva har jeg fra før:
      -Google Home
      -Google Home Mini

-En del Ikea Trådfri pærer
      -Ikea Trådfri hub
      -Ikea Trådfri fjernkontroll/"puck"

-En del Philips Hue pærer
      -Philips Hue Hub
      -Philips Hue fjernkontroller. 2x "Stick"og en sånn puck.

-Home Assistant på Raspberry Pie (må settes opp på nytt eventuelt)

Hva vil jeg oppnå -mer detaljert:
      -Kunne skru av alt lys med en bryter, i tillegg til via Google Home/stemmekommando og fra GUI på tablet/mobil/pc/mac
      -Kunne skru av/dimme enkelte lys med bryter
      -Lys av og på med automasjon
      -"Scenes"

-Se låsstatus (Yale doorman) (Se når barna låser seg inn)
      -Se garasjedørstatus
      -Overvåkningskamera

Alt dette her (lysene) fungerer jo bra om en kjører Hue eller Ikea over hele linja, men det begrenser lyskildene en del. I tillegg er det dyrt med 4x smarte GU10 i alle spotlamper osv.
      Altså lukter jeg på noe å erstatte veggbryterne med, som kan skru av/på lys.
      Noen må også kunne dimmme.
      I tillegg til at det skal fungere sammen med Hue og Trådløs.

1. etasje:

Yttergang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Gang
      -Taklys (må kjøpe ny)

Bod
      -Taklys (GU27)
      -kanskje bevegelsessensor?

Bad
      -Downights og speillys

Kontor
      -Spotskinne (GU10)

TV-stue
      -Taklys (GU27)
      -Leselys (koble til med smartplugg)

Spisestue
      -Taklys (GU27)
      -Lampe på skap (GU27)
      (Taklys i TV-stue og spisestue er på dobbeltbryter)

Kjøkken
      -Taklys spottlampe (GU10) + taklys (GU27) på samme bryter
      -Benkebelysning (Lysrør og led. Byttes ut?)

2. etasje:

Trappeoppgang
      -Spotskinne (GU10)

Bad
      -Speillys (LED) og taklys (GU27) på samme bryter
      -Dette bør kunne delvis stå på på natta, men av på dagtid.

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Soverom
      -Spotskinne (GU10)

Garderobe
      -Spotskinne (GU10) (Tenker kanskje bytte ut den med en plafond, eller singel GU27)
      -Ikea skapbelysning (Kan kjøpe Trådfri til dem)

Oppsummert
      Tenker jeg kan bruke Philips Hue i alle GU27 i stuene og kjøkken.
      I spotlampa i taket på kjøkkenet kan jeg bruke 4 Trådløs GU10 fra Ikea. (Funker bra på Hue bortsett fra color temp + dimming samtidig, noe som er utrolig irriterende)
      Benkebelysningen er jeg usikker på, men har lurt på Hue ledlist.
      Leselyset tenkte jeg plugge i en Ikea adapter, eventuelt Osram. Noe som er Huekompatibelt.

Da er på en måte oppholdsrommene dekket av Hue. Spørsmålet er hvordan få resten av huset inn i det opplegget?

Klarer jeg få Hue fjernkontrollen til å styre veggbrytere, via en eller annen hub og z-wave/zigbee f.eks?

Hvilke brytere bør jeg i så fall velge?

Går helt i surr nå.
    • Av tjwesterby
      Heisann,
      Kjører for tiden Home Assistant (HA) på en RP3+. Dette fungerer ok, men hastigheten på systemet er litt så som så og nå som jeg skal ha en enebolig opp i systemet så kan ting med fordel bli mer "snappy".

Jeg vurderer derfor om jeg skulle kjøpte meg en NUC til å hoste hele systemet på. Hvilke modeller vil dere anbefale som ikke kjører i7 og koster 10k+?
      Og, hvilket oppsett kjører dere som kjører NUC til dette? Er det windows og virtualisering, standalone linux distroer eller andre løsninger?
    • Av norsemanGrey
      Heisann,

Jeg skal gå til innkjøp av noen nye varmeovner til sammenhengende stue/gang og ønsker noe med intelligent styring. Jeg tenkte i første omgang må Mill e.l., men som jeg forstår det blir de kun regulert med lokal temperatur-sensor på ovnen noe som ikke er optimat. Jeg ønsker at ovnene skal kunne regulere basert på en eller flere ekstern temperatur sensorer plasser mer midt i rommene.

Har drevet og lekt med litt med Raspberry PI i det siste og lurte på muligheten for å gjøre dette gjennom Home Assistant, men vet ikke nok om hva som som er tilgjengelig/mulig å få til. Finnes det noen liknende prosjekter man kan se til. Er det noen anbefalinger i forhold til ovner, temperatur-sensorer, software for å få til dette?

Takker for input

Edit: Jeg har forresten Verisure røykvarslere med temperatur- og fuktighetssensor i dag så det er kanskje en mulighet å bruke måling fra disse? Samplings-intervallet for disse i Verisure-appen er jo veldig lang så det egner seg kanskje dårlig?
  • Opprett ny...