Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Framtidsrettet løsning med Google Home (norsk) integrasjon


JC_

Spørsmål

Skal pusse opp hus og vil installere en framtidsrettet smarthusløsning. Initielt er lys-og varmestyring det viktigste, men vil raskt kunne bygge nye funksjonelle løsninger. Jeg er Android-person og tror på momentet som de store (Google, Amazon, Apple) har og vil derfor ha en løsning som har best mulig integrasjon med Google Home når den kommer i norsk versjon (i løpet av de neste par månedene?). Har sett på Fibaro og Futurehome, men ingen ser "perfekte" ut. Brukervennlighet og enkelthet er viktigere enn ekstrem fleksibilitet og "hackability". Har du synspunkter eller informasjon? Takk.

Endret av JC_
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Verken Fibaro eller FutureHome gir veldig god integrasjon mot Google Home. Da må du nok se mer på OpenHAB, HomeAssistant eller (enda bedre) HomeSeer. Ingen av disse er ekstremt brukervennlige eller enkle, men av de tre er det min mening at HomeSeer er best (selv om det for all del er vesentlig mer avansert enn for eksempel FutureHome).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 timer siden, JC_ skrev:

 

Takk Moskus! Da skal jeg vurdere de tre systemene.

Har dere noen innsikt i når Google Home lander i Norge med en interessant portefølje av komponenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎23‎.‎07‎.‎2018 den 18.30, JC_ skrev:

Har dere noen innsikt i når Google Home lander i Norge med en interessant portefølje av komponenter?

Nei, så vidt jeg vet er alt kun spekulasjoner nå. Men for å si det slik: Begge svigerforeldrene sine har fått hver sin Google Home istedenfor Alexa (som jeg personlig liker bedre), fordi jeg forventer og håper at den snart kommer på norsk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 7/23/2018 at 11:05, Moskus said:

Verken Fibaro eller FutureHome gir veldig god integrasjon mot Google Home. Da må du nok se mer på OpenHAB, HomeAssistant eller (enda bedre) HomeSeer. Ingen av disse er ekstremt brukervennlige eller enkle, men av de tre er det min mening at HomeSeer er best (selv om det for all del er vesentlig mer avansert enn for eksempel FutureHome).

Hei.

Er helt ny i denne verden med automasjon og smarthus, men står i startgropen slik som @JC_. Hva legger @Moskus i ikke veldig god integrasjon? Har et ønske om å styre lys med automasjon og til en viss grad stemme. Vil dette la seg gjøre med google home og en HomeTroller Zee? selvfølgelig med kompatible dimmere/brytere?

 

 

Endret av UnnamedF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hadde også gått for Homey som er fin middelvei når det kommer til brukervennlighet/funksjoner. Future Home er alt for begrenset.

Skal man først bruke mye tid på et mer avansert system, så ville jeg gått for Home Assistant hvor man får til stort sett alt mot at man setter seg godt inn i yaml config.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er selv på vei inn i smarthus verdenen og begynte med Philips Hue og en Iphone med Siri og etter hvert har så godt som hele leiligheten blitt automatisert med Hue lys og sensorer. Etter det har det blitt termostater fra Tado, Danalock dørlås og nå er neste prosjekt er 2x3 meter Somfy motoriserte lamellgardiner i full høyde. Så langt er jeg veldig fornøyd med å kunne snakke norsk til Siri og det fungerer veldig bra hos meg.  Men etter å ha studert dette med smart hjem og stemmestyring via Siri så virker en KNX løsning mer og mer interessant. Hadde jeg bygd et nytt hus i dag så hadde jeg gått for en KNX løsning, vurderer nå en stemmestyrt KNX Gateway for Siri, google eller Amazon. Noen andre som er kjent med et slikt stemmestyrt system som i linken?

 

https://www.busch-jaeger-katalog.de/6136-0-0216,artikel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann, mye enig med kommentarene under, men jeg (som rookie her) tror det er viktig å bestemme seg for en strategi/filosofi for valg av system og også å ha et definert tidsperspektiv på systemet. Som jeg skrev er Google Home (norsk) integrasjon viktig for meg, jeg tror at jeg om 1 år fra nå i stor grad vil bruke stemmestyring til å styre funksjonene (de som da ikke er automatisert). Jeg velger enkelhet og at andre kvalitetssikrer integrasjonsjobben med totalsystem og ofrer fleksibilitet og valgfrihet av komponenter. Jeg går derfor for Futurehome. De åpner for Google Home testing i beta nå. Jeg oppfatter også at FH har de riktige ambisjonene relatert til mine mål, selv om planer og ambisjoner ikke alltid leveres på tid. Men sånn er det vel med de fleste systemleverandørene. Og så er det jo litt gøy at det er et norsk firma (vel, eid av Telia nå da).  Interessant å lese ulike vurderinger av dette ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, UnnamedF skrev:

Hva legger @Moskus i ikke veldig god integrasjon?

Det er at du ikke får et "automatisk oppsett", men må sette opp alt via IFTTT.

Men det var i juli. ;)

 

Nå har det faktisk skjedd ting for Google Home på FutureHome. De har satt i gang et beta-program for denne integrasjonen, men jeg vet ikke hvordan det ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.