Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
På 24.7.2018 den 21.46, aleks skrev:

Har begynt å kjøre alt mot lovelace på clean install, men vil anbefale mot HassOS - den er ikke klar for produksjon. Droppet hele HassOs etter så mye feil, treghet og mangler.

Godt å vite. Hadde håpet på litt bedre stabilitet (spesielt på USB-dingser), men da avventer jeg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HassOS hadde litt problemer når det var nytt. De gikk fra ResinOS til HassOS (Linux). Nå skal det meste være bra når det kommer til stabilitet, men synes enda Hassbian er raskere til vanlig bruk. Spesielt restart går ca 10x fortere på samme HW med Hassbian sammenlignet med sist jeg prøvde HassOS. Mulig de har fikset det nå. 

 

Har også begynt sånn smått med Lovelace for å bruke på en tablet som henger på veggen. Skal legge til mye mer etterhvert siden Lovelace har veldig mye muligheter så blir nok å flytte alt over snart. 

Lovelace.thumb.JPG.e4dd5091da491f8328b8baf608b2a6fb.JPG

 



 

 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

 

Modifiserte litt på Custom Animated Weather Icons så den fungerer med Met.no. Siden Yahoo (yweather) er stort sett helt feil.

Legg til component weather.metno og start hass på nytt. 

 

Kopier filene weather-card.js og weather-card.css til www mappen der man har yaml config filene. (Lagt ved en ZIP fil nederst på siden)

Opprett en mappe med navn icons og kopier mappen weather_icons inn der.

 

I ui-lovelace.yaml filen legger man til følgende.

 

På toppen der man inkluderer custom filer. Se linken over for bedre beskrivelse. 

  - url: /local/weather-card.js
    type: js

 

Og så dette der man ønsker å ha det i lovelace yaml filen.

   - type: custom:weather-card
     entity_weather: weather.metno
     entity_sun: sun.sun

 

 

Skal da se ut som dette bare at iconer er animert  :) 


502799304_weathercardanimated.JPG.972cc879f5f3064f40e74e1fdea4fccc.JPG

 

 

Met Animated Weather Lovelace.zip

Endret av Dennis87
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Dennis,

Flott å få denne til å gå mot met.no!

 

Gjorde selv noen videre endringer slit at den nå henter temp, fukt, vindstyrke, og vindretning fra mine egne sensorer (Oregon via RFXcom):

Hadde allerede sensorer som oppgir vindretning og vindstyrke i tekstformat 

 

      - type: custom:weather-card
        entity_weather: weather.metno
        entity_sun: sun.sun
        entity_temperature: sensor.ute_temp_temperature
        entity_humidity: sensor.ute_temp_humidity
        entity_wind_dir: sensor.wind_direction_text
        entity_wind: sensor.wind_speed_text

 

    const entity = hass.states[this.config.entity_weather];
    const entity_h = hass.states[this.config.entity_humidity];
    const entity_t = hass.states[this.config.entity_temperature];
    const entity_wd = hass.states[this.config.entity_wind_dir];
    const entity_w = hass.states[this.config.entity_wind];
    const currentCondition = entity.state;
    const humidity = entity_h.state;
    const pressure = entity.attributes.pressure;
    const temperature = Math.round(entity_t.state);
    const windBearing = entity_wd.state;
    const windSpeed = entity_w.state;
    const forecast = entity.attributes.forecast.slice(0, 5);

    this.content.innerHTML = `
      <span class="icon bigger" style="background: none, url(/local/icons/weather_icons/animated/${weatherIcons[currentCondition]}.svg) no-repeat; background-size: contain;">${currentCondition}</span>
      <span class="temp">${temperature}</span><span class="tempc"> ${getUnit('temperature')}</span>
      <span>
        <ul class="variations right">
            <li><span class="ha-icon"><ha-icon icon="mdi:water-percent"></ha-icon></span>${humidity}<span class="unit"> %</span></li>
            <li><span class="ha-icon"><ha-icon icon="mdi:gauge"></ha-icon></span>${pressure}<span class="unit"> ${getUnit('air_pressure')}</span></li>
        </ul>
        <ul class="variations">
            <li><span class="ha-icon"><ha-icon icon="mdi:weather-windy"></ha-icon></span>${windSpeed} fra ${windBearing} </span></li>
            <li><span class="ha-icon"><ha-icon icon="mdi:weather-sunset"></ha-icon></span>${sunHorizon}</li>
        </ul>
      </span>
      <div class="forecast clear">
          ${forecast.map(daily => `

 

lovlace weater.PNG

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for icon og det å få met.no til weather card! :) 

Endret selv litt på det, og la til sensor fra yr for regn neste time, noe samboeren savna.

Syns det var unødvendig å ha en egen sensor utenom for dette:

temp.png

 

Synes forøvrig custom kortet mini media player er fin, og sammen med custom button for å endre spilleliste som kjører på spotify:

 

spoti.png

Endret av Haavardnk
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, tjwesterby said:

@Haavardnk Veldig fint - kan du vise hvordan du la til sensoren for nedbør fra yr? Thanks!

Sensoren hentet jeg fra http://solweb.no/rain-forecast-for-next-hour/

 

Deretter linket jeg sensoren mot custom weather card i ui-lovelace.yaml (sensor.rain_forecast_bergen):

- type: custom:weather-card
  entity_weather: weather.met
  entity_sun: sun.sun
  entity_rain: sensor.rain_forecast_bergen

Deretter redigerte jeg weather-card.js med følgende endringer:

const rain = hass.states[this.config.entity_rain].state;

Etter linje 84, og:

<li><span class="ha-icon"><ha-icon icon="mdi:weather-rainy"></ha-icon></span>${rain}<span class="unit"> mm next hour</span></li>

etter linje 97. Lagt ved filen :) 

weather-card.js

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, fant noen eksempler som jeg endret på.

Henter som sagt data fra oregon sensorer via RFXcom, så bruker jeg template og statistic sensors:

Bruker nå "gust" fra vindsensoren i stedet for average, det korrekte er nok å bruke "avg".

 

  - platform: statistics
    name: wind_smooth
    sampling_size: 50
    entity_id: sensor.wind_gust

  - platform: statistics
    name: wind_dir_smooth
    sampling_size: 50
    entity_id: sensor.wind_direction_numeric

 

  - platform: template
      wind_direction_text:
        friendly_name: 'Vindretning'
        icon_template: mdi:compass
        value_template: >-
         {% set wind_dir = states.sensor.wind_dir_smooth_mean.state %}
         {% if wind_dir | float<=23 %}Nord
         {% elif wind_dir | float>338 %}Nord
         {% elif 23 < (wind_dir|float) <=68 %}Nordøst
         {% elif 68 < (wind_dir|float) <=113 %}Øst
         {% elif 113 < (wind_dir|float) <=158 %}Sørøst
         {% elif 158 < (wind_dir|float) <=203 %}Sør
         {% elif 203 < (wind_dir|float) <=248 %}Sørvest
         {% elif 248 < (wind_dir|float) <=293 %}Vest
         {% elif 293 < (wind_dir|float) <=338 %}Nordvest
         {%- endif %}

 

  - platform: template
      wind_speed_text:
        friendly_name: 'Vindstyrke'
        icon_template: mdi:weather-windy
        value_template: >-
          {%if states.sensor.wind_gust.state | float<=0.2 %}Stille
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=1.5 | float>0.2 %}Flau vind
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=3.3 | float>1.5 %}Svak vind
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=5.4 | float>3.3 %}Lett bris
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=7.9 | float>5.4 %}Laber bris
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=10.7 | float>7.9 %}Frisk bris
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=13.8 | float>10.7 %}Liten kuling
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=17.1 | float>13.8 %}Stiv kuling
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=20.7 | float>17.1 %}Sterk kuling
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=24.4 | float>20.7 %}Liten storm
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=28.4 | float>24.4 %}Full storm
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=32.6 | float>28.4 %}Sterk storm
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=40 | float>32.6 %}Orkan
          {% elif states.sensor.wind_gust.state | float<=100 | float>40 %}Ragnarok
          {%- endif %}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, satte igang selv før jeg så responsen din. Lagde min egen hvis noen er intresserte, den regner om fra metno i km/t til m/s og legger til hastigheten etter teksen:

 

- platform: template
  sensors:
    vindhastighet_tekst:
      friendly_name: 'Vindhastighet'
      icon_template: mdi:weather-windy
      value_template: >
        {% set vind = (states.weather.metno.attributes["wind_speed"]|float/3.6)|round(1) %}
          {% if   vind|float <   0.3 %}Stille, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <   1.6 %}Flau vind, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <   3.4 %}Svak vind, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <   5.5 %}Lett bris, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <   8.0 %}Laber bris, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  10.8 %}Frisk bris, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  13.9 %}Liten kuling, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  17.2 %}Stiv kuling, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  20.8 %}Sterk kuling, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  24.5 %}Liten storm, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  28.5 %}Full storm, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float <  32.7 %}Sterk storm, {{vind}} m/s
          {% elif vind|float >= 32.7 %}Orkan, {{vind}} m/s
          {% else %} {{vind}} m/s
        {% endif %}

EDIT: Forenklet linjene og la til en ELSE funksjon til slutt som kun viser xx.x m/s som alternativ utvei etter tips fra HA forum.

 

EDIT2: Forenklet enda mer ved å kun regne om fra km/t til m/si set vind, og ta den som utgangspunkt for resten av template.

Endret av hulkhaugen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite spm som trekker denne litt OT - men jeg la inn regnsensoren her nå. Det jeg kicker på er at den nå gir meg rain: TRUE og en verdi på 13.7. Sjekker jeg YR så sier den 1-2mm nedbør neste timen. Det jeg lurer på er om det er fordi den forstår at det er SNØ og jeg har hørt at det i vær-verden regnes som 10x mengde, slik at det kommer 13mm hvis det er snø eller 1.3mm hvis det er regn. Noen andre erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, tjwesterby said:

Lite spm som trekker denne litt OT - men jeg la inn regnsensoren her nå. Det jeg kicker på er at den nå gir meg rain: TRUE og en verdi på 13.7. Sjekker jeg YR så sier den 1-2mm nedbør neste timen. Det jeg lurer på er om det er fordi den forstår at det er SNØ og jeg har hørt at det i vær-verden regnes som 10x mengde, slik at det kommer 13mm hvis det er snø eller 1.3mm hvis det er regn. Noen andre erfaringer med dette?

Hei,

Ja har funnet ut det er feil på regnsensoren jeg også, og den må deles på ti for å få rett i forhold til yr. Må være en feil på API'et, ellers skjønner ikke jeg noe... Men fikset med å endre koden slik i configuration.yaml:

value_template: >-
          {{ states.sensor.rain_bergen.attributes.rain / 10 }}

Prøvde også å få til å runde til to desimaler, men får den ikke til å både dele på 10 og avrunde, enten eller går greit... Er absolutt ingen yaml ekspert, kanskje noen kunne hjelpt meg med dette?

Prøvd med koden:

value_template: >-
          {{ states.sensor.rain_bergen.attributes.rain / 10 | round(2) }}

Får ofte regnverdier med 10 desimaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, ett lite tips - Weather Card er oppdatert ganske kraftig nå. Den har fått en omskriving så den nå loader raskere og litt ekstra tweaks som at den nå blant annet ikke prøver å loade lowtemp hvis det ikke eksisterer (met.no støtter ikke lowtemp, dvs forecast på laveste temp). Krever noe modifisering for å få inn "regn neste time" igjen, men all info ligger i communitiet under tråden for kortet. Ser ihvertfall veldig bra ut nå etter å ha fått lagt på CSS osv.

image.png.bcdd76519f6caf4d54d4e0b3f91a5ba8.png

Endret av tjwesterby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ett lite tips - Weather Card er oppdatert ganske kraftig nå. Den har fått en omskriving så den nå loader raskere og litt ekstra tweaks som at den nå blant annet ikke prøver å loade lowtemp hvis det ikke eksisterer (met.no støtter ikke lowtemp, dvs forecast på laveste temp). Krever noe modifisering for å få inn "regn neste time" igjen, men all info ligger i communitiet under tråden for kortet. Ser ihvertfall veldig bra ut nå etter å ha fått lagt på CSS osv.

image.png.bcdd76519f6caf4d54d4e0b3f91a5ba8.png
Hva er forskjellen på met og yr-tjenesten? Met er frem i tid, yr er "nå"?

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.