Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"smart" vaske- og tørkemsskin


Anbefalte innlegg

16 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det er nok den vanligste metoden, men jeg har planer om å gjøre noe som dette: 

https://andrewdupont.net/2018/02/15/laundry-spy-part-1-the-hardware/

Jeg har også har vært inne på tanken å bruke akselerasjon som trigger. Kan Aeotec Multisensor 6 fungere? Ser faktisk ut til at denne er billigere enn Fibaro Wall plug.. Eller finnes det rimeligere alternativer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tidligere akselerasjon til trigger, men man har det samme problem med det som med strømmåling: Forskjellige vaskeprogrammer gir forskjellige vibrasjoner (og strømforbruk), så man må prøve og feile litt for å få det til å fungere.

 

Bruker nå strømmåling, og ser ingen grunn til å bytte tilbake igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen, hvis multisensor 6 kan brukes, måtte i så fall være at man sparer en enhet. Kan bruke den både til deteksjon av vasking og bevegelse for lysstyring. Vurderer også viftestyring basert på fuktighet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker strømmåling på både vaskemaskin og tørketrommel, og etter litt innjustering av forbruk (ullprogrammer er verst!) fungerer det bra. I tillegg, etter et tips i et annet innlegg her på forumet, har jeg nå montert et par dørsensorer på maskinene som gjør at vi blir purret en gang i timen (ikke på natten) dersom ikke maskinene er tømt.

 

Har også fuktstyring av vifte samt regulering av gulvvarme (for å redusere fukten) basert på rapporter fra en Oregon temp/fuktmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mk1 black limited skrev:

Haha, ja hvorfor gjøre noe lettvint når det kan gjøres vanskelig :) Men morsomt prosjekt, da.

 

Ja, smarthus er jo en hobby, kan jo ikke bare ta de kjedelige raske løsningene... :P 

Jeg har en NodeMCU på vaskerommet fra før, som måler temp/fukt og magnetbryter på vinduet. Kurant å utvide med et par sensorer til da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Fibaro Wall Plug liggende. Koblet den på vaskemaskinen, men liker ikke det jeg ser:

 

B0165750-EFB0-4FFF-A0B5-EDC9B581BE82.png.fc11aefec2c2f6769911103e22b6318f.png

 

C030DED1-2049-4592-B6E9-22330D0818B5.thumb.jpeg.5077f45b3d906ebb10cb6813136612f6.jpeg

 

Den er ratet for 11A/2500w res.last. 

Her har den vært på 3000w i 6 minutter!

 

Blir nok å gå for vibrasjonssensor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2018 den 17.26, EirikO skrev:

Er det noen kontakter med strømmåling som anbefales? 

Jeg lurer på det samme. Det er jo ikke så mange som har støtte for den type last. Denne kanskje? https://telldus.com/produkt/philio-plug-in-receiver-with-energy-meter/

 

Ser ut til å være samme til 399,- på CDON: https://cdon.no/hus-hage/philio-z-wave-plugin-brytare-elmatare-p39652076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Venin skrev:

Virker ikke som de selges lenger.

 

https://www.smartertek.no/smart-hjem/z-wave/bryter-kontakt/product/304-foxx-smart-switch-4000w

https://forums.indigodomo.com/viewtopic.php?f=58&t=19046

 

Foxx Smart Switch er en OEM versjon av ZW075. Men usikker på om den er på lager. Eldirekte/multicom solgte de før, men er borte nå.

Endret av MortenB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/1/2018 at 01:04, backspace said:

Jeg bruker et par Aeotec ZW075 strøm plugger som er 16A/3600w, dønn solide på høge laster over 3000w som jeg bruker for luftkompressor og høgtrykkspyler. 

 

Jeg har også to slike fra Aeon Labs som jeg bruker på tørketrommel og vaskemaskin, Fibaro wallplug er ikke kraftig nok. Du kan helt fint bruke de nye fra Qubino.

 

Jeg har satt opp overvåkning slik.

 

image.thumb.png.b534a4c2108a569c7f0ce051ba88c857.png

 

De fleste eventene snakker vel for seg selv, det viktige er at FERDIG er når den er helt ferdig, STOPPET er når den tar seg små pauser. Jeg har funnet ut at 4 minutter er godt nok for meg, da vet jeg at den er ferdig når varsel kommer. Jeg har samme type oppsett på tørketrommel, bare at der bruker jeg 50W som trigger for startet.

 

Den ekstra saken med switchen er bare fordi jeg har en LED-stripe som viser meg forskjellige statuser, Rød for vask, Blå for tørk og lilla for begge deler ;) (Ikke spør, kona rister allerede nok på hodet).

 

Endret av TomB
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testa litt med Multisensor 6 og har sjekket når "burgler = 3" (som er vel indikasjon på vibrering), men får bare denne verdien akkurat når maskinen starter (som regel), men virker tilfeldig når den går tilbake til 0...

Ev. er fungerer denne sensoren annerledes enn jeg har kommet frem til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎08‎.‎2018 den 12.36, TomB skrev:

Jeg har funnet ut at 4 minutter er godt nok for meg, da vet jeg at den er ferdig når varsel kommer.

Jeg hadde to, men måtte justere det opp til 3 da vi kjørte noen små rolige fin-vask-programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Moskus said:

Jeg hadde to, men måtte justere det opp til 3 da vi kjørte noen små rolige fin-vask-programmer.

 

Ja, jeg tenkte det var greit å ta litt ekstra tid så jeg er sikker på at den faktisk er ferdig. Nå har vaskemaskin vår en forferdelig pipe-lyd når den er ferdig som vi ikke kan unngå å høre, men dette er jo like mye for moroa som for den praktiske effekten ;)

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.