Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro HCL trøbbel med: "too many instances".


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har erfaringer med feilmeldingen: "too many instances", i Fibaro HCL?

 

Jeg får den opp på enkle programeringer som å skru av og på lys, både i blokk og magic. Er det noe jeg gjør feil? Eller er det noen som kun kan unngås i LUA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ser at dette er en gammel post, men håper på litt mer liv i dette forumet...

"Too many instances" er en melding som kan komme når en scene kjører og triggeren aktiviseres på nytt. Antallet som tillates kan justeres.

Det kan bare unngås ved bruk av lua og koden %% killOtherInstances i starten etter det jeg har forstått.

Alternativt kan du eksperimentere med å justere "blind-tid" på for eksempel en bevegelsessensor, dersom den brukes som trigger.

Endret av japasu
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Helt ny til dette med smarthus og oppsett av dette.
Jeg har begynt veldig forsiktig og har kun satt igang med lysstyring i garasjen.

Jeg får opp denne meldingen, og da hender det at lyset ikke skrur seg av igjen etter angitt tid.

Som sagt helt fersk på forumet her, så får prøve å lete litt rundt for å lære meg litt om hvordan ting burde konfigureres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden jeg solgte min HCL, blant annet på grunn av dette.

Jeg er rimelig sikker på at meldingen kommer fordi en scene/event trigges for mange ganger. Det som er den største bakdelen med HCL er at det ikke fins noen logg du kan sjekke dette i (ihvertfall var det ikke det da jeg sluttet å bruke HCL).

 

Dersom du lager en scene som følger (pseudokode):

If time is after 2000; then turn on lights

Vil scenen  trigges igjen og igjen i det uendelige, og du får CPU-/minneproblemer og nevnte melding.

 

Denne kodensnutten er ekstremeksempelet, men det er mange små fallgruver man kan gå i, og uten logg er det vanskelig å debugge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, DiderikFrom skrev:

Det som er den største bakdelen med HCL er at det ikke fins noen logg du kan sjekke dette i 

... og heller ikke LUA der du kan sette inn %%KillOtherInstances... da må en opp i HC2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Så det betyr egentlig at en enkel operasjon som bevegelse i garasje skal skru på lys. Sånskal lys skru seg av igjen etter 4 min ikke kan brukes fordi jeg ikke kan kontrollere at flere instances ikke skal trigge videre og skape overload på minne/cpu?

 

 

Du kan prøve å øke instances, tror de dreper seg selv etter en viss lang tid om det er andre som har tatt over... ellers hvis du har HC2 da kan du programmere det inn slik som SveinHa nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, antonkristensen skrev:

 

Du kan prøve å øke instances, tror de dreper seg selv etter en viss lang tid om det er andre som har tatt over... ellers hvis du har HC2 da kan du programmere det inn slik som SveinHa nevner!

Ok.

 

Skal kikke litt på det.
HCL så får ikke programmert slik du foreslår.

Skal prøve å øke instances for å se om det hjelper noe.

 

Hva er reelt å tenke i antall instances da?

snakker vi om å prøve med f.eks 10 eller det hundrevis liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Så det betyr egentlig at en enkel operasjon som bevegelse i garasje skal skru på lys. Sånskal lys skru seg av igjen etter 4 min ikke kan brukes fordi jeg ikke kan kontrollere at flere instances ikke skal trigge videre og skape overload på minne/cpu?

 

 

Jeg tolker det slik at dersom du får "too many instances" er det én eller flere scener event som bør skrives om. Men uten logg er det vanskelig å vite hvilken. Å øke antall instances mer enn bare litt vil/kan føre til ustabilitet/ressursproblemer.

Jeg ville først gått grundig gjennom scenene og sjekket logikken. Er det noen scener som vil aktivere igjen og igjen uten behov? F.eks. dersom bevegelse --> slå på lys, bør skrives om til (dersom bevegelse OG ikke lys) --> slå på lys.

Dersom du da fortsatt ikke er i mål, ville jeg deaktivert alle scener, for så å aktivere én og én og sjekke stabiliteten for hver ny scene som aktiveres.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Ok.

 

Skal kikke litt på det.
HCL så får ikke programmert slik du foreslår.

Skal prøve å øke instances for å se om det hjelper noe.

 

Hva er reelt å tenke i antall instances da?

snakker vi om å prøve med f.eks 10 eller det hundrevis liksom?

 

 

Jeg har på 4 instances... på slå av hvis ikke bevegelse innom 10 min... får feilmeldingen fortsatt men jeg har ikke lagt merke til at den funksjonen fryser eller ikke slår seg av...

På ved bevegelse har jeg aldri fått feilmld på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DiderikFrom skrev:

 

Jeg tolker det slik at dersom du får "too many instances" er det én eller flere scener event som bør skrives om. Men uten logg er det vanskelig å vite hvilken. Å øke antall instances mer enn bare litt vil/kan føre til ustabilitet/ressursproblemer.

Jeg ville først gått grundig gjennom scenene og sjekket logikken. Er det noen scener som vil aktivere igjen og igjen uten behov? F.eks. dersom bevegelse --> slå på lys, bør skrives om til (dersom bevegelse OG ikke lys) --> slå på lys.

Dersom du da fortsatt ikke er i mål, ville jeg deaktivert alle scener, for så å aktivere én og én og sjekke stabiliteten for hver ny scene som aktiveres.

 

Jeg har egneltig bare to scener i hele oppsettet mitt jeg da.

Lys på i garasje og lys av i garasje.

Starter litt forsiktig med å holde meg til garasjen til jeg lærer meg hvordan jeg skal programmere osv.

De scenene jeg bruker nå er sånne magical scenes eller hva de het.

 

Prøvde å sette opp denne som blokker.

Stemmer det slik jeg har satt det opp? (se bilde)

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Prøvde å sette opp denne som blokker.

Stemmer det slik jeg har satt det opp? (se bilde)

 

Dette ser veldig riktig ut!

 

Edit: Forresten, det er så lenge siden jeg brukte Fibaro, men bevegelsessensor skal kansje være "Breached" ikke "Armed"?

At en bevegelsessensor kan være "Armed" tror jeg er litt spesifikt for Fibaro?

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DiderikFrom skrev:

Dette ser veldig riktig ut!

 

Edit: Forresten, det er så lenge siden jeg brukte Fibaro, men bevegelsessensor skal kansje være "Breached" ikke "Armed"?

At en bevegelsessensor kan være "Armed" tror jeg er litt spesifikt for Fibaro?

Så du tenker å teste slik som dette da?

 

Skjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Så du tenker å teste slik som dette da?

 

Jeg tror det er riktigere. Armed eller Breached skal ikke ha noe å si for "too many instances", men avhegig av oppsettet ditt, vil jeg tro at lyset ikke kommer på dersom du velger Armed. Dersom det fungerer med Breached, ville jeg brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Og som denne for å skru av?

Riktig.

Dersom du ikke hadde hatt med "Downlights garase == ON", ville scenen/eventen trigget i det uendelige så lenge det ikke var bevegelse, og HCL ville låst seg, ev bli stoppet av "too many instances".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, DiderikFrom skrev:

Riktig.

Dersom du ikke hadde hatt med "Downlights garase == ON", ville scenen/eventen trigget i det uendelige så lenge det ikke var bevegelse, og HCL ville låst seg, ev bli stoppet av "too many instances".

Takker så masse for tips :)

 

Nå funker alt som det skal og ikke masse feilmeldinger. 
Kan også aktivere lys fra appen, og det skrur seg av etter 4 min. Det funka heller ikke før :)

 

Er det lurt å lage en scene som skal styre varme på samme måte? Skal ha varme i garasjen, og tenker under 3 grader skru på. Over 5 grader skru av.

Eller vil det fungere greit med magic scene? (Bruker Fibaro Wall Plug til dette)

 

 

Endret av Peter Weierud-Wilsgård
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Peter Weierud-Wilsgård said:

Er det lurt å lage en scene som skal styre varme på samme måte? Skal ha varme i garasjen, og tenker under 3 grader skru på. Over 5 grader skru av.

Eller vil det fungere greit med magic scene? (Bruker Fibaro Wall Plug til dette)

 

Jeg husker dessverre ikke helt hvordan "magic scenes" virker, men amme prinsipp som skissert over vil fungere med varme, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/02/2019 at 16:51, Peter Weierud-Wilsgård said:

Et lite spørsmål til, hvis jeg setter 239 sekunder i den siste blokken der (den jeg har ringet så flott rundt), betyr det da at den kommandoen er aktiv i 239 sekunder, eller betyr det en forsinkelse?

 

Temmelig sikker på at det betyr forsinkelse på HCL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.