Gå til innhold
  • Bli medlem
aleks

Styre Salto elbilladere

Anbefalte innlegg

Jeg har en 32A salto elbillader (gamle grå typen), så ikke smart i heletatt.

 

Hører dog rykter om disse faktisk har en modbus kobling - og jeg vet de har datainterface (da elektriker koblet seg til den en gang da på påstod de måtte sette den til 25A grunnet Hafslund klaget) - noen som har erfaring me då koble seg til disse for å kunne styre f.eks output og ellers lading.

 

Hadde vært ekstremt bra å kunne direktestyre både output etter f.eks hvor mye overskuddstrøm jeg har fra solpaneler, og lading ihht strømpris uten å benytte seg av tjenester som tibber (ønsker egenkontroll).

 

Er en BMW I3 som skal styres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må være noen muligheter her. Elektrikere her inne?

 

Åpnet den opp, og den har jo interface, så kanskje noen kunne hjulpet meg her? 

 

 

20180728_122739.jpg

20180728_122502.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg har kommet fram til at dette er vanlig modbus med B og A på TX og TR / DATA + og - ; Får se hva som er mulig å få til. Burde jo være interesse her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok rett ja, ser det står RS-485 på eine tilkoplinga der. Har du sjekka manualen om det står noko av interesse der?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, oskaten said:

Det er nok rett ja, ser det står RS-485 på eine tilkoplinga der. Har du sjekka manualen om det står noko av interesse der?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

 

Yes, har funnet alle kodene nå. Må bare få interfacet til å fungere så kan vi automatisere nesten alt på disse laderne. Nevner f.eks

 

- Lading av / på

- Maks ladestyrke

- Ladestyrke nå

- Overkjøre Hafslund sin 25A-grense (hvis en har 32A lader)

- Manuell / Automatisk lading

- Deling av ladestyrke mellom flere elbiler

 

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke flere max485 moduler så bestilt flere via DHL. Tenkte å kjøre en enkel nodemcu med max485 som henter strøm i laderen og da kan leve livet sitt inni med kobliymot feks Home assistant, evt mqtt.

 

For min del synes jeg i hvert fall det er interessant med en smart ladestasjon uten noe tilknytning til cloud. Tenker å bruke samme teknikk mot solpanel invertere (kjører mqtt i dag på dem). Da er det bare ams så har jeg full lokal kontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste løysinga det med lokal styring
Er det Home Assistant du brukar? Det har vel addon til modbus?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kjører Home Assistant som har komponent for modbus, men trenger enda en transciever som må kjøre. Så da må en Home Assistant -> IP/WIFI -> NodeMCU/Arduino -> RS tranciever -> Salto

 

Egentlig ikke så komplekst opplegg :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fungerte bra. Har kommer til med enn 2211 og fungerte perfect med tcp queries I none red. Eneste jeg har skirt med er æfåden I m modus og else av faktisk forbruk. Nonenerfaring med det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er jeg interessert i å henge på. Hva har du funnet ut av?

Kan vel strengt tatt bruke kortet som er utviklet her:

og programmere litt om så har vi hele laderen on-line :-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg sliter litt med er å kunne lese hvor mye som hentes ut fra laderen på det aktuelle tidspunktet.

 

Kjøpte en HF2211 som konverteter diverse input til TCP/UDP/Telnet etc i direkte passthrough.

 

Ved å koble RS485 porten på laderen direkte til den var det bare å sende en enkel kommando til Salto boksen for følgende

 

1. Sette maks / minimum ladestyrke (pass på systemet er dimensjonert for større hvis en gjør dette) <- Dette er grunnen til mange kjøper en 16-20A lader med 32A kabler og sikringer for å skru opp til 32A. Ladestasjonene støtter opp til 80A, og er bare programvareendring mellom dem.

2. Starte / stoppe lading

3. Sette maks ladestyrke on the fly til preset A (i gjeldende ladesyklus)

4. Sette ladestyrke i PWM fra 8 - 100% i intervaller

5. Mulighet for å seriekoble ladestasjoner ved å gi hver egen ID

6. Sjekke feilkoder

7. Kontrollere alle statuskoder

8. Sjekke om bil er koblet til

9. Resette koblingsyklusen

10. Resette feilkode f.eks ved feil i lading

11. Lese ut ADC-tallene (det var her jeg hadde håpet på å kunne lese ut W-forbruk, men tror ikke jeg får noe fornuftig ut av det. Får data, men usikker på om det er mulig å regne ut W-forbruk av ADC Pos / NEG / U

 

Har allerede alt dette fungerende i Node-RED og Home Assistant - usikker på hvordan jeg skal slippe koden - som en NR flow, et script eller HA komponent.

Endret av aleks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flottings. Kan tenke meg slipp av kode på alle de tre du nevner :-)

Lurer litt på om du har lenke til noen form for dokumentasjon på grensesnittet (som du ikke har funnet ut av selv).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, StenO said:

Flottings. Kan tenke meg slipp av kode på alle de tre du nevner :-)

Lurer litt på om du har lenke til noen form for dokumentasjon på grensesnittet (som du ikke har funnet ut av selv).

 

Selveste kodene for salto-boksen er faktisk åpen informasjon, ettersom de bruker en kontroller som har lagt ut dokumentasjonen på den, så egentlig er det ikke mye hacking eller reverse eng inne i bildet - alt er basert på offisielle koder og vil ikke engang påvirke garantien da pluggen ligger faktisk klar inni boksen.

 

Regner med de fleste som faktisk har kjøpt en 32A lader ønsker å gjøre dette, da elektriker setter den pr standard til maks 25A siden Hafslund sier det. Dette kan du lett endre selv (igjen hvis du faktisk bestilte 32A, har 32A sikring i skap, tykke nok kabler og er nok en 40A sikring i selveste saltoen).

 

001170657-an-01-de-EVSE_LADEUEBERWACHUNG_IEC_61851_1_MODE_3.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk svar fra produsenten og en kan ikke sjekke W-output fra kontrolleren. Kanskje ikke umulig - noen med noe elektrokunnskap som kanskje vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, vet du om det er mulig å lese ladestatus på bilen via com porten på laderen?

Ønsker å stoppe lading på 80%. 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×