Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Kaste ut Verisure


Sutcivni

Spørsmål

Hei

 

Jeg har allerede enn Telldus Tellstick Net (første typen), med fjernkontroll, temperatursensor, dørsensor og diverse billige nexa/proove dimmere/brytere. Dette fungerer egentlig greit til å skru av/på alt lys i stua, med unntak av at dimmerene lager en irriterende summelyd når man dimmer LED pærer. (Litt mot hensikten, når man skal skru ned lyset litt i kose-stemning).

 

Altså bruker jeg det veldig simpelt foreløpig.

 

Men nå vurderer jeg å kaste ut Verisure, for å ikke være avhengig av å betale dem penger hver måned. Bruker uansett innbruddsalarmen svært skjelden, da det alltid er noen hjemme. Altså betaler jeg i praksis bare for brannalarm.

 

Tenker derfor å oppgradere til noe som støtter Z-wave, og leke meg litt mer. Og fremdeles bruke en del av kontaktene jeg allerede har. Hadde også vært morro å hatt kontroll på strømforbruk. Og ønsker å ikke bruke ALT for mye penger.

 

Lurer derfor på:

  1. Anbefales Telldus TellStick ZNet Lite V2, eller bør man gå for HomeSeer eller Futurehome? Jobber daglig med data. Men ønsker ikke å bruke hele min fritid på flikking :)
  2. Hva med innbruddsalarm? Finnes det noen gode pakker med bevegelsessensorer, dørsensorer og sirener?
  3. Hva med brannalarm? (Bor i et lite 2 etasjes rekkehus, så trenger 2-3 stk). Anbefalinger?
  4. En annen ting jeg trenger er en "panikk knapp", der man starter alarm og slikt. (Tenker da på unger/kone alene hjemme, hvis noe skjer, for å varsle meg på f.eks. sms). Er jo nok av "knapper" å kjøpe, så bør vel være enkelt. Hva med SMS eller automatisk opprigning?
  5. Har etterhvert lyst å oppgradere døra med fingeravtrykkleser eller kode. Hvilke alternativer har jeg der uten Verisure?

 

-Sutcivni-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
7 minutter siden, Sutcivni skrev:

Anbefales Telldus TellStick ZNet Lite V2, eller bør man gå for HomeSeer eller Futurehome? Jobber daglig med data. Men ønsker ikke å bruke hele min fritid på flikking :)

Noen liker Tellstick. Jeg gjør ikke.

Hvis du jobber med IT kan FH bli for enkelt. HS er mer avansert og gir flere muligheter, samtidig som det ikke er på knot-deg-i-hel-nivået til andre.

 

7 minutter siden, Sutcivni skrev:

Hva med innbruddsalarm? Finnes det noen gode pakker med bevegelsessensorer, dørsensorer og sirener?

Tror ikke Z-wave-utstyr av denne dimmen selges i bulk-pakker... koster for 4-500 kr pr. sensor. Men enkelte batteridrevne PIR kan du kjøpe fra eBay, selv om jeg personlig hadde gått for Aen Labs sin (siden den kan kobles på fast strøm).

 

7 minutter siden, Sutcivni skrev:

Hva med brannalarm? (Bor i et lite 2 etasjes rekkehus, så trenger 2-3 stk). Anbefalinger?

Med 3 stykker kan du bruke Popp sine. :) 

 

7 minutter siden, Sutcivni skrev:

En annen ting jeg trenger er en "panikk knapp", der man starter alarm og slikt. (Tenker da på unger/kone alene hjemme, hvis noe skjer, for å varsle meg på f.eks. sms). Er jo nok av "knapper" å kjøpe, så bør vel være enkelt. Hva med SMS eller automatisk opprigning?

Det finnes løse "Z-wave keyfob"-knapper.

 

SMS kan sendes med en web gateway. Oppringing kan også ordnes, men det krever en del mer.

 

7 minutter siden, Sutcivni skrev:

Har etterhvert lyst å oppgradere døra med fingeravtrykkleser eller kode. Hvilke alternativer har jeg der uten Verisure?

Akkurat med fingeravtrykkslesere er det ikke så mange å velge mellom. Jeg tror utvalget er 0...

 

Men for dørlås kan du velge IDlock. Ellers finnes det mulighet for å ha Doorman med Verisure uten fast abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.