Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

IDlock 150 z-wave modul


Anbefalte innlegg

On 26/11/2020 at 15:58, gate said:

Hei - Har en automasjon som trigges når dørlåsen åpnes eller lukkes og jeg får en melding på telefonen om dette. Funker fint det, men det hadde jo vært gull å vite hvilken kode som åpnet låsen. -Mener jeg har sett dette beskrevet her inne, men greier ikke å finne det igjen.. Hvilken entity fra noden er det kan kan lese dette fra?

 

 

 

Jeg har laget meg en template sensor som henter ID nummer fra sensor.id_150_z_wave_module_user_code hvis sensor.id_150_z_wave_module_access_control = 0x06 (unlocked from keypad). Jeg bruker Home Assistant med OZW 1.6 beta.

 

Det jeg ikke får til å fungere er det som er nevnt tidligere i tråden, at lås/opplåsing via z-wave rapporteres som manual lock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Larsf5 said:

Nå er vi vel på 118? Er det fortsatt ozw beta som gjelder for å få id lock til å fungere, eller holder det med standard z-wave plugin? 

 

Fikk min lås for to dager siden, og la over HA til OZW beta før jeg mottok den for å unngå eventuelle problemer. Etter å ha montert låsen, oppdatert lås og z-wave modul, så fungerte alt perfekt på første forsøk her iallefall. Alle andre z-wave enheter fungerer også som de skal hos meg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, flinkebernt skrev:

 

Fikk min lås for to dager siden, og la over HA til OZW beta før jeg mottok den for å unngå eventuelle problemer. Etter å ha montert låsen, oppdatert lås og z-wave modul, så fungerte alt perfekt på første forsøk her iallefall. Alle andre z-wave enheter fungerer også som de skal hos meg heldigvis.

 

Jeg har fått låsen på z-wave nettverket, men har bare en entitet (switch av/på), og får heller ikke manipulert låsen fra HA. Jeg har satt network key i konfigurasjonen til add-on. Jeg har tidligere brukt standard z-wave integrasjon uten network key, og mistenker at det lager krøll. Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2020 den 21.26, flinkebernt skrev:

 

Jeg har laget meg en template sensor som henter ID nummer fra sensor.id_150_z_wave_module_user_code hvis sensor.id_150_z_wave_module_access_control = 0x06 (unlocked from keypad). Jeg bruker Home Assistant med OZW 1.6 beta.

 

Det jeg ikke får til å fungere er det som er nevnt tidligere i tråden, at lås/opplåsing via z-wave rapporteres som manual lock.

Takk, flinkebernt! -Men skjønner jeg det slik at jeg kanskje må over på Open ZWave for å få tak i disse dataene? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, gate said:

Takk, flinkebernt! -Men skjønner jeg det slik at jeg kanskje må over på Open ZWave for å få tak i disse dataene? 

 

 

 

Det burde i teorien gå i 1.4 også, men jeg  prøvde som sagt ikke med den integrerte (ozw 1. 4) modulen en gang, for jeg forventet at den ville skape trøbbel. Jeg gikk over til OZW 1.6, og låsen fungerer bra her.

 

Det eneste jeg har lagt merke til er at mine Heatit Z-dim dimmere spammer Zwave nettverket med oppdateringer hvis de blir dimmet manuelt (på bryter). Dette er visstnok et problem med OZW som de er klar over og forhåpentligvis blir det fikset raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2020 den 21.26, flinkebernt skrev:

 

Jeg har laget meg en template sensor som henter ID nummer fra sensor.id_150_z_wave_module_user_code hvis sensor.id_150_z_wave_module_access_control = 0x06 (unlocked from keypad). Jeg bruker Home Assistant med OZW 1.6 beta.

Kunne du delt yaml for template sensoren din? Har du funnet ut hvordan du får logget hvilken av RFID-brikkene som brukes? Jeg får bare tilstand 4 på sensor access control, men ingen sensorer sier noe om hvilken ID # som er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Larsf5 said:

Kunne du delt yaml for template sensoren din? Har du funnet ut hvordan du får logget hvilken av RFID-brikkene som brukes? Jeg får bare tilstand 4 på sensor access control, men ingen sensorer sier noe om hvilken ID # som er brukt.

 

Sendte deg templaten jeg bruker i PM. Det ser ikke ut til at låsen sender hvilken id som blir brukt når det kommer til brikker desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som har fått til å hente ut brikke id'en som låser opp låsen?

Bruker selv Home Assistant 2020.12, Aeotec Zwave USB Stick Gen5 mot en IDLock 101.

Lås og opplås via HA har jeg fått til å fungere, men skulle gjerne fått status på hvem som åpner døra også 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 01/01/2021 at 17:24, John Olav said:

Noen som har fått til å hente ut brikke id'en som låser opp låsen?

Bruker selv Home Assistant 2020.12, Aeotec Zwave USB Stick Gen5 mot en IDLock 101.

Lås og opplås via HA har jeg fått til å fungere, men skulle gjerne fått status på hvem som åpner døra også 😆

 

Jeg har fått til dette nå på min IDLock 150. Migrerte til zwavejs2mqtt når Home Assistant lanserte zwavejs i versjon 2021.2. Brukte et par timer på å få enhetene mine over fra ozw 1.6 beta. Ser ut som zwavejs er det Home Assistant vil gå for nå fremover.

 

Med zwavejs2mqtt har jeg nå bygget en flow i Node-RED som gjør at jeg sender en oppdatering til HA om hvilken brikke eller hvilken kode (id) som ble brukt til å åpne døren. Bonus med zwavejs er at dørsensoren også er aktivert, så man ser når døren åpnes og lukkes.

 

Endret av flinkebernt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 8.2.2021 den 19.45, flinkebernt skrev:

 

Jeg har fått til dette nå på min IDLock 150. Migrerte til zwavejs2mqtt når Home Assistant lanserte zwavejs i versjon 2021.2. Brukte et par timer på å få enhetene mine over fra ozw 1.6 beta. Ser ut som zwavejs er det Home Assistant vil gå for nå fremover.

 

Med zwavejs2mqtt har jeg nå bygget en flow i Node-RED som gjør at jeg sender en oppdatering til HA om hvilken brikke eller hvilken kode (id) som ble brukt til å åpne døren. Bonus med zwavejs er at dørsensoren også er aktivert, så man ser når døren åpnes og lukkes.

 

Har du hvilke eventer jeg må lytte etter, jeg tenkte å lage det samme direkte i HA. Jeg mener jeg har sett noen eventer jeg skulle lytte etter, men jeg klarte ikke finne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, hellowlol said:

Har du hvilke eventer jeg må lytte etter, jeg tenkte å lage det samme direkte i HA. Jeg mener jeg har sett noen eventer jeg skulle lytte etter, men jeg klarte ikke finne det igjen.

 

I Node Red kan du lytte til zwave_js_notification, og det samme gjelder skal gjelde direkte i Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel over på det etter hvert, en dag jeg har tid. Tipper det blir 23. november mellom 13 og 15... 😂 Men det må jo være veldig hendig å kunne åpne døra fra hvilken som helst MQTT-enhet. Sånn som jeg har det nå, sender jeg mmelding fra kodepanel i Girder (som ikke har MQTT-plug-in) til EventGhost, som så sender det videre til Hass. Da kan jeg jo hoppe over et ledd. Og jeg kan kjøre det med flows også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvis det bare er på overgang fra OZW til ZWJS, så er det enten måten gjenværende batteri beregnes på (jeg har sett at under 50 % kan den sprette ganske uryddig opp og ned), eller så er det fordi noe har hengt seg opp under utspørringen etter første oppstart, og den står og hakker og hakker på låsen for å få informasjon. Jeg tipper det første.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (22 timer siden):

Hvis det bare er på overgang fra OZW til ZWJS, så er det enten måten gjenværende batteri beregnes på (jeg har sett at under 50 % kan den sprette ganske uryddig opp og ned), eller så er det fordi noe har hengt seg opp under utspørringen etter første oppstart, og den står og hakker og hakker på låsen for å få informasjon. Jeg tipper det første.

 

Jeg skal sette i nye batterier idag, og se hvordan det går framover. Jeg falt ned fra 20% til 0 nå...!

 

Mvh,
Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Har du vært inne på kontrollpanelet til ZWave2JS for å sjekke om den har fått til utspørringen av enheter, og at nettverksnøkkelen er riktig lagt inn? Jeg kjørte opp systemet med Z-Sticken satt inn, og dermed la den inn alle enhetene uten kryptering, og den prøvde hele tiden å finne ut mer om dem, uten å komme noen vei. Jeg måtte kjøre ny spørring mot de enhetene som var sikkert paret for å få alt i orden, da funket alt som det skulle.

 

Edit: Batteriet kan jo gå veldig fort ned fra 20 % til 0 hvis det er kaldt, men selv oppe på Røros er det vel ikke så mange minusgradene nå? 😂

 

 

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (På 14.7.2021 den 9.41):

Hm... Har du vært inne på kontrollpanelet til ZWave2JS for å sjekke om den har fått til utspørringen av enheter, og at nettverksnøkkelen er riktig lagt inn? Jeg kjørte opp systemet med Z-Sticken satt inn, og dermed la den inn alle enhetene uten kryptering, og den prøvde hele tiden å finne ut mer om dem, uten å komme noen vei. Jeg måtte kjøre ny spørring mot de enhetene som var sikkert paret for å få alt i orden, da funket alt som det skulle.

 

Edit: Batteriet kan jo gå veldig fort ned fra 20 % til 0 hvis det er kaldt, men selv oppe på Røros er det vel ikke så mange minusgradene nå? 😂

 

 

Ha-ha :-), nei nå er det helt klart sommer her oppe!

Jeg må se nærmere på det du sier der. Jeg er ganske fersk på dette, så jeg lærer etterhvert som jeg løser ting...forhåpentligvis løser ting 😉

 

Hvordan kjører du en ny spørring på "riktig" måte, slik du har gjort? Mulig dette er enkleste sak i verden, men jeg spør nå, så lærer jeg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn i kontrollpanelet. Hvis du har samme oppsett som meg, så er det port 8091 på Pi-en der du har koblet til Z-Wave-enheten. Så utvider du de krypterte enhetene med en hake > som vender nedover, klikker på det grønne "Advanced" og så "Re-interview Node". Når du har gjort det, går du til døra og åpner og lukker den, og låser og låser opp igjen låsen, så den våkner og lar seg spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastiff skrev (12 minutter siden):

Du må inn i kontrollpanelet. Hvis du har samme oppsett som meg, så er det port 8091 på Pi-en der du har koblet til Z-Wave-enheten. Så utvider du de krypterte enhetene med en hake > som vender nedover, klikker på det grønne "Advanced" og så "Re-interview Node". Når du har gjort det, går du til døra og åpner og lukker den, og låser og låser opp igjen låsen, så den våkner og lar seg spørre.

Tusen hjertelig...da skal jeg gjøre det når jeg får mulighet 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Ganske ny i HA-universet. Har følgende oppsett:

 

- Rpi3 med Home Assistant OS (OS 6.2, core 2021.8. 1, supervisor 2021.06.8) 😎
- Aeotec z-stick usb gen5 (firmware 1.1)
- Z-wave JS (0.1.34)
- ID lock 150 (z-wave firmware 1.6, lås firmware 1.5.9), sikker paring utført i HA. Se brukermanual her https://idlock.no/kundesenter/user-manual-z-wave-modul_en_1-1/

 

Jeg lurer på hvordan man kan sende meldinger til låsen for å lage service-pinkoder; enten x1 bruk eller varighet 12t, og så returnere denne koden til HA. Får ikke opp noen entiteter eller tjenester som lar meg gjøre dette. Kan man sende råmelding til låsen via zwave_js.set_config_parameter tjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

For de som er interesserte i å bruke data fra ID-lock 150 I Home Assistant, feks trigge automasjoner basert på om opplåsing skjer ved hjelp av kode 1, RFID, feiltastet kode etc så er det mye som er mulig ved å bruke event plattformen. Jeg har lagt til et eksempel i z wave js dokumentasjonen av hvordan en kan trigge en automasjon når låsen åpnes med keypad her: https://www.home-assistant.io/integrations/zwave_js#node-events-notification

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har lyst å få Notification til med zwavejs2mqtt, men finner ikke ut at hvordan formatere det til mqtt melding.  Lås og dør status er greit med det som ligger der i dag, men notification mangler. Jeg bruker ikke HA, men Domoticz  og er fornøyd med det.
Er det noen som har mqtt koden (Hass Device JSON) for det mon tro (Notification altså)?

Endret av OleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.