Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte fiberkabel for å flytte modem til teknisk skap


JohnGalt

Anbefalte innlegg

Det er ikke plass i sikringsskapet til å koble på mer nettverksutstyr, så jeg har lagt trekkerør ut av skap. De kommer til å gå i tak, da taket lektes ned, som kan sees av lektene på bildet. I gangen skal jeg sette opp en skyvedørsgarderobe, og en del av denne garderoben har jeg dedikert til teknisk rom. I skapet er det en kort fiberkabel, og jeg trenger da å få tak i en som er mellom 3-5 meter.

 

Ringte da Get. De sa at jeg under ingen omstendighet må ta fiberkabelen ut av Fibersentralen (som de kaller modemet, den Huawei-boksen jeg holder i hånda). De sier at jeg ikke kan bytte ut kabelen, for da må den lyses gjennom på nytt, stemmer det? Videre sier det at installasjonen koster over 2.000 kroner, fordi fiberen må skjøtes, men jeg kan ikke skjønne at det må skjøtes. Er det ikke bare å bytte kabel?

 

Har Get rett i at dette ikke er så enkelt som å bytte kabel?

Hvis ikke, er det i så fall noen som kan hjelpe meg å finne frem til hvilken kabel jeg trenger og hvor den kan bestilles?

https://www.dustinhome.no/product/5010674263/fiberoptisk-kabel

Jeg har sett på denne, men vet ikke om den fungerer.

Get sier også at jeg MÅ ha tekniker, fordi han må lyse opp kabelen. Jeg har aldri vært borte i fiber før nå, må noen virkelig lyse opp den nye kabelen på 3 meter?

 

Et alternativ til dette er jo bare å trekke cat6 fra fibersentralen til en router.

 

20180801_123424.thumb.jpg.bb1d010035b4f274dc964efc3b1e11b3.jpg20180801_124027.thumb.jpg.74f33730361ad9d2517d77ffc35e0deb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, JohnGalt skrev:

Ringte da Get. De sa at jeg under ingen omstendighet må ta fiberkabelen ut av Fibersentralen (som de kaller modemet, den Huawei-boksen jeg holder i hånda). De sier at jeg ikke kan bytte ut kabelen, for da må den lyses gjennom på nytt, stemmer det? Videre sier det at installasjonen koster over 2.000 kroner, fordi fiberen må skjøtes, men jeg kan ikke skjønne at det må skjøtes. Er det ikke bare å bytte kabel?

 

En bekjent hadde behov for å flytte sin sentral 1 meter (fordi VVB sto rett på andre siden av veggen og "slukte" alt wifi-signalet i den retningen) - 3750 kr skulle de ha for det... :o 

 

Jeg hadde en Inteno-sentral fra Get for et par år siden, når jeg byttet til Canal Digital var det ikke plass til å beholde den - de sa de måtte sende tekniker til å fjerne den, men etter 3 uker og 3 purringer fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta den ned selv. Tok den med ned sammen med TV-dekoderen til det lokale Get-kontoret og han bak disken steilet helt - ville koste meg 7-8000 kr å bli kunde hos dem igjen, påsto han. Jeg ble Get-kunde igjen for noen måneder siden, jaggu spanderte de ikke etableringen... :P attpåtil sa selger at de sentralene alle naboene hadde uansett måtte byttes ut fordi de var så gamle! :P 

 

Det var en avsporing, back on topic:

hos deg ser det jo faktisk ut til at du har en boks med bare en fiberpatch videre til sentralen - da burde det være en smal sak å bytte den, mener jeg! :) Du må bare finne ut hva slags type det er. Står det ikke noe med liten skrift på selve kabelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, xibriz said:

De trodde kanskje du mente kabelen som kommer inn til huset. Så lenge den har plugg i begge ender ser jeg ikke problemet. 

 

De trodde nok det, selv om jeg prøvde å forklare om igjen og om igjen på mange forskjellige måter. Til og med etter at jeg hadde sendt bilder i chatten mente de på at man måtte skjøte. De ble til slutt enige i at det ikke må skjøtes, så da skulle de ha 800 kroner. 800 kroner for hva da? For å koble i kabelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ZoRaC said:

Det var en avsporing, back on topic:

hos deg ser det jo faktisk ut til at du har en boks med bare en fiberpatch videre til sentralen - da burde det være en smal sak å bytte den, mener jeg! :) Du må bare finne ut hva slags type det er. Står det ikke noe med liten skrift på selve kabelen?

 

Jo, har prøvd å søke på det også. Det står Optical Cable G657A2 SM-3.0 001161M på den ene siden og SCASCA09A2SWH1/SB på andre siden. Ble ikke helt klok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

Det kan se ut som SC/APC kontakter i begge ender, men jeg er ingen ekspert.

 

Jeg er hvertfall ingen ekspert, jeg kjenner ikke en gang til SC/APC-kontakter. Betyr det at linken til kabelen jeg postet muligens fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JohnGalt skrev:

Jeg er hvertfall ingen ekspert, jeg kjenner ikke en gang til SC/APC-kontakter. Betyr det at linken til kabelen jeg postet muligens fungerer?

 

Nei, grønn kontakt betyr som regel APC og det er vinklede kabler, mens blå er "vanlig".

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/archive-posts/95041478-what-are-apc-angled-physical-contact-fiber-connectors

 

Mulig denne funker (må bare dele den i to, siden den er dobbel):

https://www.cbk.no/infrastruktur/kabler1/nettverkskabel-fiber/fiberpatch-9/125/linkit-fibersnor-sc-apc-sc-apc-sm-5-m-duplex-sm-os2-9-125-lszh-gul-111657-p0000112664

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ZoRaC said:

 

Nei, grønn kontakt betyr som regel APC og det er vinklede kabler, mens blå er "vanlig".

https://www.fiberoptics4sale.com/blogs/archive-posts/95041478-what-are-apc-angled-physical-contact-fiber-connectors

 

Enig, ser slik ut!

 

5 minutes ago, ZoRaC said:

 

Dele som i skjære eller sage i to? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JohnGalt skrev:

Dele som i skjære eller sage i to? 1f601.png

 

Hehe. Det er nok som en høyttalerkabel - man kan ta tak i hver sin ende og dra, så deles den nedover på midten, sånn at du står der ned 2 kabler på 5 meter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de lar seg dele ved connectoren?

 

Jeg lurte på det samme når jeg skulle ha lengre kabel til min altibox router. Endte med å finne en singel kabel for å være sikker.

 

For deg med SC APC - SC APC kan f.eks. Denne fungere: https://www.fs.com/de/en/products/41926.html?currency=NOK&paid=google_shopping&gclid=CjwKCAjwtIXbBRBhEiwAWV-5nhP3eCLGeZ4CIAcDSNwINarheZNTEVtU7ceDc9d7PgtAArMPZwVkfxoCCkwQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hillmar skrev:

Sikker på at de lar seg dele ved connectoren?

 

Ja. Når det er par så er det en for Tx og en for Rx. Ofte må man bytte om på dem for å få det til å stemme. Da åpner man bare klipset på enden og bytter om på dem og lukker igjen. Om selve kabelen er delbar er jeg usikker på, men jeg tror det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen du trenger er en slik https://www.fiberworks.no/abonnentsnor/p-7a2-s3w-sca-sca-xx/abonnentsnor-ftth-sc-apc-sc-apc-g657a2-sm-9-125-simplex-3-mm-hvit

Da trenger du ikke dele den.  Eller så stemmer det som ZoRaC sier, det er en APC-SC kabel.

 

Bare pass på å hold endene rene, ikke rør dem med fingrene. 

Kablene bør helst renses før de kobles inn.

Men om du er forsiktig når du tar av støvhettene og kobler det til så går det nok bra.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.