Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av Garo elbil lader


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Garo elbil lader og ønsker å styre denne fra HS. Denne har en innebygd Rasperry PI og kan styres via lan/wifi. Man kan slå av og på lading, begrense strømstyrke osv via dens egen webside.

 

Er det noen som kjenner til denne og vet om den kan la seg styre fra Homeseer på noe vis?

 

Mvh

Eskil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til noen ferdige scripts eller plugins, men kan den styres fra en webside kan den helt sikkert også styres fra HomeSeer. :)

Logger du deg direkte på laderen eller må du gå via en side på internett?

 

Vet du om den har en API tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til om den har noe API. Den har en åpen nettside, altså ingen pålogging, som går vi lokalt lan på privatadresser.

Ingen "tunnel" ut mot noen server på internett (heldigvis).

 

Så at den kan styres er jeg helt sikker på, men siden jeg ikke er programmerer selv så jakter jeg på noe ferdig...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ferdig tror jeg ikke du finner. Det er ingen fornuftige treff på "garo api" og lite å finne på GitHub. Leverandøren er for liten og selv om vi her på forumet tror at "alle" har smarthus, så er det nok for lite utbredt enda. Men vi kan sikkert finne ut av en del sammen. :)

 

Det enkleste stedet å begynne er å høre med produsenten selv. Hvis siden er så åpen pleier det ikke være noen vits i å sitte å ruge på APIene, og dermed kan mye være fort gjort.

 

Går ikke det, så får vi analysere nettsiden (og der er det mulig at andre her er bedre enn meg) og se hva vi finner ut. Om ikke annet går det an å lage en enkel implementering som kan trykke på knapper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får noe respons derfra, så er Chrome + F12 et godt sted å starte. :)

Da får du opp "DevTools" og så går du inn på websiden på vanlig måte og aktiverer en eller annen funksjon, f.eks "slå av lading". Så ser du i listen som dukker opp i "DevTools" (F12-greia) og da vil sannsynligvis en av dem være type "POST". Om du da høyreklikker på den linja og velger copy->"copy as cURL (cmd)" så er du et godt stykke på vei. :)

 

Hvis du da deler det du kopierte her, så kan nok noen bistå med å få det skrevet om til et format du kan bruke i HomeSeer for å kalle "slå av lading" fra et Event. :) 

Prosedyren må så gjentas for hver funksjon du vil ha tilgang til i HomeSeer.

 

(PS: Sjekk at det du kopierte ikke inneholder noe sensitiv info før du legger det ut, men siden det er en nettside som ikke krever pålogging så er det trolig ikke det)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Moskus skrev:

… og vi burde egentlig uten problemer være i stand til å hente informasjon fra nettsiden. Det er nesten det enkleste. :) 

 

Det er jo fremgangsmåten for det jeg har beskrevet? :) Nå kan det selvsagt hende det er enklere enn POST, at det bare er en GET-url. Det er jo det enkleste. Men, det er vanskelig å vite uten å ha tilgang til webgrensesnittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevnes her at jeg og @Moskus har bistått @Eskil litt med noen tips på PM etter at vi fikk se webgrensesnittet. Så han har nå styring on/off fra HS og har også snart fått inn litt data i HS (ladestrøm, bilen tilkoblet eller ikke, o.l). :) 

 

Regner med han skriver en oppsummeringspost her når han er i mål, slik at andre med Garo kan gjøre det samme. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten status i denne tråden.

Takker først @Moskus og @ZoRaC som har gitt mye hjelp og bistand.

 

Når det gjelder Garo sin hjemmelader  har denne en innebygget rasperry pi (wifi-versjonen) som Garo har laget et image til. Den kan enten ha sitt eget trådløse nett (default) eller du kan knytte den inn i ditt eksisterende wlan. Tilgang og styring får du fra en egen standard http-nettside som ikke har noen form for pålogging eller annen sikkehet. Til vanlig styring og kontroll er denne alt du trenger.

 

Når du har Garo-laderen på nett og vet IP-adressen til den kan du få alle statuser fra den ved å polle mot port 2222 på denne måten:

http://192.168.1.30:2222/rest/chargebox/status

 

Styring av Garo fra HS har jeg satt opp ved å bruke Jon00's Datascraper installert på min HS-server og så lage noen events i Homeseer som bruker denne.
 

Sålangt har jeg fått laget følgende styring fra HS:

 

- Starte og stoppe lading

- Endre ladestyrke i amper fra 6 til 32.

- Status på ladestrøm, tilkoblingsstatus mm.

 

Summa sumarum kan jeg si at Garo laderen lar seg styre fra HS og kan anbefales på det grunnlaget.

Supporten fra Garo har sålangt vist seg totalt fraværende. Jeg har sendt de seks mailer, noen til Norge og noen til Sverige og en direkte til en person jeg fant adressen til på nettsidene deres uten å få et eneste ord i retur sålangt.

 

Mangler bare en el-bil nå, så kommer tilbake med mer info når jeg har fått testet løsningen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Eskil skrev:

Supporten fra Garo har sålangt vist seg totalt fraværende. Jeg har sendt de seks mailer, noen til Norge og noen til Sverige og en direkte til en person jeg fant adressen til på nettsidene deres uten å få et eneste ord i retur sålangt.

Det er synd. Kanskje ikke overraskende, større firmaer får jo fort litt "problemer" når kunder begynner å stille mer kompliserte spørsmål enn hvilken farge den har.

 

Noen med Garo-lader vet dette, så vi får håpe du får svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering til dere som måtte dumpe innom denne tråden i søken etter en måte å få kontroll på lading av EL-bil og i mitt tilfelle en 2018 Nissan Leaf.

 

Se litt tilbake i tråden for hvordan få kontroll på Garo hjemmelader med wifi. Som tidligere beskrevet har denne en innebygd Rasperry Pi og kan gi deg full styring og kontroll på om laderen er av eller på og hvilken ladestyrke den leverer.

Det jeg ikke har funnet noen løsning på er å hente ut batteristatus fra bilen gjennom laderens grensesnitt. Jeg vet ikke om laderen og bilen kommuniserer på en slik måte at denne verdien er tilgjengelig gjennom laderen, så i min fungerende løsning bruker jeg pycarwings2 og et python script for å hente batteristatus rett fra bilen. Installasjonsinfo finnes her: https://github.com/glynhudson/leaf-python-mqtt

 

Hvis du er like noob på linux og python som meg, kan det hende du støter på et og annet problem rundt manglende moduler på din linux-installasjon. Selv har jeg fått det hele til å gå stabilt på en rasperry pi og med MQTT broker (server) gående på en synology NAS. MQTT kan selvsagt kjøre på samme Pi som python og HS, men jeg liker å skille ting litt.

I HS trenger man også en MQTT plugin. Jeg bruker  mcsMQTT som gjør jobben på en glimrende måte.

 

Legg merke til at pycarwings2.py fila må editeres for å gå til rett sted ( BASE_URL = "https://gdcportalgw.its-mo.com/api_v180117_NE/gdc/" i skrivende stund). Denne kan endre seg fra tid til annen... Når denne var feil fikk jeg errormelding om "API Error"

 

Jeg laget noen events i HS som gjør at bilen lades hurtig opp ved lav batteriprosent og tregere hvis det er lite som skal lades. Kan også stoppe lading ved en viss prosent.

Med alle mulighetene i HS kan man styre lading av bilen til tidspunkter på natta med billig strøm eller for eksempel skru av varmepumpe og varmtvannsproduksjon når bilen lades for å komme under en fremtidig tariff.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

@Eskil kan du forklare litt nærmere om hvordan man setter opp styring av laderen. Feks. Av/på og /eller justering av strømstyrken? Har ingen erfaring med REST.

Får hentet ut status, men har ikke fått til styring sålangt.

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/03/2020 at 12:49, Syrefast said:

@Eskil kan du forklare litt nærmere om hvordan man setter opp styring av laderen. Feks. Av/på og /eller justering av strømstyrken? Har ingen erfaring med REST.

Får hentet ut status, men har ikke fått til styring sålangt.

Sent fra min SM-A705FN via Tapatalk
 

Hei

 

For å styre laderen kjører du for eksempel dette i linux.

curl 'http://192.168.0.138:2222/rest/chargebox/mode' -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' --data-binary 'ALWAYS_ON'

curl 'http://192.168.0.138:2222/rest/chargebox/mode' -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' --data-binary 'ALWAYS_OFF'

curl 'http://192.168.0.138:2222/rest/chargebox/mode' -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' --data-binary 'SCHEMA'

for å endre mellom de forskjellige modus laderen kan stå i.

 

For å endre ladestyrke til for eksemper 28A:

curl 'http://192.168.0.138:2222/rest/chargebox/config' -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' --data-binary '{"reducedCurrentInterval":{"chargeLimit":"28"},"master":true}'

 

Kjører du windows må du bruke noe annet enn curl...

 

Håper det var svar på det du lurte på?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei. Virker som dette er et relevant forum. I et borettslag ønsker noen elblilader til sin parkeringsplass. For å kunne få tilgang på lading uten at alle skal få montert egen lader kunne det være fint å dele på disse. Tenker at om det finnes et system hvor en kan logge på, lade bil, og la noen andre lade sin bil ville det være hensiktsmessig. Trenger da et system som åpner for strøm, registrerer forbruk, og lagrer dette på riktig bil/beboer slik at borettslaget kan fakturere denne.

Kjenner noen til at et slikt system finnes, eller har bygd/programmert noe slikt selv? Dette vil vel være av interesse for mange nå når allei et borettslag har krav på å få en ladet på sin parkeringsplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, harida skrev:

Hei. Virker som dette er et relevant forum. I et borettslag ønsker noen elblilader til sin parkeringsplass. For å kunne få tilgang på lading uten at alle skal få montert egen lader kunne det være fint å dele på disse. Tenker at om det finnes et system hvor en kan logge på, lade bil, og la noen andre lade sin bil ville det være hensiktsmessig. Trenger da et system som åpner for strøm, registrerer forbruk, og lagrer dette på riktig bil/beboer slik at borettslaget kan fakturere denne.

Kjenner noen til at et slikt system finnes, eller har bygd/programmert noe slikt selv? Dette vil vel være av interesse for mange nå når allei et borettslag har krav på å få en ladet på sin parkeringsplass


https://flowe.no/ har vel spesialisert seg på å tilby en ferdig-løsning for akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2021 den 19.35, harida skrev:

Hei. Virker som dette er et relevant forum. I et borettslag ønsker noen elblilader til sin parkeringsplass. For å kunne få tilgang på lading uten at alle skal få montert egen lader kunne det være fint å dele på disse. Tenker at om det finnes et system hvor en kan logge på, lade bil, og la noen andre lade sin bil ville det være hensiktsmessig. Trenger da et system som åpner for strøm, registrerer forbruk, og lagrer dette på riktig bil/beboer slik at borettslaget kan fakturere denne.

Kjenner noen til at et slikt system finnes, eller har bygd/programmert noe slikt selv? Dette vil vel være av interesse for mange nå når allei et borettslag har krav på å få en ladet på sin parkeringsplass

 

https://www.plugpay.no/ gir deg også det du har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.