Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

4g ruter til hytta


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle sett opp en enkel telldus enhet på hytta og da trenger jeg en 4g ruter med abonnement. Har dere noe forslag til enkel ruter med en billig datapakke? Trenger sikkert ikke mye data da det mest er for å sjekke temp og skru på varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne 4g TP-Link ruter på hytta snart et års tid: https://www.komplett.no/product/872751/mobil/mobil-konferanse/mobilt-bredbaand/tp-link-archer-mr200-4g-lte-ac750-router?noredirect=true?noredirect=true#

Den har fungert helt upåklagekelig, ikke hatt et eneste "heng" eller stopp.

Hadde tidligere en Huawei B593, den måtte stadig resettes, monterte derfor en timer for reset (strøm av/på hvert døgn).

 

Har abb. fra Telenor med tvillingkort.

Kanskje ikke det billigste, men har da samme datakvote på tlf og 4g ruter. 

 

Vær obs på at noen rutere glemmer sim-koden ved strømbrudd.

Vi har stømbrudd på hytta noen ganger i året, men TP-link ruteren er "på lufta" straks strømmen er tilbake.

Endret av arneolav
sim-koden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

 

 

Jeg har den samme, Huawei B593 - opplever at den ikke er så stabil som jeg ønsker. Har gått til innkjøp av en https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/mobilt-bredband/modem/4g-modem/tp-link-archer-mr400-4g-ruter-med-modem-ac1350-p97689

 

Men har ikke satt den opp enda. Men satser på at den gjør jobben bedre enn Huawei'en…

Jeg bruker bedrift abonnement, har 200 Gb i mnd.. men ser at jeg kommer til å øke denne - ikke pga trafikken for Homeseer/windows, men pga at vi kjører alt over nett - har kuttet ut parabolen.. 

 

Edit: Dette er på hytta. Har tvilling sim - telefon og på hytta(datasim). Windows / Homeseer bruker ikke mye i det hele tatt, så hvis det er kun for å holde dem i "live" trenger du ikke så mye vil jeg tro.

 

Lykke til!

 

mvh

 

S

Endret av Snurre
Tillegg informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
43 minutter siden, oskarso skrev:

MR200 gjør en god jobb

Det gjør den fortsatt, har ikke hatt et eneste problem med den.

Men den er blitt "svinedyr"; jeg betalte kr 899,-. Nå 1307,-) Komplett.

MR400 er en, etter ha jeg kan se en litt nyere/bedre modell, og har gigabit Ethernet porter, men det er neppe viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok du som var heldig med den prisen @arneolav :) For meg er stabilitet viktigere enn høyere båndbredde, modellene er jo bygget på samme lest, så det ville være merkelig om MR4 er mindre stabil enn MR2, om det da ikke er høyere frekvensbånd som gjør det :D 

 

Edit: Ser at det kun er ekstra effekt på WiFi som er funksjonforskjellen på disse to, slik at MR4 støtter høyere hastigheter på Wifi, og muligens da også noe lenger rekkevidde. Den har ikke Gigabit Ethernet porter så vidt jeg kan se. Eller har de to ulike chipset, som i verste fall kan ha noe å si for hvor stabil den er.

Endret av oskarso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Landet til slutt på en MR400. Veldig solid inntrykk. Eneste jeg sliter med er å konfigurere Remote Management. Får ikke kontakt hverken på http eller https. Kun time out. Har SIM kort fra Telenor. Support der mener at det ikke skal være noen begrensning på de. 

 

@Snurre og @arneolav eller andre; har dere fått til remote management noen issues?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, oskarso said:

Det ordnet seg. Måte endre APN profil. Standardprofilen til Telenor har en brannmur som blokker en del ting. Support hos Telenor var ikke noe hjelp, der fikk jeg bare svar "vi blokkerer ingenting"

Hva endret du i APN profilen? Har samme router på hytta og det kunne vært greit med Remote Access...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprettet egen profil, lik den forrige men med internet.public som verdi på APN.

 

Om du setter telenor.smart vil den fungere på IPV6 om du trenger det. Men Remote Management av MR400 støtter bare IPV4 så derfor internet.public.

 

Neste skritt blir å sette opp VPN for å gjøre det litt sikrere. MR400 har en begrensning på antall tegn i passordet.

 

Du bør også konfigurere Dynamics DNS på MR400. NO-IP.com tilbyr dette gratis og fungerer bra hos meg. På den standard APN profilen fikk jeg ny IP hver gang jeg restartet router. 

Endret av oskarso
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr hvert fall unna Asus 4G-AC55U, jeg har den i bruk på hytten min og den er utrolig ustabil. Den mister plutselig kontakt med SIM kortet (en gang i måneden ca.) noe som kun løses ved å slå av/på. Den har også en intern "data forbruks" teller som ikke henger på greip i det hele tatt i forhold til forbruket. Støtter heller ikke noen form for custom firmware som Merlin etc.

?

 

 

 

Endret av Alpøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

JEG Har chill, nå som det er lov :-)

men ser ut som at de ikke åpner etter bruk på 5GB pr dag. 

Da trenger jeg sannsynlig hvis et nytt modem med remote Access. 

Sitter å venter på kundeservice nå, innringer nr 58!

ungene har sett på Apple TV i helgen, og all tilgang til Fibaro er død. 

Greit med 5GB PR. Døgn, men de må jo åpne etter 24 timer for nye 5GB !

uten ar jeg må sende SMS fra ruteren. 

Får se hva de svarer, om så er forslag til router med remote tilgang, som virker helst uten ddns.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å restarte modemet? Men det er kanskje ikke så lett hvis du ikke lenger er på hytta...

Det har vært en del snakk om at man må restarte telefonen eller gå inn/ut av flymodus for å få tilgang igjen etter å ha blitt spærret ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til kun fjernstyre duppeditter så er jo 1GB nok i massevis [emoji14] 
Njaa, Home Assistant har release-syklus på 14 dager, og mener at jeg lastet ned ca 1,8 GB ved siste release (Docker image)...

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SMS styring av strøm så etter å ha sittet i en 1/2 time på vent hos Chilli

ga jeg opp og prøvde igjen, og da virket det igjen. 

Vet ikke om det var chilli eller av på som gjorde det. 

Uansett tror jeg at en annen 4g router er tingen. Har også et Foscam kamera som kun er tilgjengelig via en web service. 

Om jeg finner en ruter som jeg kan ligge in på kan jeg også få tilgang til kamera direkte og sette på opptak ved bevegelse. 

Huawai ruteren støtter ikke annet en dyndns for remote kontroll 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.