Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Double Switch - merkelig feil


TomB

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en veldig merkelig feil her som jeg ikke helt skjønner, og må snu meg til HomeSeer guruene her :)

 

Jeg fikk byttet ut de siste bryterne i huset med Fibaro nå nylig, og satte i den anledning inn en Fibaro Double Switch som styrer henholdsvis et speillys og taklyset på soverommet. S0 (bryter1) er taklyset og S1 (bryter2) er speillyset. Når jeg trykker på bryterne virker alt som det skal, og lys går av og på i henhold til hva jeg trykker. Men her kommer det snåle problemet;

 

Når jeg trykker på bryter1 for taklys så oppdaterer Homeseer seg som den skal. Når jeg trykker på bryter2 så oppdaterer Homeseer seg som den skal. Men når jeg trykker AV bryter2 igjen (altså nytt trykk for å skru av speillys) så viser Homeseer at taklyset på soverommet går PÅ, men selve lyset går ikke på, kun statusen i Homeseer.

 

Jeg tenkte kanskje det var noe rart med assosiasjoner, så her er bildet av hvordan de ser ut.

 

image.png.64f3ddef131e466cc3b22b35dece8327.png

 

Jeg trodde ikke dette skulle være feil, og tross alt går ikke lyset på, bare statusen i Homeseer.

 

Er det noen som har vært borti noe lignende eller vet hva det kan være?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje hatt nøyaktig samme problem, men hadde også problem med oppdatering av devices på ein single switch. Prøvde alle slags assosiasjonar uten hell.

Oppdaterte til nyaste beta-versjon av Z-Wave, alt ok.

 

Det kan også virke som at det generelt er meir problem med slike ting hos Fibaro når ein inkluderer secure vs non-secure, men det kan kanskje vere eg som har vært uheldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, bjornepappa said:

Eg har ikkje hatt nøyaktig samme problem, men hadde også problem med oppdatering av devices på ein single switch. Prøvde alle slags assosiasjonar uten hell. Oppdaterte til nyaste beta-versjon av Z-Wave, alt ok.

 

Det kan også virke som at det generelt er meir problem med slike ting hos Fibaro når ein inkluderer secure vs non-secure, men det kan kanskje vere eg som har vært uheldig...

 

Jeg har gått helt over til non-secure når jeg inkluderer noder nå, jeg ser ikke noe stort problem med det og da er det bedre mener jeg.

 

Nå er alt løst med denne bryteren og satser på det ikke kommer noe mer tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 9.8.2018 den 15.49, TomB skrev:

Jeg kjører versjon 3.1.0.190, kanskje jeg må fikse meg beta versjonen jeg og?

 

Erling, noen input her, fikk du løst problemet? :)

 

Beklager sent svar, har ikke vært her inne før ferien.

 

La inn beta og alt ordnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Oppdatering på denne; jeg oppgraderte blant annet Z-Wave plugin til nyeste versjon for et par dager siden og da køddet denne bryteren seg til igjen. Når jeg prøvde å skru av og på taklyset på soveroomet så gikk det på og bare rett av igjen. Når jeg etterhvert fikk det på og skrudd av igjen, så gikk det på hver gang jeg skrudde på lyset på badet (samme switch men andre kanalen). Jeg gikk inn og fjernet gruppe 3 på associations, samt å ta bort endpoint 1 på HS3, men da stoppet logging. Etter å ha lagt inn Endpoint 1 på group 1 HS så virket logging igjen, men så feilet bryteren. Nå har jeg skrudd av Endpoint 1 igjen på group 1, men den oppdaterer seg ikke nå skikkelig i HS3, men fungerer som den skal i "virkeligheten".

 

Utrolig irriterende greie .. 

 

Er det enkelt å nedgradere versjonen igjen av Z-wave eller må jeg da rulle tilbake en gammel backup av HS3 katalogen?

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TomB skrev:

Er det enkelt å nedgradere versjonen igjen av Z-wave eller må jeg da rulle tilbake en gammel backup av HS3 katalogen?

Databasen burde håndtere det bra, men det er mulig en av Z-wave.db filene ikke er fornøyde. Disse må i så fall slettes, så blir de bygget på ny.

(Men ta alltid full backup av HS3-mappa).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sagaen om denne Fibaro double-switchen er ikke over ennå...

 

Nå har den begynt å skru på lyset sånn helt av seg selv igjen, gjerne sent på kvelden eller på natten - til konas ekstremt store ergrelse! Det er ikke lett å snakke om smarthus og automasjon når hun blir vekket midt på natten av lyset går på liksom :)

 

Jeg finner ingenting i loggende på HomeSeer, det er ingen events som ser ut til å trigge noe som helst innenfor den bryteren, og det er heller ingen andre ting som skjer akkurat rundt samme tidspunkt. Er det noen måte å få en "debug-log" i gang på en enhet slik at jeg får  se hva det eventuelt er som trigger denne endring i status? Den eneste tingen jeg har i huset som er assosiert med en annen enhet er en Sunricher controller, men den går mot RGBW controlleren (som akkurat nå er død), så den skal heller ikke trigge noe med denne switchen.

 

Litt spøkelser i systemet for tiden, ganske irriterende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Z-wave debug log, men den blir fort veldig stor.

 

Det første er jo imidlertid å skru på logging for disse enheten i HomeSeer, hvis du skulle ha skrudd dem av. Jeg ville sjekket assosiasjonene på Sunricher-controlleren og gjerne også RGBW-noden. Jeg har hatt slike spøkelser, men da var assosiasjonene i en Fibaro RGBW-modul fullstendig på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Moskus said:

Det første er jo imidlertid å skru på logging for disse enheten i HomeSeer, hvis du skulle ha skrudd dem av. Jeg ville sjekket assosiasjonene på Sunricher-controlleren og gjerne også RGBW-noden. Jeg har hatt slike spøkelser, men da var assosiasjonene i en Fibaro RGBW-modul fullstendig på tur.

 

Ja, jeg tenkte fort på den Sunricher kontrolleren, men den er koblet direkte mot RGBW modulen, som nå er ute av drift. Men nå er uansett begge to koblet av strøm, og fremdeles skrudde lyset seg på 23:49 i går kveld - 5 minutter senere enn det gjorde kvelden før.

 

Jeg sjekket på master og sub devices, og ingen av dem står på "Do not log commands from this device", så jeg ville tro at ting vil bli logget? Men det dukker altså da ikke opp noe som helst inne i loggen fra denne enheten, bortsett fra når jeg faktisk skrur av og på normalt, det blir logget. Når den trigger av seg selv er det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.