Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Koble til sensor på kretskort/terminal til varmepumpe mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har en luft-vann bassengvarmepumpe hvor det er noen sensorer jeg godt kunne tenkt meg å få koblet meg til via Z-wave.

 

Er det så enkelt som å koble en ledning mellom en Fibaro Univarsal Binary sensor og inn på en av sensorene som f.eks R4-terminalen på kretskortet? Eller risikerer jeg da å kortslutte eller gjøre noe annet med varmepumpe-elektronikken jeg ikke burde ha lyst til å gjøre ? :-)

 

 

skisse.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, hobbybonden said:

Jeg har en luft-vann bassengvarmepumpe hvor det er noen sensorer jeg godt kunne tenkt meg å få koblet meg til via Z-wave.

 

Er det så enkelt som å koble en ledning mellom en Fibaro Univarsal Binary sensor og inn på en av sensorene som f.eks R4-terminalen på kretskortet? Eller risikerer jeg da å kortslutte eller gjøre noe annet med varmepumpe-elektronikken jeg ikke burde ha lyst til å gjøre ? :-)

 

 

 

Mine første svar er noe som

1. Nei

2. Ja

 

Nå er det lenge siden jeg lærte bittelitt elektronikk på skolen, men dette ser ut som en 220V AC krets. Fibaro Universal Binary Sensor klarer vel maks 35-40Volt AC?

Mulig jeg tar feil, men jeg ville ikke rørt noe uten å ha en fagmann til å sjekke ut sakene med mindre du er villig til å ødelegge ett par slike pumper og Universal Binary sensorer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guahtdim skrev:

men dette ser ut som en 220V AC krets. Fibaro Universal Binary Sensor klarer vel maks 35-40Volt AC?

Ah - det er her jeg kommer til å avsløre min inkompetanse :)

 

Jeg så for meg at det sitter en temperatur-sensor i varmepumpens utedel som med en enkel-leder går inn i R5 og tilsvarende for andre sensorer som måler temperatur på vann inn- og ut. 

Så ikke for meg at det skulle en del av en 220v spenningsats krets og at jeg dermed kunne tappet meg inn på samme terminalpunkt (R5).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel først og fremst finne ut hvilken sensor som står tilkoblet, du bør vite hvilken protokoll/datakom. den benytter (I2C/SPI/Resistans osv.). Hvis du kobler en til måling parallellt med eksisterende sensor så endrer du på kretsen og det kan gi utslag i eksisterende måleverdi og lage problemer. 

Sier meg enig i Moskus, finn mer dokumentasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker tilbake det utsagnet om at hele kretsen er 220V AC. 

B1 er en transformator så det kan godt være at den tar 220V ned til hyggeligere spenning og at det er noe likeretter inne i boksen som gjør det til f.eks. 12V DC.

 

Som andre sier så må du vite mer før du begynner å gjøre noe. Mange skjær i sjøen her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Moskus skrev:

I det minste må det jo finnes noe dokumentasjon på Rn-tilkoblingene. Skjemaet kommer jo fra et sted?

 
Det kommer fra brukermanualen men det fremkommer dessverre ikke noe mer. Forhandleren min har ikke allverdens kompetanse på området og leverandøren deres er kinesisk  selvsagt så  jeg får se om jeg kan Google meg frem til noe mer rundt dokumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alpøy skrev:

Bør vel først og fremst finne ut hvilken sensor som står tilkoblet, du bør vite hvilken protokoll/datakom. den benytter (I2C/SPI/Resistans osv.). Hvis du kobler en til måling parallellt med eksisterende sensor så endrer du på kretsen og det kan gi utslag i eksisterende måleverdi og lage problemer. 

Sier meg enig i Moskus, finn mer dokumentasjon!

Takk til alle for nyttig input! Risiko for å  ødelegge kritiske måleverdier til innedelen er skummelt så det høres ut som at jeg heller bør tappe meg inn på vannkretsen(e) med egne sensorer fremfor å tappe meg innpå eksisterende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.