Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rename enheter - er entity_registry rett sted?


Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp HA her hjemme og har flyttet UZB1 over på HA-serveren.

Alle enheter dukker opp så so far so good, men hvordan går jeg frem for å organisere alle enheter best mulig?

 

Har jeg forstått det riktig at jeg skal gå igjennom og editere entity_registry.yaml og gi ting nye navn som ikke er automatisk generert?

Slik som jeg har gjort her for en Fibaro sensor:

 

zwave.multisensor_kjellergang:

  config_entry_id:

  name:

  platform: zwave

  unique_id: node-32

binary_sensor.multisensor_kjellergang_motion:

  config_entry_id:

  name:

  platform: zwave

  unique_id: 32-xxxxxxx

sensor.multisensor_kjellergang_temperature:

  config_entry_id:

  name:

  platform: zwave

  unique_id: 32-xxxxxxxxx

sensor.multisensor_kjellergang_luminance:

  config_entry_id:

  name:

  platform: zwave

  unique_id: 32-xxxxxxxxxx

sensor.multisensor_kjellergang_general:

  config_entry_id:

  name:

  platform: zwave

  unique_id: 32-xxxxxxxxxxxxx

Hva med andre sensorer som RFxcom etc? Vil de også ende opp i entity_registry.yaml? Eller legges de ett annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rename fra UI og slett entity_registry.yaml filen når alt ser riktig ut på zwave kontrollpanelet. Når den er slettet starter du på nytt så blir den automatisk laget på nytt med riktige navn. (Ta backup er uansett lurt)

Renamer man bare i UI endres det ikke der er min erfaring så blir da forsatt feil navn i oversikten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Dennis87 said:

Rename fra UI og slett entity_registry.yaml filen når alt ser riktig ut på zwave kontrollpanelet. Når den er slettet starter du på nytt så blir den automatisk laget på nytt med riktige navn. (Ta backup er uansett lurt)

Renamer man bare i UI endres det ikke der er min erfaring så blir da forsatt feil navn i oversikten. 

 

Sjekket du siste versjon? Det er en ny opsjon der fra 74 eller 75.

 

 

newhass.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha den ja. Ja da endrer man det som er i entity registry filen. Jeg bruker bare å sette riktig navn på enhetene under configuration og zwave kontrollpanelet. Så slette filen så blir alle riktig og får samme navn som man har satt i zwave config. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.