Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vurderer overgang til annet HA system


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Vera idag, og er forsåvidt fornøyd med det, men det er noen begrensninger jeg ikke liker.. Derfor lurer jeg på å prøve noe Open source som kjører på en Pi 3+ (siden jeg har en i skuffen).

HomeSeer er jeg ikke klar for å gafle ut tusenlapper for, og Domoticz klarer jeg ikke helt å bli glad i.. Derfor lurer jeg på hva dere tenker basert på følgende:

 

  • Jeg er godt versert i PC med Windows og diverse programeringsspråk(VBA, C++, VB.net), men helt rookie på linux.
  • Foretrekker et GUI hvor de fleste oppsettparametere er tilgjengelig, men kan til nød gå inn i en config fil eller to.. At GUI'en er pen eller stygg er irrelevant så lenge det er funksjonelt, og det er muligheter for å lage intuitive brukergrensesnitt på Pad/mobil
  • Imperihome støtte hadde vært fint siden jeg har Pro versjon allerede
  • God implementasjon av Z-Wave og RFXtrx er et must
  • Logging av data til en PC på nettverket vil jeg ha
  • Systemet må være selvstendig nok til å jobbe uten netttilgang
  • Støtte for Wifi enheter (ESP8266 f.eks) og MQTT hadde vært fint!

 

Idag har jeg en xM i vogna som kjører OpenLuup/AltUI, som fungerer bra, men der mangler Z-Wave støtte enn så lenge..

 

Noen forslag? Home Assistant? OpenHAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, PerH skrev:

Har sett litt på Home Assistant, ser interessant ut.. Hvordan er det med Geofencing der? Får man det til stabilt? Det gjør Veraen ganske bra, glemte det litt bort i listen over..

 

Geofencing avhenger jo hvordan du velger å implementere det, det er ørten måter. 

Owntracks er vel en av de mest populære måtene.

Bruker selv wifi til geofencing ish bruk

Endret av geirra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo etter å ha lest litt her at HS er bra saker ja, og VB som scriptspråk passer meg jo bra.. Får se om det er noen kroner igjen på lekekontoen når racing sesongen er over.. ;)

 

Godt dekket sier du, gjør det alt sammen?

Hva med Geofencing? Vera bruker VeraMobile appen, og denne mener jeg poller GPS med jevne mellomrom (hyppigere når man nærmer seg "gjerdet"), og det fungerer bra.. Appen må bare være installert, man trenger ikke å starte/bruke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PHlocation med en passende app. [emoji4]

Kan anbefale Geofency koblet mot PHlocation. Trekker margarinalt med batteri og har full kontroll over hvor lenge jeg var på jobb, dro fra sted x osv..Alt bare går fungerer av seg selv. Støtter også bruk av iBeacons.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloj, 

 

Jag har kört både domoticz och homeasdistant(hass.io). Tänkte bara säga att angående rfxtrx så fungerar det mycket mycket bättre med domoticz. Ha stora problem med många 433mhz sensorer i hassio och har inte kunnat hitta någon lösning. Det är problem att många sensorer skickar nya ID nummer i princip varje gång de skickar ny status. Så är det inte i domoticz utan för fungerar 433mhz + rfxtrx smärtfritt. 

 

// Johan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2018 at 22:48, iceball said:


Kan anbefale Geofency koblet mot PHlocation. Trekker margarinalt med batteri og har full kontroll over hvor lenge jeg var på jobb, dro fra sted x osv..Alt bare går fungerer av seg selv. Støtter også bruk av iBeacons.

Ditto - fungerer fjellstøtt. Bruker iBeacons i bilene slik at garasjeporten er åpen når jeg svinger inn på gårdsplassen. :)

 

Som er kuriositet kan det nevnes at Blue Iris også støtter geofencing, det fungerer faktisk like bra. Men den støtter ikke iBeacons da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.