Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvitevarer, noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Holder på å skal flytte inn i ny leilighet. 
Må derfor investere i nye hvitevarer, er det noen som har noen erfaringer med å "integrere" hvitevarene sine i HomeSeer?
 

Vurderer å gå for enten Samsung eller Bosch. 

Tips mottas med stor entusiasme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet dukker opp oftere og oftere, men nei: Det er dessverre ingen fasit på dette.

 

Personlig tror jeg at Bosch har størst sjanse for suksess (dvs integrering i HomeSeer eller andre systemer). Samsung har en tendens til å kreve at du brukes deres systemer, dvs. SmartThings. Og det er jo ikke særlig smart... (badam tish!).

 

Bosch sin developer portal viser imidlertid dette bildet:

image.png

 

… hvor lenge skal de jobbe med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Siemens Home Connect på samtlige hvitevarer. Fungerer veldig fint. (er vel samme som Bosch som Moskus nevner).

Bruker IFTTT til å oppdatere status på Virtual Devices i HomeSeer enn så lenge.

 

En kompis har Samsung hvitevarer og han er ikke veldig imponert over "styringen" på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg fryktet, hadde egentlig planer om samsung hvitevarer, da spesielt med tanke på kjøleskapet som har family hub, planen var å benytte skjermen på dette som et "master" panel. Får vurdere Bosch i stedet, er noe stivere priser på dette, men hvis brukeropplevelsen er bedre, så er det vel kanskje verdt det.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

Jeg har Siemens Home Connect på samtlige hvitevarer. Fungerer veldig fint. (er vel samme som Bosch som Moskus nevner).

Ja, tror de bruker samme plattform. Men skal ikke banne på det.

 

1 time siden, bio skrev:

Bruker IFTTT til å oppdatere status på Virtual Devices i HomeSeer enn så lenge.

Hvilke statuser og hvilke triggere støtter Siemens i IFTTT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, tror de bruker samme plattform. Men skal ikke banne på det.

 

Hvilke statuser og hvilke triggere støtter Siemens i IFTTT?

 

De mest nødvendige imo, blant annet på dør åpnes/lukkes som vi diskuterte i en annen tråd med tanke på å vite om klesvasken faktisk var tatt ut selv om det var registrert bevegelse på vaskerommet etter endt vask:) Fant ut dette i etterkant, så nå slipper vi sensor på døra:)

 

https://ifttt.com/hc_washer

https://ifttt.com/hc_dishwasher

https://ifttt.com/hc_oven

 

Se nede på siden under Home Connect ... triggers and actions.

 

Trodde API var tilgjengelig? https://developer.home-connect.com/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LEHoisveen skrev:

Var det jeg fryktet, hadde egentlig planer om samsung hvitevarer, da spesielt med tanke på kjøleskapet som har family hub, planen var å benytte skjermen på dette som et "master" panel. Får vurdere Bosch i stedet, er noe stivere priser på dette, men hvis brukeropplevelsen er bedre, så er det vel kanskje verdt det.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
 

 

Det skal nevnes at vi ikke har Home Connect kjøleskap, da vi valgte å gå for hjørnekjøleskapet til Norcool. 

Samsung er sikkert greit det, men kompisen min har to tørketrommel, vaskemaskin og stekeovn fra Samsung, og han må bruke to forskjellige apper i følge han selv :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bio skrev:

Trodde API var tilgjengelig? https://developer.home-connect.com/

Se der ja, visste jeg hadde sett det. Får høre med Bosch og sjekke om det er samme portal.

 

5 minutter siden, bio skrev:

Samsung er sikkert greit det, men kompisen min har to tørketrommel, vaskemaskin og stekeovn fra Samsung, og han må bruke to forskjellige apper i følge han selv :\

Jezzez! I 2018 dette altså... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Moskus skrev:
10 minutter siden, bio skrev:

Trodde API var tilgjengelig? https://developer.home-connect.com/

Se der ja, visste jeg hadde sett det. Får høre med Bosch og sjekke om det er samme portal.

 

Får håpe det er good news og at du velger Home Connect. Da dukker det vel plutselig opp en plugin til Homeseer:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Ser at tråden er gammel, men forsøker meg allikevel...

Dere som eventuelt har Home Connect med Bosch/Siemens hvitevarer og steketermometer - er det mulig å lese av gradene fra selve termometeret og ikke bare fra ovnen, i Home Connect appen? 

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, krl69 skrev:

Dere som eventuelt har Home Connect med Bosch/Siemens hvitevarer og steketermometer - er det mulig å lese av gradene fra selve termometeret og ikke bare fra ovnen, i Home Connect appen? 

Det var et veldig godt spørsmål, det må jeg sjekke. Ovnen kan selvfølgelig det, vil jo regne med at det kan bli videreformidlet.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er i gang med Home Connect spørsmål - finnes det noe Windows 10 støtte her, offisielt eller uoffisielt? Eventuelt har hvitevarene et enkelt web-grensesnitt? Skal bytte kjøkken og da blir alt av hvitevarer der skiftet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke noe om Windows 10 støtte. Er også veldig lite imponert over app'en (Android). Den kan fint finne på å varsle en time etter at tidsuret på platetoppen har varslet. Varsel via IFTTT til Home Assistant har ca 1 sekund forsinkelse så blink i lyset hjemme når eggene er kokt, går greit. Jeg slipper å spise grønne egg.

Og så irriterer det meg at et varsel fra platetoppen skal ut av huset, via IFTTT og tilbake igjen. Merkelig at de ikke kan åpne det opp for lokal aksess. Det finnes en komponent til Home Assistant som kommuniserer direkte, men den er vanskelig å sette opp med alskens utviklernøkler og autentiseringsproblematikk.

Endret av stigvi
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stigvi skrev:

Svaret er ja

Har sjekket ut demo-versjonen av Home Connect, men finner ingen styring/varsling fra selve steketermometeret, men det kan jo være demo-enhetene man legger til ikke har støtte for steketermometer. Eventuelt ligger dette mindre intuitivt tilgjengelig, i alle fall for meg. Så for meg at det dukket opp enkelt og greit når man klikker seg inn på ovnen og at man da får opp valget "Steketermometer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel en mellomting. En lager automasjoner ved hjelp av en automasjonseditor. Den er ikke grafisk og heller ikke tekstbasert.

Når det er sagt. Home Assistant gir rikelig med muligheter for å fikle med yaml konfigurasjonsfiler så hvis du misliker slikt så kan det være lurt å se etter noe annet. Men opensource miljøet rundt Home Assistant er solid og det meste lar seg gjøre.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, krl69 skrev:

Har sjekket ut demo-versjonen av Home Connect, men finner ingen styring/varsling fra selve steketermometeret, men det kan jo være demo-enhetene man legger til ikke har støtte for steketermometer. Eventuelt ligger dette mindre intuitivt tilgjengelig, i alle fall for meg. Så for meg at det dukket opp enkelt og greit når man klikker seg inn på ovnen og at man da får opp valget "Steketermometer".


Vet ikke om det er styring eller varsling i appen knyttet til steketermometer. På ovnen kan en sette at den skal slås av når temperatur er nådd. Vet ikke om det er valgfritt, forresten. Jeg løste det ved å skru opp temperaturen enda et hakk.

Og ja, temperaturen er litt vanskelig tilgjengelig i appen, men den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stigvi skrev:

Tja, det er vel en mellomting. En lager automasjoner ved hjelp av en automasjonseditor. Den er ikke grafisk og heller ikke tekstbasert.

Når det er sagt. Home Assistant gir rikelig med muligheter for å fikle med yaml konfigurasjonsfiler så hvis du misliker slikt så kan det være lurt å se etter noe annet. Men opensource miljøet rundt Home Assistant er solid og det meste lar seg gjøre.

Må nok innrømme at f.eks. yaml eller tilsvarende, ikke er helt min greie. Får vondt i hodet av mindre. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, stigvi skrev:


Vet ikke om det er styring eller varsling i appen knyttet til steketermometer. På ovnen kan en sette at den skal slås av når temperatur er nådd. Vet ikke om det er valgfritt, forresten. Jeg løste det ved å skru opp temperaturen enda et hakk.

Og ja, temperaturen er litt vanskelig tilgjengelig i appen, men den er der.

Ok, men foreløpig har jeg ikke funnet den. Ser ellers at "kjernetemperatur" i Home Connect og asist, ikke akkurat samsvarer med det jeg ville stekt f.eks. ei svinefilet på. Den foreslår 210 grader, hvor man kan justere ned til minimum 180. Det er IKKE kjernetemperatur men tempen i ovnen, håper jeg... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.