Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Kombinere husstyringshub`er


Jonas78

Spørsmål

Hei og takk for et veldig flott forum!

 

Har bestemt meg for å starte med FutureHome hub- virker ok, samtidig som jeg ser raskt at det er noen klare begrensninger. Angrefristen er ikke ute, så jeg lurer på å gå rett på en mer avansert, eller kose meg og bygge meg opp gradvis med FutureHome hub`en. Har også en server stående, ser at det er endel husstyringssystemer som kan benytte den.... 

 

Spørsmålet mitt er, kan jeg kombinere ulike hub`er? det jeg egentlig lurer på er, hvordan fungerer Zwave mtp eierskap til enhetene? Er de bare "dumme" noder som reagerer på et signal, slik at de ikke bryr seg om signalet kommer fra FutureHome, eller et annet system som jeg evt ville bygget på med? 

 

Hadde egentlig også bestemt meg for å skippe Zwave, men ser at mye har skjedd siden jeg testet det i 2006... Hadd egentlig tenkt å gå for en kablet løsning da jeg skal bygge hus, men revurderer det nå etter å ha testet ZWave. 

 

Håper jeg kan bidra med svar på sikt, og ikke bare spørsmål... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
20 minutter siden, Jonas78 skrev:

Spørsmålet mitt er, kan jeg kombinere ulike hub`er? det jeg egentlig lurer på er, hvordan fungerer Zwave mtp eierskap til enhetene? Er de bare "dumme" noder som reagerer på et signal, slik at de ikke bryr seg om signalet kommer fra FutureHome, eller et annet system som jeg evt ville bygget på med? 

 

En node må pares med en kontroller og godtar bare kommandoer fra den kontrolleren (i motsetning til 433 MHz-utstyr som responderer på alle signaler den får). Enkelte gatewayer støtter at man kan ha flere kontrollere, men det er mer tenkt for å f.eks ha et nettverk på hytta og ett hjemme, men som administreres i samme gateway.

 

Å kombinere FH med en annen gateway tror jeg nok er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Z-wave tillater at det er sekundære kontrollere i nettverket, så du kan teoretisk ha flere hub'er. Hvordan FutureHome fungerer sammen med det kan jeg derimot ikke svare på. Jeg har en hub og et test-oppsett med Z-wave så kanskje jeg skal prøve...

 

Det går i det minste helt fint å ha HomeSeer som primær-controller og Fibaro Home Center Lite som sekundær-controller, men begge disse støtter den funksjonaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

Det går i det minste helt fint å ha HomeSeer som primær-controller og Fibaro Home Center Lite som sekundær-controller, men begge disse støtter den funksjonaliteten.

 

Takker, og takk for et godt forum :-) Sitter å leser HomeSeer skolen nå, og lurer på å legge inn en versjon på serveren...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.