Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Då har vi omsider fått på plass ein Remotec ZXT120 for styring av vår Toshiba luft-luft varmepumpe, og så langt ser denne ut til å fungere upåklageleg - oppsettet var kjapt og enkelt, og varmepumpa godtok første forsøk på IR-kode.

Så var det å automatisere! Har laga eit par events (HomeSeer) for å håndtere feriestyring - senking når vi er borte og å få opp igjen varmen før vi er heime. Vidare tenker eg å lage events for senking og ev. heving på døgnnivå - har andre gjort det før meg og vil dele erfaringar og tips?

Tenker på å lage nattsenking og eventuelt midt på dagen-senking eit par grader, men kanskje også heve temperatur-SP ein grad eller to i timen før prisen stig? Tankar rundt dette?

 

Alle tips og forslag blir mottatt med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlegvis er det HomeSeer som skal styre, men varmepumpa har fortsatt funksjon som (hoved)leverandør av varmen (ev. kulden) :)

Flott om du har noko på lager, kjem nok uansett til å begynne å pønske og prøve litt.

 

Edit: @Moskus, kan det være ein tanke å lansere pris for neste time, ev. også timen deretter, som device(s) i TibberSeer? Dette kan jo med fordel brukast til å heve tempen litt ekstra om inneverande time er lav og dei kommande er høge.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har no fått lagt inn events for senking og heving, i første omgang uten hensyn til prisen. Blir kun trigga av natt og dag samt registrert bevegelse. Kom gjerne med forslag til forbedring og andre endringar :)

image.png.d26c1357c9beb1f08f42947a16a9c5ef.png

 

image.png.c333d7da01d3e0df2042bcb7033ecf1b.png

 

Devicen "Varmepumpe senking" som kan settast til "Senking AV/PÅ" er brukt for å enklare kunne endre verdiane for høg/lav temperatur plass, dette blir gjort i to andre events som blir trigga av verdiendring for devicen "Varmepumpe senking".

 

Edit: Dette er kanskje ikkje heilt sjølvforklarande. Devicen "Varmepumpe automatikk" kan settast til "Auto heime", "Auto ferie" eller "Manuell", har tilsvarande for bl.a. styring av lys og vv-tank.

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 17.8.2018 den 18.38, Moskus skrev:

Her er det HomeSeer som styrer temperaturen, ikke varmepumpen. Men den nye varmepumpa var vesentlig mer effektiv enn den gamle, så jeg måtte ha litt mer avansert logikk. Skal se om jeg får skrevet en oppdatering på det...

Hei. Holder på å lage til en event for varmepumpa som får signal fra en ZXT-120, men bruker en Aeon Multisensor 6 plassert mer gunstig i rommet for temperaturavlesning. Mulig jeg overkompliserer dette eller at jeg bare er for fersk i gamet til å få det til, men håper noen har gjort noe lignende som kan gi meg noen tips.  Håper at jeg på denne måten skal greie å holde en jevn temperatur i huset når utetemperaturen hopper opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Box skrev:

Hei. Holder på å lage til en event for varmepumpa som får signal fra en ZXT-120, men bruker en Aeon Multisensor 6 plassert mer gunstig i rommet for temperaturavlesning. Mulig jeg overkompliserer dette eller at jeg bare er for fersk i gamet til å få det til, men håper noen har gjort noe lignende som kan gi meg noen tips.  Håper at jeg på denne måten skal greie å holde en jevn temperatur i huset når utetemperaturen hopper opp og ned. 

Prøv uten MS6 først, utetemperaturen bør ha lite å sei for den temperaturen vp måler ved sin plassering. 

 

Kan nevne at eg har laga 3 ekstra devicer - SP varme, SP senking og valg varme/senking. Bruker easytrigger til å kopiere verdien frå desse inn i SP-verdien for vp alt etter om varme eller senking er valgt. 

Screenshot_20190127_080122_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.