Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elko RS316 på Hue Bridge?


Chris.F

Anbefalte innlegg

Hallo folkens :)

 

Jeg har sett det er noen av dere som har Elko's ZigBee dimmere, men er det noen som har testet disse mot Philips Hue i det siste?

 

Jeg så dette innlegget fra i fjor men jeg kontaktet Elko for en måned siden for å spørre om RS316 gikk på Hue Bridgen og fikk dette som svar:

 

Quote

Det vet jeg ikke da vi ikke har fått noen forespørsel på fra Philips på ZB spesifikasjoner på 316, men hvis de støtter dimmere generelt så er det en god mulighet for at det vil fungere.

 

Jeg har hørt med noen lokale elektrikere og ingen har dem på lager og er heller ikke interessert i å "låne" ut en da de ikke får solgt/returnert dem, og jeg er heller ikke så veldig keen på å bruke penger på noe som ikke vil fungere med oppsettet mitt. :(

 

Jeg vet jeg kan kjøre software som en bro imellom Z-Wave og Hue men jeg hadde foretrukket å ha alt koblet direkte opp på Hue'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
On 15/12/2018 at 11:10, Prj_84 said:

Ser det er en stund siden, men svarer likevel. Har testet med nyeste firmware, og det fungerer desverre ikke ?

 

 

Takk for at du testet ? Jeg slo den selv vekk da jeg ikke hørte noe men dette kommer helt sikkert til nytte for andre som søker etter svar ?

 

 

On 15/12/2018 at 13:02, LaKr said:

Det er vel bare Zigbee Light Link støtte i Philips Hue Bridge, mens Elko bruker Zigbee HA.

 

Ja, Hue støtter bare Light Link ☹️ Det er kjekt å vite at Elko bruker den andre protokollen.

 

Om noen søker etter et alternativ som fungerer så har ABB/Busch-Jaeger en ZigBee Light Link dimmer og bryter som skal fungere med Philips Hue:

https://www.busch-jaeger.de/en/products/product-solutions/remote-control/zigbee-light-link/

 

Disse koster godt over 3000 kr her i Norge men du får dem fra Tyskland under Busch-Jaeger navnet til under 1000-lappen. Ingen sender til Norge så langt jeg har funnet så jeg jobber med å få tak i en 6715u som kan dimme lysene sendt hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@kselvank Hei! Jeg har fremdeles ikke funnet noen som sender til Norge :( Jeg har hørt at det finnes firmaer som kan være mellommann på grensen til Sverige men har ikke sett så mye på det alternativet enda.

 

Det er en anmeldelse på den tyske Amazon siden som sier følgende oversatt med Google Translate:

 

Quote

Connecting to the power is straightforward. When the control element is plugged in, the switch is ready for use. Afterwards I integrated the switch in my Philips Hue. Intuitively, I have activated the bridge and after instructions the switch in the correct mode brought. The search on the app was with me without problems. The device was found as "Dimmable light 1". Then after setting up in the HUE app, Alexa and my Harmony remote set up. Now I can really switch my light "smartly". Once via switch, app, voice, or remote control.

 

Så den skal fungere på Philips Hue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte følgende nå. Får vi se hvordan BJ ramme passer inn ifht. en ELKO Switch. Må muligens bytte ut alt med BJ for at det skal være pent.

 

Busch-Jaeger 6736-84 Bedienelement ZigBee Light Link future® linear, 2-fach, studioweiß

Busch-Jaeger 6715 U LED-Dimmer-Einsatz ZigBee Light Link

Abdeckrahmen Busch-axcent® flat 2-fach Rahmen, Busch-axcent®, Studioweiß flat, Busch-Jaeger 1722-284/11

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det jeg har lest på offisielle nettsiden til BJ er at selve innmaten har ikke ZLL komponent. Det er bryteren som har det. Så jeg tror du er nødt til ha den. Derfor jeg bestilte. Jeg kommer til å ha plenty hue dimmere til overs:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, kselvank said:

Ut ifra det jeg har lest på offisielle nettsiden til BJ er at selve innmaten har ikke ZLL komponent. Det er bryteren som har det. Så jeg tror du er nødt til ha den. Derfor jeg bestilte. Jeg kommer til å ha plenty hue dimmere til overs:p

 

? Kanskje jeg må sende dem en epost før jeg bestiller da. Jeg hadde håpet å slippe bryteren helt og bare ha kontroll elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har rett @kselvank. Jeg har lest igjennom hele katalogen og det står bare frekvenser på bryterne.  :( Da får jeg håpe at de passer inn i Elko boksen som står i veggen, ellers blir det morro å prøve å få inn en vanlig bryter og gulvvarme kontroller i en annen ramme ?

 

Se side 36 og 40 her for de som vil lese selv: https://www.busch-jaeger-catalogue.com/files/files_ONLINE/Systemhandbuch_ZigBee_BJE-25-11-2015_EN.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. Derfor er det stive priser på bryterne også. Jeg har nå bestilt med DHL levering videre hit. Tok med også 2-3 forskjellige BJ rammer tilfelle de ikke skulle passe inn i elko ramme. Vi får se. Skal oppdatere med resultat her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en panel med 5 brytere (3 dimmere, 1u med 3 brytere og 1 bryter) 5 hulls panel. Elko har en spacer i mellom og spent på hvordan det blir med BJ i den. Fant ingen spacer i BJ produkt listen..

 

1EA26FA8-0FA5-41AE-9E8B-77D42766CB86.thumb.jpeg.bb46301478e5ce996fadd6532a6460c5.jpeg

Endret av kselvank
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/02/2019 at 20:41, Jings said:

Til info, kom tilfeldigvis over denne blog posten, som vel er det samme som dere prøver å få til:

https://hackernoon.com/integrating-dumb-lights-in-my-smart-home-philips-hue-busch-jaeger-zigbee-homekit-658bfdfd1cd0

 

 

Jeg bruker ikke Homekit selv. Jeg skal bare ha noe som fungerer rett mot Philips Hue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet følgende kombinasjon og fungerte utmerket. Trengte ikke å gå via noe touchlink metode heller. Bryteren kom rett inn i Hue Appen :) Meget fornøyd og venter nå på resten av leveransen for å oppgrader de andre sonene i huset :)

 

Kombinasjon

Busch-Jaeger 6715 U LED-Dimmer-Einsatz ZigBee Light Link
Busch-Jaeger 6736-84 Bedienelement ZigBee Light Link future® linear, 2-fach, studioweiß
Abdeckrahmen 1-fach Rahmen, Busch-axcent®, Studioweiß, Busch-Jaeger 1721-284

 

Ble ca. 2000,- for disse tilsammen (eks. porto/toll)

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammen sitter/passet godt med boksen inni veggen ja. Har booket mere nå.. har en utfordring på badet hvor jeg har en bryter, en dimmer og en termostat. Hvor pent det vil bli der er jeg usikker da jeg prøver å beholde termostaten. Kunne funnet noe smart dings der og men ser ikke behovet...

 

btw. Sendt deg en private message nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Har googlet som en gal for å finne "vanlig" dimmer som kan styres via HUE og endte opp her:) Ser dere har funnet løsningen. Har ELKO Plus singel dimmer nå, og lurer på om dere vet hvordan dette Busch-Jaeger oppsettet passer inn i denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg tok ut ELKO dimmeren og byttet med Busch-Jaeger Dimmer med 4 knapps bryter panel som nå styrer 8 stk LED spotter. Har nå av, på, scene 1 og scene 2 programmert på den. Kan også styre denne via Hue appen. var null stress å søke etter den i HUE og konfigurere den.

 

Jeg har foreløpig testet kun en dimmer, venter på levering av resten nå :)

 

Se over på hvilke komponenter jeg bestilte først og testet.

Endret av kselvank
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.