Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Radiator styring


Anbefalte innlegg

Hvordan har folk løst styring av radiatorer?

Vurderer å teste ut denne: https://www.thermo-floor.no/fibaro/4512531/fibaro-radiator-thermostat-starter-pack-z-wave-radiatortermostat-plus-temp-sensor

 

Noen som har erfaring med den? Er det enkelt å få til nattsenking osv. i HomeSeer med disse?

 

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker Danfoss Living Connect Radiator Thermostat LC-13 (https://www.proshop.no/Smarthus/Danfoss-LC-13-Thermostatic-Radiator-Valve/2623079). LC-13 utgaven fungerer på Zwave nett. Ulempen er at denne ikke rapporterer tilbake hvor varmt det er i rommet, så du må ha en egen føler for dette. Har brukt de ett års tid nå, og det fungerer supert. Batterilevetiden er ca 10-12 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 19.8.2018 den 21.57, LEHoisveen skrev:

 

Hvordan har folk løst styring av radiatorer?

Vurderer å teste ut denne: https://www.thermo-floor.no/fibaro/4512531/fibaro-radiator-thermostat-starter-pack-z-wave-radiatortermostat-plus-temp-sensor

 

Noen som har erfaring med den? Er det enkelt å få til nattsenking osv. i HomeSeer med disse?

 

 

Jeg har foreløpig én slik Heat controller installert, koplet til en Fibaro Home Center Lite. Tanken er å teste litt før jeg eventuelt utvider.

Fordelen med Fibaros løsning er at den har ekstern temperatursensor. Så vidt jeg har skjønt det, så har de fleste andre slike termostater (f.eks. Danfoss sin) kun støtte for å måle temperaturen i selve termostathodet, men jeg har noen radiatorer som er plassert slik at det fungerer dårlig å måle temperaturen ved radiatoren.

 

Så langt har min termostat fungert bra, og nattsenking fungerer greit med Fibaros Home Center. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med HomeSeer.

Det du imidlertid bør være klar over er at Heat Controlleren ser ut til å være litt "work in progress" fra Fibaros side, og de slipper firmware-oppdateringer med ujevne mellomrom for å forbedre funksjonaliteten. Problemet er at den eneste måten å oppdatere firmware på er å benytte en Home Center 2 eller Home Center Lite. Du vil ikke kunne oppdatere firmware fra HomeSeer.

 

Hvis du ser på forum-siden til Fibaro, så vil du se at det er litt blandede erfaringer med Heat controlleren. Så hvis ikke du er avhengig av ekstern temperatursensor, så tror jeg at jeg ville gått for et annet merke, i hvert fall så lenge du bruker HomeSeer og ikke Fibaro Home Center. Det finnes mange alternativer, bl.a Netatmo og Tado, i tillegg til de som er nevnt i tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som kjører disse i HS3?

https://www.tronika.no/en/zwave-climate-control/1055-radiator-thermostat-spirit.html?search_query=spirit&results=1

 

Jeg får dem opp i HS3, men får bare beskjed om at de ikke kan nås når jeg kjører optimalisering.

Virker ikke som det er mulig å få kotakt med dem i det hele tatt... devicene har stått uendret siden de ble lagt til.

Noob på z-zwave, så hvis noen har konstruktive innspill så hadde det vært helt topp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang avstand er det fra z-wave kontroller til enhetene? Jeg måtte ha meg en repeater for å nå noen av mine enheter (20 meter i luftlinje + diverse vegger i veien).

Men jeg har aldri kjørt noe særlig optimalisering på nettet. Husk at disse enhetene er batteridrevet og derfor bare våkner av og til for at man ikke skal tappe batteriet i løpet av få timer. Jeg ser mine normalt bare er oppe og vaker hvert 5. minutt. Sjekk logg etter enhetene for å se om/når de kommer online.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang avstand er det fra z-wave kontroller til enhetene? Jeg måtte ha meg en repeater for å nå noen av mine enheter (20 meter i luftlinje + diverse vegger i veien).
Men jeg har aldri kjørt noe særlig optimalisering på nettet. Husk at disse enhetene er batteridrevet og derfor bare våkner av og til for at man ikke skal tappe batteriet i løpet av få timer. Jeg ser mine normalt bare er oppe og vaker hvert 5. minutt. Sjekk logg etter enhetene for å se om/når de kommer online.
 
 
Det er ikke stor avstand, vil tippe maks 5-7 meter. Leiligheten er på 72m2 og kontroller er plassert sånn ca i senter av leiligheten.


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, hkmod25 skrev:

 

Takk for linken :)
Konklusjonen min som skal testes ut når jeg kommer hjem er at jeg unpairer dem og pairer dem igjen i nærheten av zwave kontrolleren, ser ut som at det kan være at de er blitt pairet i unsecure mode. Jeg satt vel 6-7 meter fra kontrolleren når de ble pairet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.