Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Qubino Smart Plug 16A rapporterer Wh som kWh


Hillmar

Anbefalte innlegg

Jeg har montert Qubino Smart Plug 16A på Vaskemaskin og Tørketrommel for å overvåke strømforbruk og gi melding når maskinene er ferdige.

Pluggene ser ut til å fungere fint og rapporterer det som for meg ser ut som fornuftige verdier for strøm, spenning og watt.

Men effektforbruk ser helt feil ut. Her rapporterer HS effektforbruk i kWh, men det kan se ut som om verdien er gitt i Wh. F.eks. en runde med tørketrommelen rapporteres med et forbruk på 1408.7 kWh...

 

Utifra manualen til pluggene ser jeg ikke noe parameter der man kan endre mellom rapportering i Wh/kWh. Er dette noe som kan endres i HS, eller er det mulig at pluggene rapporterer feil? Det er kanskje noe i Z-Wave - standarden som sier om det skal benyttes Wh eller kWh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hillmar skrev:

Er dette noe som kan endres i HS, eller er det mulig at pluggene rapporterer feil? Det er kanskje noe i Z-Wave - standarden som sier om det skal benyttes Wh eller kWh?

Så vidt jeg vet (men det er ikke alltid så mye) så sier Z-wave ingenting selv om hvilken enhet eller skala som rapporteres.

 

De ser jo noenlunde ut til rapportere riktig, men kanskje med en faktor 10^3 for mye. For de fleste strømkilder pleier det jo være greit å bruke kWh...

 

Manualen er ikke å finne på nett. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at jeg har akkurat samme problem med min nyinnkjøpte Smart Plug 16A. Det går kanskje an å tweake Homeseer til å dele rapporteringen på 1000 - men, det hjelper lite når enheten sender automatiske rapporter hver 0,1wH... Og dette er et ikke-konfigurerbart parameter.  Med en last på kun 11,7W kan jeg se at kWh-telleren på devicet går oppover, og loggen fylles like raskt:

 

Aug-23 21:57:19   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.9 (2.9 kW Hours)
Aug-23 21:56:52   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.8 (2.8 kW Hours)
Aug-23 21:56:24   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.7 (2.7 kW Hours)
Aug-23 21:55:56   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.6 (2.6 kW Hours)
Aug-23 21:55:31   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.5 (2.5 kW Hours)
Aug-23 21:55:01   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.4 (2.4 kW Hours)
Aug-23 21:54:33   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.3 (2.3 kW Hours)
Aug-23 21:54:05   Z-Wave Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.2 (2.2 kW Hours)
Aug-23 21:53:38   Z-Wave

Device: Node 26 Z-Wave kW Hours Set to 2.1 (2.1 kW Hours)

 

Hvis loggen hadde vært riktig, med 0,1 kWh hvert ca 30 sekund, altså 0,2 kWh hvert minutt, så snakker vi jo om 0,2*60 = 12 kWh. Det riktige skal være 11.7W og tilnærmet 12 Wh eller 0,012 kWh.

 

Jeg har kontaktet Qubino support. Sier fra hvis jeg får noe fornuftig derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. I dokumentasjonen er det ikke tvil om at det er kWh, med rapportering for hver 0,1 kWh, den egentlig skulle ha gjort. Derfor anser jeg dette for å være et Qubino-problem, som vi ikke kan "fikses" i Homeseer. I mellomtiden har jeg byttet tilbake til Fibaro, og satser på at varmepumpen ikke får behov for å trekke så høy last enda. På testkjøring har jeg sett belastning på ca 1200W, så det er enda litt å gå på før det butter på Fibaro.

 

Er vi heldige finnes det et parameter som ordner skaleringen. Alternativt må de lage en firmware/patch. Worst case må enheten byttes. Tiden vil vise.

 

Det er tross alt et kvalitetsprodukt vi snakker om, skal vi tro dem (fra deres hjemmesider): Perhaps this is because Qubino offers what are probably the world's only Z-Wave devices with guaranteed 100% quality control throughout the production process – on every product.

 

En påstand om 100% kvalitetskontroll legger listen høyt...?

Endret av Televimsen
Skriveleif
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, lasseruud said:

Jeg har akkurat samme problemet. Jeg har også kontaktet Qubino, men ikke fått svar ennå. Har du fått svar fra dem, @Televimsen ?

 

Da er vi (minst) 3 som har dette problemet. Jeg har ikke fått noe konkret svar, men ble kontaktet tilbake hvor de ønsket hele produktnummeret. Mitt er ZMNHYD1 H1S1P1 i tilfelle noen lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dette til svar i dag:

 

Quote

I would like to know which gateway are you using if you are using Z—Wave me or do you have a homeseer flash tool for OTA update? 
Because for beginning there will be need to perform firmware upgrade of the device.

 

Venter spent på firmware...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke langt unna svaret jeg fikk:

 

I would like to know if you have Z-Wave me gateway or homeseer tool for OTA upgrade? If you have any of those I could send you OTA file to perform firmware upgrade of Smartplug device. To see if this will solve the mentioned issue.

 

Dette gir meg grunn til å anta følgende:

  • De erkjenner feilen (noe som sikkert sitter litt inne hos noen som har 100% kvalitetskontroll)
  • De har foreløpig ingen verifisert løsning, men jobber (forhåpentligvis) med saken

Den av oss som får firmware først kan jo poste filen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Televimsen said:

Da har jeg fått en OTA fil. Får ikke testet før i kveld. Vedlagt her, så man eventuelt kan fingerprinte mot eventuelt andre versjoner som dukker opp fra produsenten.

 

OTA_QUBINO_SmartPlug_500_EU_20042018_0923_ZMNHYD1 H1S1P2.ota

Takk for at du deler.

 

Jeg skal prøve å oppdatere en av pluggene mine nå, via Homeseer, men får beskjed om at .ota ikke er et støttet filformat. Kjenner noen til hvordan man kan løse dette? Eller må jeg benytte et annet program for å oppdatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beveger meg på så tynn is at det spraker nå. Men, det ser ikke ut som .ota representerer et gitt filformat, bare en extension. Det handler sannsynligvis om binære proprietære firmware-filer, enten man kaller dem .bin eller .hex (eller .ota). OTA-protokollen i Z-Wave sier sannsynligvis bare hvordan overføringen skal foregå fra kontroller til device. Med mindre noen prøver før meg, og sier at det ikke gikk så bra, så har jeg tenkt å rename fra .ota til .hex og dundre gjennom HS3. Litt spenning i hverdagen må man jo ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gamblet også på at filen kunne renames til .hex og har prøvd det nå.

 

Etter at den har stått og gått i 10-15 min får jeg denne meldingen: Unable to receive, may recover.

Så det ser kanskje ikke ut til å fungere...

Jeg har prøvd 2 forskjellige plugger.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Mistenkte selv også at det var dårlig dekning som var problemet, så jeg flyttet pluggen til samme rom som UZBen. Da var oppdateringen gjort på under 5 minutter.

 

MEN det ser ikke ut til at kWh-feilen er rettet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.