Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny bruker, introduksjon, spørsmål og enkle planer


Anbefalte innlegg

Ble langt det her, men here goes. Jeg har litt erfaring fra et system med en tellstick og SwitchKing programvare for noen år siden, men interessen dabbet litt av da utstyret ikke fungerte veldig bra i forhold til stabilitet. Når så HP Smartserveren døde klarte vi oss fint uten. Vi har så bygget nytt hus hvor det ikke er tenkt på automasjon, kanskje bortsett i fra noen takvinduer. Vi hadde nok med å betale for huset i seg selv  og har spart på noe for å få alt det vi synes var viktig for oss da på plass. Nå er det noen år siden, epletrærne er plantet, terrassen er i bruk og roen har egentlig senket seg, det er jo da en får lyst til å se på slikt. Jeg kom over dette forumet og ser det er masse inspirasjon å finne her. Setter stor pris på kommentarer og ting jeg kan få til. Setter også pris på anbefaling at utstyr som har god kvalitet, dette basert på Tellstick tilkoblet utstyr  fra Clasern som bare døde etter noen ukers bruk.

 

Syne Z-wave ser ut som det jeg vil ha så Jeg har kjøpt en Aeon Z-Stick som ligger og venter på meg. Vurderer å plugge den inn i et Synology NAS jeg har eller en Apple MacBook Air. Kan hende jeg etterhvert kjøper noe helt annet, men et sted må en starte. Det er vel da Domoticz eller HomeSeer som er aktuelt å benytte som en start.

 

HomeSeer programvaren, må den kjøpes i tillegg når en kjøper en «troller»?

 

Lurer på plug in dimmerer/brytere og på kvalitetsforskjeller og om det er like greit å kjøpe alt som dimmere, f.eks  ZW099 (smart dimmer 6) selv om det er av/på en ønsker? Fint om det ikke koster så mye :-), men setter større pris på at det er kvalitet og at utstyret virker stabilt. Alternativer til ZW099?

 

Jeg har takvinduer fra VELUX med deres fjernkontroll, jeg har et håp om at noen Velux KLF 100 kan benyttes for å styre disse mere automatisk. De åpnes lukkes via fjernkontroll i dag, og lukkes automatisk om det regner. Jeg kan også programmere de mere automatisk. Har blendingsgardiner også til takvinduene, jeg merker at det er veldig effektivt å blende disse på dagtid om sommeren for å holde temperaturen nede på loftet. Det står ingenting om z-wave i manualen til KLF 100, men " Radiofrekvensbånd: 868 MHz." står nevnt i manualen.

 

Jeg har lyst på en markise, her må det være mulig å få til noe automatikk i tillegg til fjernstyring. Tenker litt på å kjøpe markisen i løpet av høsten slik at den er klar til neste sommer. Noen anbefalinger her i forhold til hva en burde kjøpe for å styre/automatisere en markise?

 

Jeg har en NIBE F750, det er ventilasjon/varme/ og varmtvannsenheten i huset, har lyst til å få til noe her, men den er pt ikke tilkoblet internett eller fjernstyrt på noen måte. Må bli et fremtidig prosjekt. Huset er oppvarmet via vannbåren varme med radiatorer med NIBE som kilde. Det er bare en «kurs» for varmtvann fra NIBE så det er samme utgangstemp til radiatorene uavhengig rom og etasje. Ser det finnes muligheter her også.

 

Huset har garasje med portåpner, her må det være muligheter for å få til noe gøy.

 

Lys har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg ser det er flere e muligheter her. Her bør det også være muligheter for å automatisere masse. Ser for meg at jeg må snakke litt med elektrikeren min her. Vi har jo boder, skyvedører til klesskap o..s.v hvor det er et hav av muligheter.

 

Vi her et lite krypinn i byen ogå så huset benyttes i all hovedsak i halve uken, fra torsdag ettermiddag til mandag morgen og noen ferier så jeg vurderer å se litt mere på «nattsenking» noen av ukedagene eller om vi skulle være borte lenge vinterstid. Utfordringen her er at jeg, basert på erfarig, er usikker på om det lar seg gjøre på en behagelig måte. Det tar lang tid å varme opp et hus når det er 10 kalde ute. Erfaringen vår er at, det er mulig å utføre dette, men det er vanskelig å få det til uten å fire på komfort. Huset vårt bruker trolig over 24 timer på en endring i temperatur vinterstid. Man kan fyre med ved i tillegg, men det er noe med varme i veggene eller noe som gjør at huset nå står til 21.5 grader hele året uansett om vi er der eller ikke. Nibe F750 går også over til elektrisk drift om temperaturen blir under 16 grader, i praksis kanskje ved 17-18 grader temperatur på avtrekksluften. Jeg har heller ingen stor tro på at en egentlig sparer så mye på «nattsenking».

 

Huset har to bad med elektriske varmekabler jeg kanskje kan styre litt? Det ene badet har oppvarming med radiator i  via NIBE i tillegg, når jeg bygde nytt bad i 2.etg droppet jeg det basert på erfaringer med badet nede. Det nye badet har Velux takvindu. Jeg ser dog at jeg justerer takvinduene i andre som stue og soverom mye oftere enn badet.

 

Overvåking av huset og alarm har jeg ikke sett på. Kunne være artig å se hva bikkjene holder på med når vi jobber. Jeg har en sti over tomten som er så innarbeidet at jeg har latt den forbli når vi bygget, noen av naboene benytter denne stien og går da rett forbi inngangspartiet vårt og terrassen. Usikker på om det rettslige i forhold til slik overvåking. Har lyst på en lås fra Id-Lock, nå er Z-wave modulen deres her så den skal jeg kjøpe.

 

Tenkte å kjøpe med meg en Fibaro bevegelsessensor og en fjernstrømbryter på veien hjem så kan moroa starte, jeg har nemlig en hund på 8 kilo og en litt større på 25 kilo. Huset kommer til  oppføre seg som Cirkus Fandago om bikkjene er litt aktive. Kona er borte denne uken, bare å smi mens jernet er varmt J, hun er vant til litt ny galskap når hun forlater huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Første ting først: Oi! :D

 

... kan du oppsummere spørsmålene dine? ;)

 

Jeg ser to konkrete spørsmål, og 1) nei, kjøper du en controller for HomeSeer følger programvaren med. Og 2) Ja, jeg ville valgt alt lys som dimmere (personlig hadde jeg gått for Fibaro da jeg mener den har kjekkere muligheter, men det er smak og behag).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎08‎.‎08‎.‎2016 klokken 21.39, Moskus skrev:

Hei og velkommen!

Første ting først: Oi! :D

 

... kan du oppsummere spørsmålene dine? ;)

 

Jeg ser to konkrete spørsmål, og 1) nei, kjøper du en controller for HomeSeer følger programvaren med. Og 2) Ja, jeg ville valgt alt lys som dimmere (personlig hadde jeg gått for Fibaro da jeg mener den har kjekkere muligheter, men det er smak og behag).

 

Takk. Det blir mere effektivt å stille enkeltspørsmål i relevante fora etterhvert enn en hel haug her samtidig, men jeg må komme i gang. Jeg fikk plukket opp et par fibaro wall plugs og en beveglessensor (jordskjelvssensor ser jeg den også kan være for de som har dette behovet :-)) men fikk det ikke til å fungere umiddelbart. La merke til at det lå en enhet på z-stick jeg ikke hadde lagt inn. Resatte pinnen og da fungerte det noenlunde. Bevegelsessensoren klarte dog ikke programvaren få skikkelig taket på med en gang. Så temperturinformasjon fra den og selve enheten reagerte på bevegelse med blinking. Når jeg så kom hjem i går så hadde nettverket tatt tiden til hjelp og alt så grønnt og fint ut, brukte AutoDomo for å teste.

 

Det er kanskje valg av system/programvare som er det viktigste først? Velge må jeg jo gjøre selv, men hvilke spørsmål bør jeg stille meg før jeg velger så jeg slipper å kjøpe to ganger? Sett over tid så er det ganske mye jeg ønsker å automatisere. Magefølelsen sier vel at det å gå for noe kjøpt medfører mindre plunder og heft, men det er mange forskjellige systemer og som nybegynner er det ikke så lett å orientere seg. Det ser for meg ut som om jeg kan kjøpe nesten hvilket som helst system å få styrt alt jeg ønsker. Ser det er mange her som liker HomeSeer og det er aldri galt å ha noen å diskutere med. Synology NASet har jeg jo så det er besnærende å se hvor langt jeg kommer med den boksen og Domoticz.

Er det noen systemer som kan styre både leiligheten i byen og huset på landet i samme grensesnitt?

 

Markise: Jeg antar at man da kun trenger motorstyring av markisen og så noe som kan trigge denne som f.eks Fibaro Roller Shutter 2? Kanskje også en lyssensor og integrasjon med Netatmo værstasjonen vår, fikk informasjon om Netatmo inn i Domoticz og Netatmo har vindmåler slik at jeg kanskje kan redde markisen automagisk om det blåser opp. Den vi har sett på styres ut om ivv via motor, vinkel justeres mekanisk.

 

Velux vinduene benytter noe som heter "IO-Homecontrol" (finner mange refaranser til Somfy, Zipato o.s.v.). Vet lite om dette systemet bortsett i fra at alle vinduene har det for åpning, lukking og betjening av blendingsgardiner. Tror at boksen KLF100 fra Velux kan beyttes som et "grensesnitt" mot z-wave produkter. KLF100 har dog begrensinger i form av at man fort kan ende opp med en hel haug med slike dyre bokser om en ikke skal håndtere alle vinduene på samme måte, litt kjedelig å måtte lufte hele 2.etg om en bare ønsket å lufte på badet. Har googlet litt og IO-Homecontrol ser veldig proprietært ut, men om noen har andre ideer til å få kontroll på disse så fyr løs.

 

 

Fikk inn Domoticz på Synology boksen i går, det så ut til å fungere etter en oppgradering av programvaren, avinstallasjon og så installasjon på nytt. Resatte Z-sticken igjen og la inn bevegelsessensoren og fikk opp et "unknown device", men så fikk jeg besøk og kvelden gikk med til musikklytting.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kubiskisk skrev:

Det ser for meg ut som om jeg kan kjøpe nesten hvilket som helst system å få styrt alt jeg ønsker.

Nja... det er jo ofte slik det blir fremstilt! Det er ikke akkurat slik i praksis, og det gjelder vel faktisk alle systemer.

 

1 time siden, Kubiskisk skrev:

Er det noen systemer som kan styre både leiligheten i byen og huset på landet i samme grensesnitt?

Ja, med HomeSeer kan du benytte deg av flere Z-NET enheter, forwarde over internett.

 

1 time siden, Kubiskisk skrev:

Markise: Jeg antar at man da kun trenger motorstyring av markisen og så noe som kan trigge denne som f.eks Fibaro Roller Shutter 2?

Ja, det stemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.