Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Anbefaling til nytt system


graatenbil

Spørsmål

Hei har begynt så smått med og bygge smarthus men sliter med og finne en hub som er grei nok, har prøvd smartthings, veldig stabil men den ble litt for enkel da alt ble gjort via appen samt litt dårlig rekkevidde og har prøvd Fibaro HCL ,den var grei og bygge på med god rekkevidde men var absolutt ikke stabil, frøs en gang i døgnet ca. og da lurer jeg på hva annet som kan være greit til dette. Er litt lei av og prøve og feile metoden og blitt såpass gammel at det går an og høre på et råd istedet :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
45 minutter siden, graatenbil skrev:

Hei har begynt så smått med og bygge smarthus men sliter med og finne en hub som er grei nok, har prøvd smartthings, veldig stabil men den ble litt for enkel da alt ble gjort via appen samt litt dårlig rekkevidde og har prøvd Fibaro HCL ,den var grei og bygge på med god rekkevidde men var absolutt ikke stabil, frøs en gang i døgnet ca. og da lurer jeg på hva annet som kan være greit til dette. Er litt lei av og prøve og feile metoden og blitt såpass gammel at det går an og høre på et råd istedet :-) 

SmartThings har da flere muligheter enn det som gjøres i app'en?

 

Men utenom det så mener jeg at HomeSeer sannsynligvis er det du "lettest kommer lengst med" hvis du skal gjøre avansert automasjon. :)

Sjekk HomeSeer-skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

på smartthings så har jeg sett at du kan lage apper bla. men det krever jo en viss kompetanse i og skrive script noe jeg ikke har ellers er det så vidt jeg vet ikke noe web grensesnitt til den heller.Skulle gjerne bygd på den viss det var enklere og kunne jobbet på data`n som du kan med fibaro for det en en utrolig stabil hub. Får ta en runde og sjekke ut litt mer om Homeseer  og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Føler jeg har skrevet det noen ganger i det siste. ( :P) ) men på Homey kan du gjøre det. Du setter opp alt via pcen på en veldig enkel måte. Finnes et lass med apper og masse smarte folk som lager nye. Har ikke hatt et heng på min. Så vidt jeg har skjønt så er ikke alle smartthings enheter kompatible enda, men har du fibaro eller annet zwave så er det et raskt bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, AndreasLie skrev:

Du setter opp alt via pcen på en veldig enkel måte. 

Samme med Telldus, enkelt og greitt å sette opp på webside, det meste gjøres med museklikk.

Div apper finnes, men dette "styrer seg selv" så det er skjelden de behøves.

Har du installasjoner på flere geografiske steder (eks hytte) vises de på samme webside. 

 

For tiden er betatesting på gang for å kjøre lokalt på kontroller, uavhengig av nett. HW er klargjort for dette.

Og skulle man ønske en annen kontroller vil brytere, dimmerer etc kunne benyttes hvis det er z-wave.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, arneolav skrev:

Samme med Telldus, enkelt og greitt å sette opp på webside, det meste gjøres med museklikk.

Div apper finnes, men dette "styrer seg selv" så det er skjelden de behøves.

Har du installasjoner på flere geografiske steder (eks hytte) vises de på samme webside. 

 

For tiden er betatesting på gang for å kjøre lokalt på kontroller, uavhengig av nett. HW er klargjort for dette.

Og skulle man ønske en annen kontroller vil brytere, dimmerer etc kunne benyttes hvis det er z-wave.

 

 

 

Har Telldus på hytta og mulighetene er jammen mye større på Homey. Både med geo lokasjon, trigge flows og kompatibelt utstyr. Jeg har riktig nok ikke tatt meg bryet å betale for pro eller hva det heter da jeg kun skal styre varme på hytta.

 

32 minutter siden, Moskus skrev:

Skulle ikke Homey fjerne den muligheten, dvs. gå over til en ren mobil-løsning?

Det er vel heller omvendt, de legger til mobilløsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 timer siden, Moskus skrev:

SmartThings har da flere muligheter enn det som gjøres i app'en?

 

Men utenom det så mener jeg at HomeSeer sannsynligvis er det du "lettest kommer lengst med2122.png" hvis du skal gjøre avansert automasjon. :)

Sjekk HomeSeer-skolen

 

Eg var i ferd med å gå for SmartThings for å få det enklast mogleg, syntest Homeseer virka litt overkill.

@Moskus overtalte meg til å gå for Homeseer, og eg har ikkje angra eit sekund. Endelause muligheiter, der stort sett kun fantasien det grenser og likevel meir enn overkommelig når du først har komme i gang.

Les gjennom HomeSeer-skolen så er du i gang ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, AndreasLie skrev:

Fortell hvilke muligheter man har i pro da som gjør det veldig mye bedre 

Jeg vet ikke om Pro er så veldig mye bedre.

Men før man uttaler seg, da særlig i negativ form, bør man vite og ikke tro.

Husk at de som leser forum bør få mest mulig korrekt informasjon.

 

Telldus gateway enhetens geografiske posisjon finnes og kan overstyres, enten via drag/drop på kart, eller taste inn.

Posisjonen benyttes (så langt jeg vet) kun for å vite eksakt tid for sol opp/ned på aktuelt sted.

Flow vet jeg ingenting om, men hvis det er en zwave enhet som er korrekt implementert skal det fungere.

(Endel z-wave implementeringer følger ikke standard).

Under Tellsdus help finnes en omfattende liste over utstyr som støttes. Listen utvides stadig.

 

Pro gir tilgang til endel ekstra funksjoner, bla sms, push, mail. Finnes lett ved å søke litt.

Ved å betale en liten sum for Pro er man litt sikrere på at leverandøren er der også "i morgen".

Dessuten finnes IFTTT og ser noen sysler med MQTT.  (Søk "Telldus IFTTT").

Telldus API gir tilgang til alt som finnes av enheter, sensorer, verdier etc. Kan nok bli noe vel komplisert for mange.

Har utviklet diverse vha API selv, men det er endel jobb.

 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker så mye for alle innlegg, har lastet ned trial versjon av homeseer nå og skal kikke litt mere på det, homey og virket interessant, Få gnage litt på det samt jeg fikk en software update på Fibaroen nå og da har den faktisk holdt seg gående i 2 døgn , noe som er ny rekord :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
22 minutter siden, graatenbil skrev:

Takker så mye for alle innlegg, har lastet ned trial versjon av homeseer nå og skal kikke litt mere på det, homey og virket interessant, Få gnage litt på det samt jeg fikk en software update på Fibaroen nå og da har den faktisk holdt seg gående i 2 døgn , noe som er ny rekord :-) 

I den samanhengen kan eg nevne at eg har køyrt HS I ca 3 månader og så langt ikkje fått hikke ein einaste gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, bjornepappa skrev:

I den samanhengen kan eg nevne at eg har køyrt HS I ca 3 månader og så langt ikkje fått hikke ein einaste gang.

 

Ble oppgradert til 4,504 en beta versjon men den virker i alle fall bedre. er den den du kjører og ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror du skal lete lenge før du finner noen som anbefaler noe annet enn det de selv kjører :)

Med det i mente tenkte jeg å gi deg noen ord om min erfaring med Home Assistant som jeg kjører.

 

Home assistant støtter ALT, og da mener jeg alt mulig rart. Det har en enorm brukermasse og nye komponenter og features legges til ukentlig. Baksiden av medaljen er at man må oppgradere hass (home assistant) ganske ofte, og noen ganger er det API-endringer som gjør at man må endre litt i configen. Men siden dokumentasjonen til hass er i verdensklasse (få, til og med kommersielle prosjekter, har like god og oppdatert doc) er det enkelt, og lurer du på noe får du svar til alle døgnets tider på deres chattekanal på Discord, eller forumet. Det leder meg til det siste punktet, hass er drevet av entusiasme, folk bidrar siden de vil og ønsker å skape noe kult (open source, men med noen dedikerte ansatte i div firmaer, f.eks. ubiquity), det drives ikke av profitt slik som Homeseer som koster endel hvis man skal oppgradere og ha endel add-ons (ja, hver addon koster ofte ekstra, noen er gratis.)

Men hvis du vil ha noe som bare skal kjøre og være enklest mulig vil jeg ikke anbefale hverken Homeseer eller Home Assistant, da er nok Atom Homey og Samsung Smart Things bedre valg, begge med god støtte ift. hw (z-wave, zigbee og 433MHz) og sw (de støtter de fleste smart-hjem-produkter.)

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjører selv Home Assistant etter å ha byttet vekk fra SmartThings i april fordi jeg ville bort fra å være avhengig av cloudservere for at smarthuset skulle fungere.

Veldig fornøyd så langt og støtter alt det petersv skriver.

Det eneste jeg er misunnelig på HS3 er nok selve Z-Wave støtten. Home Assistant benytter Open Z-Wave biblioteket, og dette har omtrent stått på stedet hvil ganske lenge nå.

Det er ikke helt rett frem å få til full støtte for alle funksjoner i nye enheter, spesielt de som selges i begrensede markeder. Tenker da spesielt på ID Lock 150 og HeatIt Z-TRM2.

Det  jobbes visstnok med løsninger på dette, uten at jeg kjenner til detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.