Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trenger å finne "koder" til Anova Sous Vide med Wireshark eller tilsvarende


Anbefalte innlegg

Kona og jeg fikk en Anova Precision Cooker, en sous vide maskin med Wifi, til bursdagen i sommer. Wow, muligens begynnelsen på å automatisere en av de siste tingene som fremdeles gjøres manuelt her i huset!

 

Men en dings med en app (som ikke kan styres utenfra hjemmets fire vegger) er ikke særlig smart. Den må selvfølgelig styres fra huset, og til det må jeg vite hva selve maskinen sender (den sender nok en temperatur-oppdatering) og jeg må kunne sende en "target temperature" og et start- (og stopp-) signal til den.

 

Jeg har allerede vært i kontakt med dem ang. en API som skulle være tilgjengelig "in a couple of months", men det var 3 måneder siden, og ting trekker ut i tid. Så det jeg behøver er å finne ut hva app'en sender, over Wifi, til maskinen, og hva maskinen sender i retur.

 

 

Dette kan helt sikkert gjøres med Wireshark. Men jeg har ingen idé om hvordan. Har noen her gjort noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe særlig erfaring med Wireshark selv, men om du har en android tlf liggende i roteskuffen, så mener jeg på det er en del apper på Playstore som gjør det du ønsker. Da kan du evt installere appen på telefonen (om de har android versjon), så bruke en annen app som logger trafikken til den ene appen.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=app.greyshirts.sslcapture&hl=no

 

Usikker på om den gjør det du ønsker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Kona og jeg fikk en Anova Precision Cooker, en sous vide maskin med Wifi, til bursdagen i sommer. Wow, muligens begynnelsen på å automatisere en av de siste tingene som fremdeles gjøres manuelt her i huset!

 

Men en dings med en app (som ikke kan styres utenfra hjemmets fire vegger) er ikke særlig smart. Den må selvfølgelig styres fra huset, og til det må jeg vite hva selve maskinen sender (den sender nok en temperatur-oppdatering) og jeg må kunne sende en "target temperature" og et start- (og stopp-) signal til den.

 

Jeg har allerede vært i kontakt med dem ang. en API som skulle være tilgjengelig "in a couple of months", men det var 3 måneder siden, og ting trekker ut i tid. Så det jeg behøver er å finne ut hva app'en sender, over Wifi, til maskinen, og hva maskinen sender i retur.

 

 

Dette kan helt sikkert gjøres med Wireshark. Men jeg har ingen idé om hvordan. Har noen her gjort noe tilsvarende?

Dette kan en viss router hjelpe med... eller eventuelt benytte monitor mode for å fange pakker fra andre enheter...

hadde en gang et "sikkerhets"program som lyttet til rådata på wifi og dekrypterte dem etterpå. skal se om jeg finner det igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merko skrev:

Har ikke noe særlig erfaring med Wireshark selv, men om du har en android tlf liggende i roteskuffen, så mener jeg på det er en del apper på Playstore som gjør det du ønsker. Da kan du evt installere appen på telefonen (om de har android versjon), så bruke en annen app som logger trafikken til den ene appen.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=app.greyshirts.sslcapture&hl=no

 

Usikker på om den gjør det du ønsker.

Jo, det kan være nøyaktig det jeg er ute etter! :D

 

19 minutter siden, Lazarus skrev:

Dette kan en viss router hjelpe med... eller eventuelt benytte monitor mode for å fange pakker fra andre enheter...

hadde en gang et "sikkerhets"program som lyttet til rådata på wifi og dekrypterte dem etterpå. skal se om jeg finner det igjen.

 

Seriøst?! Er det noe den routeren ikke kan? :) 

Dette kan bli spennende!

 

 

 

Takk til begge to! Hvis det går som jeg håper, så skal det bli både Smarter.am kaffe-og-vannkoker-plugin (den er nesten ferdig) og sous vide på gang!

Ja til det automatiske kjøkken! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre @Merko, den Android-appen så veldig lovende ut, men den lager sin egen VPN-kanal. Utmerket hvis du skal fange pakker som går inn/ut på verdensveven, men jeg skal jo ha tak i en fysisk enhet på mitt eget nettverk. Dermed fungerer VPN-tilnærmingen dårlig.

 

@Lazarus, you're up! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Dessverre @Merko, den Android-appen så veldig lovende ut, men den lager sin egen VPN-kanal. Utmerket hvis du skal fange pakker som går inn/ut på verdensveven, men jeg skal jo ha tak i en fysisk enhet på mitt eget nettverk. Dermed fungerer VPN-tilnærmingen dårlig.

 

@Lazarus, you're up! :P 

Dersom du har en rootet Android så kan du bruke Shark for Root.

Jeg har selv benyttet den ved et par anledninger.

https://play.google.com/store/apps/details?id=lv.n3o.shark&hl=no

 

MikroTik routere har data sniffer innebygd, også en mulighet.

 

ellers så har du som nevnt monitor mode.

 

Noe av dette kan nok testes ved en passende anledning. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lazarus skrev:

Dersom du har en rootet Android så kan du bruke Shark for Root.

Jeg har selv benyttet den ved et par anledninger.

https://play.google.com/store/apps/details?id=lv.n3o.shark&hl=no

Du har vel root på mobilen din? ;)

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

MikroTik routere har data sniffer innebygd, også en mulighet.

Ja, sannsynligvis den mest interessante løsningen.

Flere tipser at man hopper bukk over en del forskjellige problemstillinger ved å bruke en router som takler det..

 

8 timer siden, Evelen skrev:

fikk vel et forslag om å installere appen på en virtuell PC med andorid og sniffe programmet fra PC-en, ikke testet selv, men noe å tenke på.

Ja, har tenkt på det, men det er ikke bare trivielt det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 timer siden, Evelen skrev:

fikk vel et forslag om å installere appen på en virtuell PC med andorid og sniffe programmet fra PC-en, ikke testet selv, men noe å tenke på.

 

Mitt mål er å styre Finlux TV-en.

Bluestacks lar deg installere android apper. Du kan muligens installere appen der og sniffe trafikken på den måten.

http://www.bluestacks.com 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det ser kanskje ut som om det kommer en API om en liten stund... :D

 

Fyren som har laget videoen under har blitt kontaktet av Anova, og Anova har gitt seg selv en måneds tid på rydde litt i APIen og han slipper koden sin. :) 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Det største problemet er å finne IDen og tilhørende "secret". Så plagsomt at det skal være så unødvendig vanskelig...


Ja, for å gjøre det må man vel fram med WireShark.

For ett par år siden ønsket jeg å se hvordan AKT sendte sanntidsdata til bussrute appen sin (før entur gjorde alt slikt tilgjengelig for hele landet). Den gangen brukte jeg med stort hell en Android emulator og WireShark for å lytte på trafikken. Jeg er ikke 100% sikker, men tror det kan ha vært Genymotion. Emulatoren kom med Play Store, så installasjon av appen var helt problem fritt.

https://stackoverflow.com/questions/29673449/how-to-capture-the-traffic-of-genymotion-emulator-with-wireshark


Sent from my iPad using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.