Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant og HeatIt TRM2 termostat.


Anbefalte innlegg

På 18.12.2018 den 21.58, Dennis87 skrev:

Effektregulator er at den kan settes til å styre effekt i tidsintervall fra 0 til 10. på 10 står den på hele tiden, 0 er av. På feks 3 er den på 10 min og av 30 min husker jeg rett. Osv.
Bruker det der jeg ikke har gulvsensor. Home Assistant styrer da nivå 0-10 basert på temperaturen ute og andre sensorer som er i stua, kjøkken og spisestue. På den måten har jeg alltid behagelig gulvvarme siden det er satt opp mye mer nøyaktig en romføler og intersensor er.
Romføler og internsensor måler bare der de står, tar ikke hensyn til faktisk temperatur i gulvet eller nede ved gulvet, kommer det varmluft fra andre varmekilder på de slår de seg av selv om gulvet forsatt er kaldt. Så er ofte en ganske dårlig løsning.
Med effektregulator er det lett å få behagelig gulvvarme siden bla utetemperatur har stor innvirkning på gulvvarmen og hvor mye de må stå på. Så da finner man ut at feks ved -5 til - 8 ute er nivå 3 perfekt og tar finjustering med å slå av skulle tempsensorene inne vise for høy temperatur i rommet. 

 

Er termostater klikker er helt normalt og de vil jo koble inn og ut uansett om man har romføler, effektregulator osv. Eneste forskjellen er at klikkene vil følge en bestemt tid. 

Beklager, jeg er på sent ute i denne tråden og  litt uerfaren med både zwave, HA og varmekabler.

 

Betyr det at Heatit  z-trm2fx ikke kan brukes uten ekstra koblet til gulv eller rom-føler?

Elektrikkeren bekreften når han monterte at jeg kunne bruke den uten føler (som en bryter fra 0-100) og jeg fikk da virkelig varme i kablene før jul.(Selvom det ble badstu..)

 

Trenger bare å få det helt bekreftet, da "ikke fungerende smarthus-ideer-kvota" er tom, og jeg må vite hva jeg skal be elektrikkeren fikse, når jeg ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har en 2fx tf056 nylig inkludert som fungerer greit, men det står 0 grader på gulvtemperatur. Men hva er problemet med å bruke den andre devicen for å hente riktig temperatur? Bruker man kortet simple thermostat ser det jo mye penere ut uansett.

 

Det ble også lagt til en switch som jeg ikke skjønner hva gjør. Når den aktiveres hører jeg et klikk i termostaten, men den begynner ikke å varme. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig fant jeg et svar som ser ut til å fungere, og som jeg er fornøyd med:

 

jarlesb in Thermofloor trm2 config, Home Assistant Community

Quote

 

With z-trm2fx I have noticed the following…

1. if adding using the aeotec stick, it gets the funny red bars and jumping from 0 to actual temp the whole time.
2. if adding using home assistant, actual temperature stays constant, but is shown as 0 for floor temp. Can be fixed by changing:


            <CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
                <Instance index="1" endpoint="2" />
                <Instance index="2" endpoint="3" />

with:


            <CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
                <Instance index="1" endpoint="3" />
                <Instance index="2" endpoint="2" />

Then I have z-trm2fx which works with no jumping and red bars and shows correct temp instead of 0.

Also got an error with “Info, Value size is invalid. Only 1, 2 & 4 supported for node”.
To fix just change size=“0” to size=“1” for the given parameters in the error message…

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, hulkhaugen skrev:

Also got an error with “Info, Value size is invalid. Only 1, 2 & 4 supported for node”.

Fikk du også dette? Eneste 'error' jeg finner i OZW_Log.txt er: "Error, Node026, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)". 

 

Men det får jeg på flere andre noder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den får jeg faktisk ikke. Eneste jeg får er:

2020-08-20 22:59:10.780 Warning, Node008, No Valid Mapping for Basic Command Class and No ValueID Exported. Error?
2020-08-20 22:59:21.408 Error, Node008, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2020-08-20 22:59:31.417 Error, Node008, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)
2020-08-21 09:02:57.911 Error, Node008, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s)

Den andre der får jeg ofte på Node008, og av og til på andre Noder, men veldig sjeldent. Node008 i mitt tilfelle er en Qubino dimmer og har ingenting med termostaten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 20/08/2020 at 22:01, hulkhaugen said:

Endelig fant jeg et svar som ser ut til å fungere, og som jeg er fornøyd med:

 

jarlesb in Thermofloor trm2 config, Home Assistant Community

 

Ah, takker!

 

Nå får jeg endelig temperature! Men floor temperature ble til 0. Ikke så nøye, nå ser i alle fall termostaten i Home Assistant til å fungere.

 

Jeg gjorde dette på en gammel z-trm2fx (kjøpt desember 2018 og har ikke oppdatert firmware, som er versjon 3.04.

Nå er det bare spamming av z-wave-nettverket som står igjen å fikse. Mulig jeg må få inn nyere firmware? Ny detektivrunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 20.8.2020 den 22.01, hulkhaugen skrev:

Endelig fant jeg et svar som ser ut til å fungere, og som jeg er fornøyd med:

 

jarlesb in Thermofloor trm2 config, Home Assistant Community

 

Alt fungerer for meg når jeg følger den prosedyren der, temperatur er ok og ingen spamming i OZW_Log.txt. Stopper du Home Assistant når du lagrer endingene dine i zwcfg_xxxxx.xml? Hvis ikke blir den bare overskrevet at HA når du restarter. Vet ikke hvilken fw jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.