Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant og HeatIt TRM2 termostat.


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Noen som har byttet til Heatit Z-TRM2fx og fått den til å virke skikkelig?

Den har færre config parametere, så måtte tweake litt på zwave config fil for å få dette riktig (har ikke testet alle parameterne enda..)

 

Problemet er egentlig at den rapporterer "External temperature" verdi på det som skal være "floor sensor temperature". Se under:

image.thumb.png.2840f57168bd649167cd9e5eb52eb89b.png

 

Sensoren er koblet på riktig input på selve termostaten.. 

 

Har forsøkt å endre i Zwave config fil, har da endret til følgende:

image.thumb.png.17580878181530a7bd51c3b7cd428ae6.png

 

Samt endret "command class" lengre nede:

image.thumb.png.6010eec39a2a40460c8821daafeaa23e.png

 

Når jeg har lagret filen er Homeassistant stoppet, har forsøkt å starte igjen, samt en full restart, uten hell. Samme resultat.

I tillegg kommer jo "internal sensor" opp, denne har jeg bare slettet fra config filen, ettersom den på ztrmfx ikke er innstallert. 

 

Noen som har fått den til å rapportere riktig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z-TRM2fx manualen sier Firmware 3.4 https://www.heatit.com/wp-content/uploads/2018/12/A4_Manual_Heatit_Z-TRM2fx_FW-3.4_Ver2018-A_ENG.pdf

 

Den har ganske store forskjeller fra Z-TRM2 med 2.9 https://www.cd-jackson.com/zwave_device_uploads/854/manual-heatit-z-trm2-eng-2018-06-01.pdf

 

Fant ingen manual for firmware 2.11 akkurat nå, men tror det er ganske likt som 2.9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er for v2.11 som igjen er ganske forskjellig fra v2.9 når det kommer til Association Groups.

https://www.hjemmeautomasjon.no/applications/core/interface/file/attachment.php?id=6486

 

 

Ser ut som heatit fortsatt bruker samme ID TF033 på trm2fx så dette kommer til å bare bli rot. De har endret mye fra 2.9 til 2.11 og nå igjen på trm2fx. Var jeg som ordnet pull request sist for ny xml config for 2.11 men den blir nå feil igjen for fx utgaven.
Så enten må man finne en måte å få forskjellig config filer basert på firmware versjon eller bestemme seg for å bare støtte siste fx versjonen. Forrige utgave er jo ikke lengre i salg og ble vel heller ikke sertifisert. Så sånn sett er det vel like greit å bare ta bort støtte for den. Siden alle kan sende den inn igjen og få en fx.

 

Heatit burde uansett tilby en firmware til den gamle typen som gjør den lik som fx. Den interne sensoren er jo alt for upålitelig uansett. Men er vel sikkert noen andre forskjeller her siden de ber folk sende inn å bytte i fx istedenfor å tilby firmware. 

 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker nå denne konfigureringen:

<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
            <Product type="3" id="202" name="Heatit Thermostat TF 033" />
        </Manufacturer>
        <CommandClasses>
            <CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="5" mapping="64">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="37" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY" version="1">
                <Instance index="1" endpoint="4" />
                <Value type="bool" genre="user" instance="1" index="0" label="Switch" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="True" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
                <Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="3" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="23.0" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" version="3" request_flags="3" innif="true">
                <Instance index="1" endpoint="4" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Energy" units="kWh" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="29.3" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Power" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.10" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="16" label="Voltage" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="233.6" />
                <Value type="bool" genre="user" instance="1" index="32" label="Exporting" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="64" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_MODE" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
                <Value type="list" genre="user" instance="1" index="0" label="Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
                    <Item label="Off" value="0" />
                    <Item label="Heat" value="1" />
                    <Item label="Cool" value="2" />
                    <Item label="Energy Heat" value="11" />
                </Value>
                <SupportedModes>
                    <Mode index="0" label="Off" />
                    <Mode index="1" label="Heat" />
                    <Mode index="2" label="Cool" />
                    <Mode index="11" label="Heat Econ" />
                </SupportedModes>
            </CommandClass>
            <CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" innif="true" base="0">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Heating" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="22.0" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="2" label="Cooling" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="21.0" />
                <Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="11" label="Energy Heat" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="22.0" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
                <Instance index="2" endpoint="2" />
                <Instance index="3" endpoint="3" />
                <Instance index="4" endpoint="4" />
                <Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
                <Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4608" />
                <Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4609" />
                <Value type="byte" genre="system" instance="2" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="2" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="2" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="byte" genre="system" instance="3" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="3" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="3" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="byte" genre="system" instance="4" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="4" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="short" genre="system" instance="4" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="96" name="COMMAND_CLASS_MULTI_INSTANCE/CHANNEL" version="4" request_flags="1" innif="true" mapping="endpoints">
                <Instance index="1" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" />
                <Value type="list" genre="config" instance="1" index="1" label="Operation mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
                    <Item label="Off" value="0" />
                    <Item label="Heat" value="1" />
                    <Item label="Cool" value="2" />
                    <Item label="Energy save heat" value="11" />
                </Value>
                <Value type="list" genre="config" instance="1" index="2" label="Temperature sensor" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
                    <Item label="F  - Floor mode" value="0" />
                    <Item label="A2 - External room sensor" value="3" />
                    <Item label="A2F  - External sensor with floor limitation" value="4" />
                </Value>
                <Value type="list" genre="config" instance="1" index="3" label="Floor sensor type" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
                    <Item label="10k ntc" value="0" />
                    <Item label="12k ntc" value="1" />
                    <Item label="15k ntc" value="2" />
                    <Item label="22k ntc" value="3" />
                    <Item label="33k ntc" value="4" />
                    <Item label="47k ntc" value="5" />
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="4" label="DIFF l. Temperature control Hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="30" value="5">
                    <Help>0-30 (0,3C - 3.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="5" label="FLo: Floor min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="6" label="FHi: Floor max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="7" label="ALo: Air min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="8" label="AHi: Air max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="9" label="CO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="10" label="ECO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
                    <Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="11" label="COOL setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
                    <Help>Only if cooling is enabled. 50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="12" label="Floor sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-40" max="40" value="0">
                    <Help>-40-40 (-4.0C - 4.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="13" label="External sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-40" max="40" value="0">
                    <Help>-40-40 (-4.0C - 4.0C)</Help>
                </Value>
                <Value type="list" genre="config" instance="1" index="14" label="Temperature display" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
                    <Item label="Display setpoint temperature" value="0" />
                    <Item label="Display measured temperature" value="1" />
                </Value>
                <Value type="byte" genre="config" instance="1" index="15" label="Button brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
                    <Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
                </Value>
                <Value type="byte" genre="config" instance="1" index="16" label="Button brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
                    <Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
                </Value>
                <Value type="byte" genre="config" instance="1" index="17" label="Display brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
                    <Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
                </Value>
                <Value type="byte" genre="config" instance="1" index="18" label="Display brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
                    <Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="19" label="Temperature report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
                    <Help>0 (Report disabled) 1-32767 (1 - 32767 seconds)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="20" label="Temperature report hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="100" value="10">
                    <Help>0-100 (0.1C - 10C)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="21" label="Meter report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
                    <Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30 - 32767 seconds)</Help>
                </Value>
                <Value type="short" genre="config" instance="1" index="22" label="Meter report delta" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="10">
                    <Help>0-127 (0-12.7 kWh)</Help>
                </Value>
            </CommandClass>
            <CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" />
                <Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
                    <Item label="Normal" value="0" />
                    <Item label="-1dB" value="1" />
                    <Item label="-2dB" value="2" />
                    <Item label="-3dB" value="3" />
                    <Item label="-4dB" value="4" />
                    <Item label="-5dB" value="5" />
                    <Item label="-6dB" value="6" />
                    <Item label="-7dB" value="7" />
                    <Item label="-8dB" value="8" />
                    <Item label="-9dB" value="9" />
                </Value>
                <Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
                <Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
                <Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
                <Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
                    <Item label="Normal" value="0" />
                    <Item label="-1dB" value="1" />
                    <Item label="-2dB" value="2" />
                    <Item label="-3dB" value="3" />
                    <Item label="-4dB" value="4" />
                    <Item label="-5dB" value="5" />
                    <Item label="-6dB" value="6" />
                    <Item label="-7dB" value="7" />
                    <Item label="-8dB" value="8" />
                    <Item label="-9dB" value="9" />
                </Value>
                <Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
                <Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
                <Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
                <Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
                    <Item label="Failed" value="0" />
                    <Item label="Success" value="1" />
                    <Item label="In Progress" value="2" />
                </Value>
                <Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
                <Instance index="2" endpoint="2" />
                <Instance index="3" endpoint="3" />
                <Instance index="4" endpoint="4" />
                <Associations num_groups="4">
                    <Group index="1" max_associations="7" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
                        <Node id="1" instance="1" />
                    </Group>
                    <Group index="2" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
                    <Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
                    <Group index="4" max_associations="7" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
                </Associations>
            </CommandClass>
            <CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="5" innif="true">
                <Instance index="1" />
                <Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
                <Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
                <Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3.04" />
            </CommandClass>
            <CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true" ForceInstances="true">
                <Instance index="1" endpoint="1" />
                <Instance index="2" endpoint="2" />
                <Instance index="3" endpoint="3" />
                <Instance index="4" endpoint="4" />
                <Associations num_groups="4">
                    <Group index="1" max_associations="7" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
                        <Node id="1" instance="1" />
                    </Group>
                    <Group index="2" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
                    <Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
                    <Group index="4" max_associations="7" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
                </Associations>
            </CommandClass>
        </CommandClasses>
        <CommandClasses />
    </Node>

 

 

Ser da ut til at den rapporterer riktig temperatur tilbake:

image.thumb.png.a9a82459a88673b49b89c9eb70d21636.png

 

Har ikke testet noe annet enda.. Men om noen tar seg bryet til å lage riktig xml fil med tilhørende pull request så si gjerne ifra når den er testet og sendt :)

 

Helt enig med deg Dennis, beste måten er å la Heatit Z-TRM2 gå ut og heller erstatte med Z-TRM2fx. Var vel noe snakk om at Heatit skulle lage enda en ny, som da hadde intern temp. sensor? Får håpe de gir denne ett nytt navn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått bekreftet nå fra Heatit at Z-trm2fx heller ikke har effektregulator. Så da utgår de for min del og kommer ikke til å lage noen ny config filer for Home Assistant og returnerer de jeg har kjøpt.

 

Så noen andre får ta over å lage ny config til fx.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dennis87 skrev:

effektregulator

Ikke sikkert alle vet hva det betyr i praksis, ("lånt" fra Elektroimportøren):

En effektregulator regulerer etter tidsproporsjonalprinsippet med syklustid på ca. 30 minutter.

Dette betyr at varme- elementet slås av og på i et puls/pauseforhold, som gjør at den tilførte middeleffekt kan tilpasses det aktuelle varmebehov.

Inn- og utkobling styres av et relé. Det ønskede puls/pauseforholdet kan trinnløst stilles fra 0 til 10(100%).

Dvs. at i stilling 2,5 vil varmeelementet være innkoblet i ca. 7,5 minutter og utkoblet i ca. 22,5 minutter.

.....

Hvis det betyr at relé kobles inn/ut i korte intervaller vil det kunne forårsake noe støy, Heatit klikker mer enn nok allerede, ikke "W" vennlig. 

Har slik effektregulert panelovn på hytta, den er lydløs. 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektregulator er at den kan settes til å styre effekt i tidsintervall fra 0 til 10. på 10 står den på hele tiden, 0 er av. På feks 3 er den på 10 min og av 30 min husker jeg rett. Osv.
Bruker det der jeg ikke har gulvsensor. Home Assistant styrer da nivå 0-10 basert på temperaturen ute og andre sensorer som er i stua, kjøkken og spisestue. På den måten har jeg alltid behagelig gulvvarme siden det er satt opp mye mer nøyaktig en romføler og intersensor er.
Romføler og internsensor måler bare der de står, tar ikke hensyn til faktisk temperatur i gulvet eller nede ved gulvet, kommer det varmluft fra andre varmekilder på de slår de seg av selv om gulvet forsatt er kaldt. Så er ofte en ganske dårlig løsning.
Med effektregulator er det lett å få behagelig gulvvarme siden bla utetemperatur har stor innvirkning på gulvvarmen og hvor mye de må stå på. Så da finner man ut at feks ved -5 til - 8 ute er nivå 3 perfekt og tar finjustering med å slå av skulle tempsensorene inne vise for høy temperatur i rommet. 

 

Er termostater klikker er helt normalt og de vil jo koble inn og ut uansett om man har romføler, effektregulator osv. Eneste forskjellen er at klikkene vil følge en bestemt tid. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dennis87 skrev:

Termostater klikker er helt normalt og de vil jo koble inn og ut uansett om man har romføler, effektregulator osv. Eneste forskjellen er at klikkene vil følge en bestemt tid. 

Ikke nødvendig vis relé som lager lyd inne i bildet.

Som nevnt ovenfor;

Den jeg har på hytta er lydløs, kun en svak led som stadig "glimter til i variabelt antall sekunder, men knapt merkbar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 30/12/2018 at 09:34, Tukun said:

Har folk fått Z-trm2 til å fungere normalt i Home Assistant?

 

Har byttet inn mine Z-TRM2 mot fx versjonen og de fungerer greit i HA, men:

  • Displayet viser setpunkt og ikke temperatur fra gulvføleren slik som på Z-TRM2
  • Den viser temperatur fra ekstern sensor selv om det er inngangen til gulvføler som er koblet til. 

Har lest lenger opp i denne tråden at andre har hatt tilsvarende utfordringer.  

Noen som har fått svar fra Thermofloor eller funnet en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skal vises setpoint eller målt tempratur skal settes med parameter 14 ifølge manualen. 

Vil tro tempraturen som vises er basert på hvilken modus termostaten er i, F gir gulvsensor og A2/A2F gir ekstern sensor. Settes med parameter 2.

 

Manual: https://www.heatit.com/wp-content/uploads/2018/12/A4_Manual_Heatit_Z-TRM2fx_FW-3.4_Ver2018-A_ENG.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også byttet til FX og har samme problemet med at den viser ekstern sensor temp istedenfor gulvtemp, selv om modus er satt riktig. 

Hvilken temperatur som skal vises kan byttes ved å endre konfigparameter som Neophyte skrev.

 

Har endret på XML config for å få innstillingene til å fungere. De fleste fungerer som de skal nå (har ikke testet alle) 

Etter endringen fikk jeg også climate entity til å hente riktig verdier. For å fikse Floor sensor og external sensor byttet jeg bare navn i HA.

 

Har fått følgende info fra Heatit:

Termostaten har følgende Enpoints

EP1 = termostat enhet

EP2 = Ekstern føler

EP3 = Gulvføler

EP4 = Binary switch (RELE og POWERMETERING)

 

Benytter følgende XML config nå:

<Node id="9" name="" location="" basic="4" generic="8" specific="6" roletype="5" devicetype="4609" nodetype="0" type="General Thermostat V2" listening="true" frequentListening="false" beaming="true" routing="true" max_baud_rate="40000" version="4" query_stage="Complete">
		<Manufacturer id="19b" name="ThermoFloor AS">
			<Product type="3" id="202" name="Heatit Thermostat TF 033" />
		</Manufacturer>
		<CommandClasses>
			<CommandClass id="32" name="COMMAND_CLASS_BASIC" version="1" request_flags="5" mapping="64">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="37" name="COMMAND_CLASS_SWITCH_BINARY" version="1">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="0" label="Switch" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="48" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_BINARY" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="2" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Temperature" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="23.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="50" name="COMMAND_CLASS_METER" version="3" request_flags="3" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="4" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="Energy" units="kWh" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="40.9" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="8" label="Power" units="W" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.15" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="16" label="Voltage" units="V" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="232.7" />
				<Value type="bool" genre="user" instance="1" index="32" label="Exporting" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="False" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="64" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_MODE" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="list" genre="user" instance="1" index="0" label="Mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cool" value="2" />
					<Item label="Heat Econ" value="11" />
				</Value>
				<SupportedModes>
					<Mode index="0" label="Off" />
					<Mode index="1" label="Heat" />
					<Mode index="2" label="Cool" />
					<Mode index="11" label="Heat Econ" />
				</SupportedModes>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="67" name="COMMAND_CLASS_THERMOSTAT_SETPOINT" version="1" request_flags="4" innif="true" base="0">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Heating" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="23.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="2" label="Cooling" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="21.5" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="11" label="Heat Econ" units="C" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="22.0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="90" name="COMMAND_CLASS_DEVICE_RESET_LOCALLY" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="94" name="COMMAND_CLASS_ZWAVEPLUS_INFO" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="1" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4608" />
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="4609" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="2" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="2" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="3" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="3" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="4" index="0" label="ZWave+ Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="1" label="InstallerIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="short" genre="system" instance="4" index="2" label="UserIcon" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="96" name="COMMAND_CLASS_MULTI_INSTANCE/CHANNEL" version="4" request_flags="1" innif="true" mapping="endpoints">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="112" name="COMMAND_CLASS_CONFIGURATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="1" label="Operation mode" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="1" size="0">
					<Item label="Off" value="0" />
					<Item label="Heat" value="1" />
					<Item label="Cool" value="2" />
					<Item label="Heat Econ" value="11" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="2" label="Temperature sensor" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Item label="F  - Floor mode" value="0" />
					<Item label="A2 - External room sensor" value="3" />
					<Item label="A2F  - External sensor with floor limitation" value="4" />
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="3" label="Floor sensor type" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="0">
					<Item label="10k ntc" value="0" />
					<Item label="12k ntc" value="1" />
					<Item label="15k ntc" value="2" />
					<Item label="22k ntc" value="3" />
					<Item label="33k ntc" value="4" />
					<Item label="47k ntc" value="5" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="4" label="DIFF l. Temperature control Hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="30" value="5">
					<Help>0-30 (0,3C - 3.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="5" label="FLo: Floor min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="6" label="FHi: Floor max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="7" label="ALo: Air min limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="50">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="8" label="AHi: Air max limit" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="400">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="9" label="CO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="210">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="10" label="ECO mode setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
					<Help>50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="11" label="COOL setpoint" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="50" max="400" value="180">
					<Help>Only if cooling is enabled. 50-400 (5.0C - 40.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="12" label="Floor sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-40" max="40" value="0">
					<Help>-40-40 (-4.0C - 4.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="13" label="External sensor calibration" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-40" max="40" value="0">
					<Help>-40-40 (-4.0C - 4.0C)</Help>
				</Value>
				<Value type="list" genre="config" instance="1" index="14" label="Temperature display" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Display setpoint temperature" value="0" />
					<Item label="Display measured temperature" value="1" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="15" label="Button brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="16" label="Button brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="17" label="Display brightness - Dimmed state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="50">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="byte" genre="config" instance="1" index="18" label="Display brightness - Active state" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="100" value="100">
					<Help>0-100 (0 - 100%)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="19" label="Temperature report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 1-32767 (1 - 32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="20" label="Temperature report hysteresis" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="1" max="100" value="10">
					<Help>0-100 (0.1C - 10C)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="21" label="Meter report interval" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="32767" value="60">
					<Help>0 (Report disabled) 30-32767 (30 - 32767 seconds)</Help>
				</Value>
				<Value type="short" genre="config" instance="1" index="22" label="Meter report delta" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="10">
					<Help>0-127 (0-12.7 kWh)</Help>
				</Value>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="114" name="COMMAND_CLASS_MANUFACTURER_SPECIFIC" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="115" name="COMMAND_CLASS_POWERLEVEL" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="0" label="Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="1" label="Timeout" units="seconds" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="2" label="Set Powerlevel" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="byte" genre="system" instance="1" index="3" label="Test Node" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="255" value="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="4" label="Test Powerlevel" units="dB" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Normal" value="0" />
					<Item label="-1dB" value="1" />
					<Item label="-2dB" value="2" />
					<Item label="-3dB" value="3" />
					<Item label="-4dB" value="4" />
					<Item label="-5dB" value="5" />
					<Item label="-6dB" value="6" />
					<Item label="-7dB" value="7" />
					<Item label="-8dB" value="8" />
					<Item label="-9dB" value="9" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="5" label="Frame Count" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="6" label="Test" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="button" genre="system" instance="1" index="7" label="Report" units="" read_only="false" write_only="true" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" />
				<Value type="list" genre="system" instance="1" index="8" label="Test Status" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" vindex="0" size="1">
					<Item label="Failed" value="0" />
					<Item label="Success" value="1" />
					<Item label="In Progress" value="2" />
				</Value>
				<Value type="short" genre="system" instance="1" index="9" label="Acked Frames" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="-32768" max="32767" value="0" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="133" name="COMMAND_CLASS_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="7" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="7" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
			<CommandClass id="134" name="COMMAND_CLASS_VERSION" version="1" request_flags="5" innif="true">
				<Instance index="1" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="0" label="Library Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="1" label="Protocol Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="5.03" />
				<Value type="string" genre="system" instance="1" index="2" label="Application Version" units="" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="3.04" />
			</CommandClass>
			<CommandClass id="142" name="COMMAND_CLASS_MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION" version="1" request_flags="5" innif="true" ForceInstances="true">
				<Instance index="1" endpoint="1" />
				<Instance index="2" endpoint="2" />
				<Instance index="3" endpoint="3" />
				<Instance index="4" endpoint="4" />
				<Associations num_groups="4">
					<Group index="1" max_associations="7" label="Lifeline" auto="true" multiInstance="true">
						<Node id="1" instance="1" />
					</Group>
					<Group index="2" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - External sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="3" max_associations="7" label="Multilevel sensor reports - Floor sensor" auto="false" multiInstance="true" />
					<Group index="4" max_associations="7" label="On/Off switch of internal relay" auto="false" multiInstance="true" />
				</Associations>
			</CommandClass>
		</CommandClasses>
	</Node>

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg kupper tråden her, men jeg sliter voldsomt med å få dette til å funke. Jeg er relativt fersk med Z-Wave og Home Assistant, men ellers rimelig oppgående på data :)

 

Jeg har kjøpt fire TRM2fx-termostater, men bare montert en av de inntil jeg finner ut hvordan jeg skal styre de skikkelig. Tenker å styre temperatur basert på kalender, og da velge mellom "CO" og "ECO" mode for å velge høy/lav temperatur. Det er også aktuelt å sette temperaturen til X/Y i automatisering uten å bytte mode forsåvidt.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får climate-delen til å fungere, og jeg får ikke rapportert tilbake riktig temperatur fra termostaten. Får satt temperatur fra Home Assistant, og det reflekteres på termostaten, men får ikke tilbake det tallet som viser på displayet fra gulvføleren. (Her vises 23 grader, men på termostaten står det 25. Satt temperatur er 26 grader)

 

Har prøvd å bytte ut XML-blokken i xwcfg_xxx.xml med den rett over her (men selvsagt beholdt node id). Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

 

image.png.a3690099511eb96814a691b4f74f1b88.png

 

image.png.4f7e21f58a8ce09381c236d4bf639c30.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Neophyte said:

Om det skal vises setpoint eller målt tempratur skal settes med parameter 14 ifølge manualen. 

Vil tro tempraturen som vises er basert på hvilken modus termostaten er i, F gir gulvsensor og A2/A2F gir ekstern sensor. Settes med parameter 2.

 

Manual: https://www.heatit.com/wp-content/uploads/2018/12/A4_Manual_Heatit_Z-TRM2fx_FW-3.4_Ver2018-A_ENG.pdf

 

Jeg har 25 parameter som ikke stemmer med manualen. 

I mitt tilfelle er det parameter 17, som kan settes til "calculated temperature"

uten at det forandrer hva som vises i displayet. 

parameters.thumb.JPG.4c9968a6287271320eb9dd8adb17ac49.JPG

 

manual.JPG.545934b4000a90426e6fc0b1691f52cf.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, hrr1 skrev:

 

Jeg har 25 parameter som ikke stemmer med manualen. 

I mitt tilfelle er det parameter 17, som kan settes til "calculated temperature"

uten at det forandrer hva som vises i displayet. 

 

 

 

Får å få riktige parametre i HA må du kjøre riktig XML config fil. Har du fx versjonen? Isåfall kopier XML utkast jeg la inn rett over. Da får du hvertfall opp riktige parametre ihht. til manual (har ikke hatt tid til å få testet alle, men de fleste ser ut til å virke)

Endret av sbaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, hrr1 said:

 

Jeg har 25 parameter som ikke stemmer med manualen. 

I mitt tilfelle er det parameter 17, som kan settes til "calculated temperature"

uten at det forandrer hva som vises i displayet. 

 

 

 

 

Det er et av de store problemene med Z-TRM2 og Z-TRM2fx, forskjellige versjoner av firmware har forskjellige parametere for å sette ting. Begge to identifiserer seg som samme enhet. Hva som vises HA er bare basert på en XML fil fra Open Z-Wave og stemmer ikke nødvendigvis med hvilken hardware/firmware du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, francisr skrev:

Beklager hvis jeg kupper tråden her, men jeg sliter voldsomt med å få dette til å funke. Jeg er relativt fersk med Z-Wave og Home Assistant, men ellers rimelig oppgående på data :)

 

Jeg har kjøpt fire TRM2fx-termostater, men bare montert en av de inntil jeg finner ut hvordan jeg skal styre de skikkelig. Tenker å styre temperatur basert på kalender, og da velge mellom "CO" og "ECO" mode for å velge høy/lav temperatur. Det er også aktuelt å sette temperaturen til X/Y i automatisering uten å bytte mode forsåvidt.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får climate-delen til å fungere, og jeg får ikke rapportert tilbake riktig temperatur fra termostaten. Får satt temperatur fra Home Assistant, og det reflekteres på termostaten, men får ikke tilbake det tallet som viser på displayet fra gulvføleren. (Her vises 23 grader, men på termostaten står det 25. Satt temperatur er 26 grader)

 

Har prøvd å bytte ut XML-blokken i xwcfg_xxx.xml med den rett over her (men selvsagt beholdt node id). Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

 

Det var rart den rapporterer feil "current temp". Jeg kjører fx og med samme config fil som postet over, og den rapporterer riktig:

image.thumb.png.59a348f95169883b353552cbdbf9f6b5.png

 

Forsøkt en restart eller svenskeknapp? Husket du å stoppe HA når du endret i zwcfg?

 

Nå oppretter jo HA 3 climate termostater. Cooling, Energy heat (ECO) og Heating (CO). Hvordan man får byttet mellom disse i en automatisering/tid på døgnet har jeg ikke satt meg inn i dessverre. Men det er meget interessant om noen har gjort dette og vil dele det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå oppretter jo HA 3 climate termostater. Cooling, Energy heat (ECO) og Heating (CO). Hvordan man får byttet mellom disse i en automatisering/tid på døgnet har jeg ikke satt meg inn i dessverre. Men det er meget interessant om noen har gjort dette og vil dele det. 

Lurer på om [mention=31]mastiff[/mention] har skrevet om dette på hass-forumet:

https://community.home-assistant.io/t/heatit-thermostate-able-to-change-setpoint-but-not-mode/70582/2

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 08/01/2019 at 23:08, Arne-Olaf said:

Benyttet xml-config til  [mention=31]sbaa[/mention] på 3 stk Z-TRM2fx og det fungerer utmerket. Takk!

 

Brukte samme config på mine 3 stk fx og det fungerte! måtte bare døpe om eksternføler til gulvføler i dashboardet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.