Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Home Assistant og HeatIt TRM2 termostat.


Anbefalte innlegg

2 timer siden, filipn skrev:

 

Jeg har hatt problemer tidligere (pre 0.89) med å legge til denne og at den dukker opp som tf033. Testet denne metoden og da dukket den opp som tf056 og alt ser ut til å fungere.

har samme issue som over med at temp blir først meldt som 0, så riktig temp. Men har ikke fått sett noe mer på det enda.

 

Har gjort noen forsøk her nå, kjører versjon 0.91.3.

* hassio ha stop

rm -rf /config/zwc_0x*

hassio ha start

 

Resultatet ble at den bygget opp xml filen fra scratch og begge termostatene ble oppdaget som 056, dette skjedde ikke på 0.89 eller .90.

Så at det var mye dobbelt opp med navn osv i enhetsregisteret, så slettet alt som hadde med termostatene og gjøre, og gjentok kommandoene ovenfor..

sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_temperature viser 0 grader.
Men sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_floor_sensor viser 23,9 grader akkurat nå.. Termostaten står på 23,5 grader.
Med XML filen ovenfor i denne tråden var faktisk temperatur på den øverste entitien...
 
Men attributten current_temperature viser 0 i feks thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_heating.. Håper den fikser seg selv..
 
Endret av slippern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, slippern skrev:

 

Har gjort noen forsøk her nå, kjører versjon 0.91.3.

* hassio ha stop

rm -rf /config/zwc_0x*

hassio ha start

 

Resultatet ble at den bygget opp xml filen fra scratch og begge termostatene ble oppdaget som 056, dette skjedde ikke på 0.89 eller .90.

Så at det var mye dobbelt opp med navn osv i enhetsregisteret, så slettet alt som hadde med termostatene og gjøre, og gjentok kommandoene ovenfor..

sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_temperature viser 0 grader.
Men sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_floor_sensor viser 23,9 grader akkurat nå.. Termostaten står på 23,5 grader.
Med XML filen ovenfor i denne tråden var faktisk temperatur på den øverste entitien...
 
Men attributten current_temperature viser 0 i feks thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_heating.. Håper den fikser seg selv..
 

 

Har akkurat samme problem. Kommer fra Homeseer, og har akkurat fått inkludert Heatit Z-TRM2fx termostatene som var "siste rest" fra Homeseer.

floor sensor entity viser riktig temp, external sensor entity viser 0, også riktig siden den ikke brukes. tf_056_temperatur viser også 0, current_temperature på heating, cooling og energy heat save viser 0.

 

Hva er egentlig sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_temperature entitien? Er det denne current_temperature attributten henter fra? I homeseer hadde jeg kun 2 temp devicer, gulv sensor, og ekstern sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bio skrev:

 

Har akkurat samme problem. Kommer fra Homeseer, og har akkurat fått inkludert Heatit Z-TRM2fx termostatene som var "siste rest" fra Homeseer.

floor sensor entity viser riktig temp, external sensor entity viser 0, også riktig siden den ikke brukes. tf_056_temperatur viser også 0, current_temperature på heating, cooling og energy heat save viser 0.

 

Hva er egentlig sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_056_temperature entitien? Er det denne current_temperature attributten henter fra? I homeseer hadde jeg kun 2 temp devicer, gulv sensor, og ekstern sensor.

 

Er ikke godt å si hva den egentlig er..

Men nå har jeg rotet det skikkelig til, fant ut at begge mine termostater ikke var lagt til som secure... Så ekskluderte dem og la den inn på nytt som secure node.. Får timeout og lite fungerer... 

Testet ved og resette den ene og legge den til som unsecure, og ting ser bedre ut.. Sammenlignet XML-filene på secure kontra unsecure og er store forskjeller... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, slippern skrev:

 

Er ikke godt å si hva den egentlig er..

Men nå har jeg rotet det skikkelig til, fant ut at begge mine termostater ikke var lagt til som secure... Så ekskluderte dem og la den inn på nytt som secure node.. Får timeout og lite fungerer... 

Testet ved og resette den ene og legge den til som unsecure, og ting ser bedre ut.. Sammenlignet XML-filene på secure kontra unsecure og er store forskjeller... 

 

Der har jeg ingenting å komme med desverre, bruker ikke secure på annet enn dørlåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til info @slippern

Nå vises current_temperature riktig.

Gjorde som i beskrevet her https://community.home-assistant.io/t/unable-to-get-current-temperature-from-heatit-z-wave-thermostat/90758/7

Redigerte zwcfg*.xml fila med følgende under "COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" og restartet Home Assistant:

			<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
			</CommandClass>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkluderte de på nytt, unsecure, og da funket de greit igjen, ingen feilmeldinger i OZW-loggen iallefall.
 
Slapp også og redigere XML-filen, current_temperature står dog fortsatt til 0 grader...

85123fb2a4752946ee4aa637069496b4.jpg5708bb75cb26d91bbe011b046dbfb3d3.jpg
Jeg har gjørt en test i går, fjernet ozw fil og den var bygget på nytt. Den første bilde fra termostat som var inkludert med ozw panel i ha ( den som viser null i current) andre bilde jeg har tat ut z stick fra datamaskin og integrert til den først og start Ha . Prøv den metoden :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Vaidas skrev:


85123fb2a4752946ee4aa637069496b4.jpg5708bb75cb26d91bbe011b046dbfb3d3.jpg
Jeg har gjørt en test i går, fjernet ozw fil og den var bygget på nytt. Den første bilde fra termostat som var inkludert med ozw panel i ha ( den som viser null i current) andre bilde jeg har tat ut z stick fra datamaskin og integrert til den først og start Ha . Prøv den metoden :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takk for tipset, men blir nok vanskelig da jeg ikke har z-stick, bruker razberry z-wave board ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt følgende i dag:

- legge til secure (får samme issues som før)

- legge til via stick (fungerer med riktige verdier)

- legge til non-secure via HA (får da opp temp 0)

 

Forsøkte også å sette parameter 19 til 600 sekunder, og ikke 60 (veldig lite sannsynlig at temp endrer seg på 60 sekunder på varmekablene på badene), det morsomme da er at temperaturen viser 0 i 599 sekunder, så hopper den til riktig verdi, så viser den 0 i 599 nye sekunder.

 

For de av dere som sliter med at temp er 0, så er det verdt et forsøk å sette parameter 19 (temp report interval) til default (60s). 

Hopper av og til i GUI til 0, så opp til riktig verdig. Men dette kan jeg foreløpig leve med.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en Z-TRM2fx hvor jeg slet med at "current temp" viste 0.

Sensoren for gulvtemperatur rapporterte riktig, og jeg fikk overstyrt setpoint fra HA. Dersom jeg endrer setpoint på selve enheten, oppdateres dette også i HA.

 

Så endret jeg zwcfg for å forsøke å få "current temp" til å vise riktig. La inn følgende ref. innlegg tidligere i tråden her:

<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="1" label="Temperature" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="28.3" />
			</CommandClass>

Nå viser den "current temp" som den skal, men nå får jeg ikke lenger overstyrt setpoint, og endringer på setpoint enheten sendes ikke til HA.

 

Ser også at det er en differanse på 0.7 grader mellom entitien for gulvføler og dne som vises inne på "current temp".

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor nært gatewayen må den være når man inkluderer den secure? Nærmeste termostat står 2-3meter unna gatewayen.

Får timeout på min når den er inkludert i secure mode.

 

Edit: Tok arbeidet med og flytte gatewayen nærmere under inkluderingen.. Men får opp disse to feilene:

Node013, Cannot find endpoint map to instance for Command Class COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL endpoint 2

Node013, Cannot find endpoint map to instance for Command Class COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL endpoint 3

Endret av slippern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TMB skrev:

Hvilken programvare benytter jeg for å oppgradere FW på den?

 

Jeg brukte Z-wave.me, har RazBerry kontroller..

Om du har en USB-basert så mener jeg AeoTec har noe software du kan oppdatere firmware med..

Endret av slippern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 12.02, TMB skrev:

Nå viser den "current temp" som den skal, men nå får jeg ikke lenger overstyrt setpoint, og endringer på setpoint enheten sendes ikke til HA.

 

Dette begynte nå plutselig å fungere allikevel. Uten at jeg har gjort noe som helst med konfigurasjonen siden sist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.5.2019 den 18.30, slippern skrev:

 

Jeg brukte Z-wave.me, har RazBerry kontroller..

Om du har en USB-basert så mener jeg AeoTec har noe software du kan oppdatere firmware med..

Hvordan oppdaterer man firmware med Razberry?  Klarer ikke å finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 23.38, Johannes DL skrev:

Hvordan oppdaterer man firmware med Razberry?  Klarer ikke å finne ut av det. 

 

RaZberry and UZB have Z-Wave chip on board. This chip serves Serial API to allow Z-Way software speak to Z-Wave network. This firmware can be upgraded from Z-Way software. In Expert UI go to Network→Controller Info→Firmware upgrade or directly to IP:8083/expert/#/uzb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slippern skrev:

 

RaZberry and UZB have Z-Wave chip on board. This chip serves Serial API to allow Z-Way software speak to Z-Wave network. This firmware can be upgraded from Z-Way software. In Expert UI go to Network→Controller Info→Firmware upgrade or directly to IP:8083/expert/#/uzb

Jeg kjører HomeAssistant med Hass.io, så litt usikker om jeg klarer å installere den Z-wave.me på den. Når jeg kjører wget så returnerer serveren 'wget: server returned error: HTTP/1.1 307 Temporary Redirect' 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Aeon Z-stick gen5 på en windows maskin og PC Controller fra her:

 

https://www.silabs.com/products/development-tools/software/z-wave

 

Det programmet har OTA oppdatering funksjon som funka fint med Heatit TRM2fx.

 

Jeg er rimelig sikker på at det programmet støtter flere typer zwave controllere.

Endret av thoj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Johannes DL skrev:

Jeg kjører HomeAssistant med Hass.io, så litt usikker om jeg klarer å installere den Z-wave.me på den. Når jeg kjører wget så returnerer serveren 'wget: server returned error: HTTP/1.1 307 Temporary Redirect' 

 

Du må ha et eget SD-kort med Z-wave.me på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 14/04/2019 at 23:52, bio said:

til info @slippern

Nå vises current_temperature riktig.

Gjorde som i beskrevet her https://community.home-assistant.io/t/unable-to-get-current-temperature-from-heatit-z-wave-thermostat/90758/7

Redigerte zwcfg*.xml fila med følgende under "COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" og restartet Home Assistant:


			<CommandClass id="49" name="COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL" version="5">
				<Instance index="1" endpoint="3" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="1" index="0" label="External sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
				<Value type="decimal" genre="user" instance="2" index="1" label="Floor sensor" units="C" read_only="true" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="0.0" />
			</CommandClass>

 

Bruke du både ekstern føler og gulv føler? Jeg har begge og har tempertur styring basert på  ekstern føler. Men i HA climate entity det vise gulv føler som current temperature.

Jeg har endret zwcfg

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Bruke du både ekstern føler og gulv føler? Jeg har begge og har tempertur styring basert på  ekstern føler. Men i HA climate entity det vise gulv føler som current temperature.
Jeg har endret zwcfg


Bare gulvføler.


//Robert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.