Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Superzite

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har systemair ventilasjon interface mot sitt homeseer system ? 

Fikk i dag Save VSR 500 ventilasjon med z-wave interface levert fra systemair - Gikk fint å få det koblet opp med domoticz, men den hadde ikke noe konfigurasjon lagt inn, og nå som det kan se ut til at dette hjemmeautomatiseringen begynner å bli litt avansert, så hadde det kanskje vært greit å se litt på homeseer som da skal ha bedre støtte for enheter enn domoticz. Men hadde vært greit å høre litt før man kjøper ett system.

 

Interface: 
http://www.pepper1.net/zwavedb/device/975 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Moskus said:

Jeg har dessverre ikke hørt om noen som har prøvd denne (egentlig i det hele tatt) utenom deg... Men det er jo bare å installere HomeSeer3 så får du 30 dagers demo-tid. :)

Ja ser ut til at jeg må det. Sliter jo litt med å få ID Lock til å få full funksjonalitet i domoticz. 

 

Litt offtopic..

Så sitter jeg å leser litt om plugins for å se hva jeg kommer til å trenge om jeg skal gå over til homeseer, kunne ikke finne plugin til RFlink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Superzite skrev:

Så sitter jeg å leser litt om plugins for å se hva jeg kommer til å trenge om jeg skal gå over til homeseer, kunne ikke finne plugin til RFlink.

Hmmm... nei, det kan vel muligens stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Moskus said:

Det spennende er om den lar seg implementere i Fibaro HCL. Hvis HCL takler den, så burde det meste annet takle den. :) 

Det som er ett bedre spørsmål er hva som lar seg styre via z-wave. Hvor mange av funksjonene som er programert inn i Fibaro.. I domoticz er det ingenting. Og sliter litt med å forstå manualen med tanke på commandclass oppsettet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som du har lest litt om dette, men hva mer er det Smartly kan gjøre da?

 

Application Status
Association Group Information
Association V2 
Basic Configuration
Device Reset Local
Firmware Update MD V3
Manufacturer Specific V2
Notification V3
Powerlevel
Switch Binary
Thermostat Fan Mode V3
Thermostat Mode V2
Thermostat Setpoint V3
Version V2
Z-Wave Plus Info V2

... er vel som jeg forventer av en termostatstyring. Kjekt å se at den er Z-wave plus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg lser kan "alt" styres via smartly..

se side 8

https://www.systemair.com/globalassets/Downloads/Leaflets-and-Catalogues/Norske/Villavent_God_luftkvalitet_-energieffektiv_ventilasjon_nett1.pdf

 

men i domoticz kommer det opp en bryter, Trykker på denne så øker hastighet på ventilasjon, men går ned i hastighet med en gang.. Så har jeg 3 andre "bryter" som er kun alarmer.,, Siste jeg har fått opp er en setpoint for varme. men uansett hva jeg setter denne til så endrer man ingen til på ventilasjon.

 

Ja, blir litt å sette seg inn i..  driver å tar lyn kurs i hjemmeautomasjon, siden jeg driver å bygger om. Nå blir det uten lys brytere og vegg termostater. :-) 

Endret av Superzite
jaja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest salgsplakaten til Smartly/SystemAir før.

 

Historisk sett er akkurat rundt termostater og tilhørende utstyr det har blitt syndet mest i den originale Z-wave protokollen. Det skulle jo imidlertid Z-wave Plus gjøre noe med, så det kan godt være at Systemairs controller faktisk gjør det den skal gjøre, men bare at den mangler implementasjon i Domoticz.

 

Det er jo det vi skal håpe på, for det er "lett" å løse. Det er verre å legge til støtte for et "ustandard" produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må si jeg sliter litt med å tyde z-wave data som jeg kan lese ut via OpenZwave controlpanel. Men som du sier får håpe man kan gjøre det på en eller annen måten, må bare finne ut av det. 

Manual på z-wave modul..   Last ned (2.54M)  Mulig du forstår hva mulighetene er.. og hvordan commandclass er satt sammen... 

 

Får nok sette opp en windows pc for å se hvordan homeseer funker :-) De må bare komme med 50% så jeg kan kjøpe.. 

 

Endret av Superzite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎12‎.‎08‎.‎2016 klokken 14.35, Superzite skrev:

Manual på z-wave modul..   Last ned (2.54M)  Mulig du forstår hva mulighetene er.. og hvordan commandclass er satt sammen... 

Beklager, jeg har aldri vært så inne i de tekniske detaljene i Z-wave, bl.a. fordi jeg ikke kan gjøre noe med det...

 

Ingen garantier for at de fungerer i HomeSeer heller. Ingen har prøvd enda, så vidt jeg vet. Men HomeSeer uttaler at så lenge enheten er sertifisert med Z-wave Plus, så skal HomeSeer støtte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kjapp test i går kveld og fikk styrt og justert mer default via homeseer enn via Domoticz.. Funksjoner er nok like på disse softwarene, men man må lage alt selv i Domoticz og ut i fra første øyekast på homeseer, ser det letter ut å programere funksjoner som ikke ligger i homeseer default. Benytter da vedlegg jeg har lagt til en tråd tidligere.

Så nå er det vel bare å vente på at de kommer på 50% avslag.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.8.2016 at 08:36, Moskus said:

Det spennende er om den lar seg implementere i Fibaro HCL. Hvis HCL takler den, så burde det meste annet takle den. :) 

Da har de teste den og de hadde bedre konfig enn hvajeg fikk til i Domoticz.. Så blir nok HS på meg også.. Mulig jeg må se etter ventilasjons spjeld også.. Da kan jeg jo styre tilluft i hver enkelt rom.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Fikk Z-Wave modul og trykket ca 20 min i HomeSeer så ganske ny på dette her. Får derimot ikke regulert temperaturen. Noen som har fått det til? 

Z-Wave Auto Changeover Setpoint. Lurt å slette de temperaturene under "status gratis" som er utenfor hva du kan stille direkte på aggregatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
1 time siden, bjwanvik skrev:

Jeg tillater meg å løfte denne jeg :)

Har noen kommet noe lengre med dette?  Vurderer å gå til anskaffelse av et slikt system selv, men kommer ikke til å gjøre det før det er mulig å integrere ordentlig.

Styringen fungerer bra og uten problemer, det som er synd er at man ikke får tilgang til noen av temperaturdataene eller gjenvinningsgraden. Tenkte å løse det med en liten arduino sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 8/3/2017 at 18:50, iceball said:

Styringen fungerer bra og uten problemer, det som er synd er at man ikke får tilgang til noen av temperaturdataene eller gjenvinningsgraden. Tenkte å løse det med en liten arduino sak.

tøft har bestilt denne selv nå. Det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sånn til info for de som er intressert.

 

Jeg har også Villavent Save vtr500 aggregat og jeg bestilte Z-wave adapteret. Homeseer fant devicene når jeg unkluderte den men ville ikke styre noen verdens ting.

 

Så så jeg at adapteret er avhengig av Firmvare 5.07. eller nyere og jeg hadde 4.07.

 

Etter en telefon til en servicepartner for Systemair så oppgraderte de firmware og det fungerte med en gang.

 

Så tommel opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.