Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er ute etter ett alarmsystem som lar seg integrere mer eller mindre med Homeseer. Hadde Verisure i mitt forrige hus men misliker prisstrategien deres. Samt at de ikke har noe skikkelig API eller annen enhet for integrasjon. Slik jeg har forstått det er eksisterende integrasjon en hack som logger på og benytter det noen har klart å finne ut av muligheter på webben.

 

  • Må ikke nødvendigvis være tilkoblet alarm-sentral da push-varsling vil funke i de fleste tilfeller.
  • Må kunne aktivere/deaktivere alarmen samt sette hjemmemodus med kun skallsikring.
  • Gjerne benytte bevegelsessensorene i HS til f.eks. lysstyring
  • API eller fysiske inn/utganger for manuell integrasjon.
  • Overføring av innbrudd/brann til 3. part. Dialer som støtter visse standarder.

 

Får en følelse av deja vu og har nok spurt lignende spørsmål tidligere men husker ikke hvor.

 

Har sett noen anbefalinger på Homeseer-forumet som DSC, Elk og Omni men trenger å gjøre mer research på om dette funker i Norge.

 

Tar i mot alle tips og forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er noe jeg ikke skjønner i behovene du beskriver, men er det ikke bare å kjøpe bevegelses- og magnetsensorer og sette opp events som et alarmsystem? Det er det jeg gjør... :) 

 

Eneste det ikke finnes noen god løsning på er vel keypad for å deaktivere alarmen med kode - jeg bruker geofence til det, er vi hjemme når ytterdør åpnes så aktiveres hjemmemodus. Er vi borte så går alarmen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det og. Så lenge det ikke finnes en godt testet plugin eller innebygget støtte for innbrudd/brannalarm og ønsket funksjonalitet ser jeg etter noe eksternt. Lage noe selv er uaktuelt p.g.a at dette må bare virke fra første øyeblikk. At noe automatikk ikke funker for belysning er ikke så viktig men alarmsystemer har helt andre krav til oppetid/stabilitet. Har heller ikke tid å lage noe slikt da det vil kreve masse testing.

 

Bare det at man må "hacke" til automatisk start ved boot i Windows er jo helt tragisk. Homeseer er muligens den mest fleksible hjemmeautomasjonsløsningen men har noen snodige mangler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, strips skrev:

Så lenge det ikke finnes en godt testet plugin eller innebygget støtte for innbrudd/brannalarm og ønsket funksjonalitet ser jeg etter noe eksternt.

Jeg sitter litt på gjerdet, men det blir nok Verisure på oss. De har mulighet til å legge ut en sensor som kan fortelle smarthuset om alarmen er på eller av. Den funksjonaliteten har vi i det gamle systemet, og noe mer behøves egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Moskus said:

Jeg sitter litt på gjerdet, men det blir nok Verisure på oss. De har mulighet til å legge ut en sensor som kan fortelle smarthuset om alarmen er på eller av. Den funksjonaliteten har vi i det gamle systemet, og noe mer behøves egentlig ikke.

 

Ja det er det viktigste. Lurer på hva de har som kan gi oss den statusen. Noen releutganger kanskje?

 

Jeg kunne tenke meg følgende status:

  • Alarm aktivert (borte, senking av oppvarming, skru av alt lys)
  • Hjemmemodus aktivert (kun skallsikring og kan aktivere nattmodus for belysning, nattsenking av oppvarming)
  • Alarm deaktivert (folk er hjemme)
  • Innbrudd utløst (skru på lys for å avskrekke pluss at eventuelle kamera kan fange opp tyver bedre)
  • Brannalarm utløst (skru på lys samt kutte strømmen på diverse apparater)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, strips skrev:

Noen releutganger kanskje?

Ja, det er en trådløs sender som vanligvis brukes til f.eks. vann-stopp-løsninger.

 

1 time siden, strips skrev:
  • Alarm aktivert (borte, senking av oppvarming, skru av alt lys)
  • Hjemmemodus aktivert (kun skallsikring og kan aktivere nattmodus for belysning, nattsenking av oppvarming)
  • Alarm deaktivert (folk er hjemme)
  • Innbrudd utløst (skru på lys for å avskrekke pluss at eventuelle kamera kan fange opp tyver bedre)
  • Brannalarm utløst (skru på lys samt kutte strømmen på diverse apparater)

Alarm aktivert/deaktivert er no-brainer.

Hjemme-modus er verre.

 

Innbrudd og brannalarm utløst har vi løst med å ha doble systemer, bl.a. fordi vi hadde det før vi flyttet inn. Vinduer/dører har magnetkontakter og rom har røykvarslere. Enkelte rom har dobbelt opp, og det er bevegelsessensorer i alle rom.

 

Når huset registrerer at alarmen er aktivert, så starter også HomeSeer overvåkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for verisure, da de lovet meg de hadde API (noe det viste seg det ikke finnes), men de bruker Z-wave, så det KAN være mulig med noen smarte folk å kanskje integrere det med eget utstyr. Noen som har testet?

 

Evt er kanskje å sjekke om det er mulig å hente noe ut av selveste hjemmesentralen.

 

Integrasjonen som finnes i dag, er grei for status, men med et minutt delay er det ikke brukenes til sikkerhet i HS. For vannsystem kjøpte jeg en Waterguard som kan kobles til alarmsystem, så da kan jeg integrere den direkte med HS (ikke kommet så langt enda, men det er åpen protokoll og de støtter det iflg manualen) - tenkte å bruke en fibaro zwave binary switch til å styre den - da kan jeg bruke egne vannsensorer, kunne styre magnetventilen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Moskus said:

De bruker ikke Z-wave. De bruker utstyr som bruker samme frekvensbånd, men ikke samme protokoll.

 

Argh - har noen prøvd å sjekke dataene som går fra hjemmesentralen? Kanskje noe å hente ut der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, aleks said:

 

Argh - har noen prøvd å sjekke dataene som går fra hjemmesentralen? Kanskje noe å hente ut der?

 

Tenker du på API-er?

 

Ellers her er litt moro lesestoff for nerder angående Verisure kommunikasjon:

https://funoverip.net/2014/11/reverse-engineer-a-verisure-wireless-alarm-part-1-radio-communications/

https://funoverip.net/2014/12/reverse-engineer-a-verisure-wireless-alarm-part-2-firmwares-and-crypto-keys/

 

Bare synd del 3 ikke er kommet enda :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, xibriz said:

Det beste vi har i dag er ett python bibliotek som bruker samme API som appen: https://github.com/persandstrom/python-verisure

 

Jeg har laget en MQTT sak som dekker mitt bruk mot openHAB: https://github.com/xibriz/verisure-mqtt

 

Det APIet er reverse engineered? Så selv om det kan funke bra nå og i uoverskuelig fremtid kan det slutte å virke i morgen om de oppdaterer appen.

 

Det ser ut at det ikke er noe push-funksjonalitet. Man må pulle for å få status. Mulig Verisure ikke blir så glad om man puller hvert 5 sekund får å sjekke status ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, strips skrev:

Det APIet er reverse engineered? Så selv om det kan funke bra nå og i uoverskuelig fremtid kan det slutte å virke i morgen om de oppdaterer appen.

Bingo. Det har skjedd før og vil sikkert skje igjen. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, strips skrev:

 

Det APIet er reverse engineered? Så selv om det kan funke bra nå og i uoverskuelig fremtid kan det slutte å virke i morgen om de oppdaterer appen.

 

Det ser ut at det ikke er noe push-funksjonalitet. Man må pulle for å få status. Mulig Verisure ikke blir så glad om man puller hvert 5 sekund får å sjekke status ;) 

 

Ja, men hvor ofte gidder Verisure å bygge om hele løsningen sin? Selv om appen kommer i ny versjon er sannsyligvis APIet det samme, bare utvidet.

 

Men det er klart at du ikke kan sjekke hvert 5. sekund. Det har vært diskutert før, men en gang i minuttet er nok innenfor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.8.2018 at 11:15, ZoRaC said:

Mulig det er noe jeg ikke skjønner i behovene du beskriver, men er det ikke bare å kjøpe bevegelses- og magnetsensorer og sette opp events som et alarmsystem? Det er det jeg gjør... :) 

 

Eneste det ikke finnes noen god løsning på er vel keypad for å deaktivere alarmen med kode - jeg bruker geofence til det, er vi hjemme når ytterdør åpnes så aktiveres hjemmemodus. Er vi borte så går alarmen. :) 

 

Jeg gjør det også slik, og det har fungert utmerket i noen år nå. Jeg bruker Sonos som varsling og med diverse lyder, samt som sirene.

 

Og keypad/RFID har også fungert utmerket: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.