Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Konfigurasjon av Z-TRM2 og IDlock 150


Anbefalte innlegg

Z-Trm2 er jo støttet? Z-trm2 kommer ihverfall inn og det meste fungerer, det som ikke fungerer skikkelig virker mer som en heatit/firmware feil.

 

Id lock 150 mener jeg leste noen her hadde laget men ser ikke ut som er ute på github enda.
Alle kan legge til nye filer der så blir det oppdatert når man kjører zwave update config når config filen er godkjent og master branch er oppdatert. Sist oppdatert config for 6 dager siden.

Kan også enkelt legges inn manuel i home assistant endrer man på eller lager filer selv. 

 

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/tree/master/config

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID Lock 150 xml fila er det petersv som har skrevet. Jeg får låst opp/igjen, men det er begrenset hva som fungerer av parametere man kan sette. Dessuten får man ikke noen form for notifikasjon på hvem som låser opp døra basert på kode. 

 

Min Z-TRM2 fungerer forsåvidt greit, men under "Climate" viser den intern sensor som nåværende temperatur. Den skulle vist gulvsensor, da Z-TRM2 er satt i F modus.

Det skjer heller ingenting på Z-TRM2 om man prøver å endre temperatursensor settingen via Z-Wave panelet i Home Assistant.

Det positive er at HA/Z-TRM2 er i synk hvis man endrer set temp enten i HA eller på Z-TRM2.

ztrm2.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MortenB skrev:

ID Lock 150 xml fila er det petersv som har skrevet. Jeg får låst opp/igjen, men det er begrenset hva som fungerer av parametere man kan sette. Dessuten får man ikke noen form for notifikasjon på hvem som låser opp døra basert på kode. 

 

Min Z-TRM2 fungerer forsåvidt greit, men under "Climate" viser den intern sensor som nåværende temperatur. Den skulle vist gulvsensor, da Z-TRM2 er satt i F modus.

Det skjer heller ingenting på Z-TRM2 om man prøver å endre temperatursensor settingen via Z-Wave panelet i Home Assistant.

Det positive er at HA/Z-TRM2 er i synk hvis man endrer set temp enten i HA eller på Z-TRM2.

ztrm2.JPG

Får du bare en "climate" pr Z-TRM2? På de gamle får jeg nemlig to stykk. Håper dette retter seg når jeg oppdaterer til siste versjon av fw.

image.png.72470ed49667c9c692189d5579b492c0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg fikk 3 stk. Cool, Energy Heat og Heating.

Jeg fjernet Cool og Energy Heat ved å legge dem til en customize_glob.yaml fil som tillater wildcards:

 

    'sensor.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_033_external_sensor_*':
      hidden: true

    'climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_033_cooling_*':
      hidden: true

    'climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_033_energy_heat_*':
      hidden: true

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MortenB skrev:

Nei, jeg fikk 3 stk. Cool, Energy Heat og Heating.

Jeg fjernet Cool og Energy Heat ved å legge dem til en customize_glob.yaml fil som tillater wildcards:

 

Det var jo en smart måte. Ser jeg har MYE å lære om hvordan man effektivt bruker HA. Har funnet meg noen gits som jeg studerer for å se hvordan andre  bygger opp systemet sitt på en effektiv måte. Kan man bruke wildcards kun i slutten? Eller kan man f.eks ha *energy_heat* for å fjerne alt som inneholder energy heat? Jeg har nemlig strukturert opp enhetene mine og navngitt alle sensorer med litt mer logiske navn. (Hvor lurt det var kan jo diskuteres :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man gjøre. Jeg lærte dette selv i går kveld av @sjabby på discorden til Home Assistant. Man må legge til dette i configuration.yaml for at det skal fungere:

  customize_glob: !include customize_glob.yaml

Dette er også smart for Fibaro Dimmer 2 som oppretter en drøss med sensorer man sannsynligvis ikke trenger.

 

Eksempel på flere wildcards:

    'sensor.*_sourcenodeid*':
      hidden: true

    'sensor.*_seismic*':
      hidden: true

    'sensor.fibaro*_alarm*':
      hidden: true

    'sensor.sensative*_alarm*':
      hidden: true

    'sensor.*_general_*':
      hidden: true

    'sensor.*_burglar*':
      hidden: true

    'sensor.*_current*':
      hidden: true

    'sensor.*_previous*':
      hidden: true

    'sensor.*_voltage*':
      hidden: true

    'sensor.*_power_management*':
      hidden: true

    'sensor.*_exporting*':
      hidden: true

    'sensor.fibaro_*_heat*':
      hidden: true
      
    'sensor.fibaro_*_system*':
      hidden: true

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MortenB skrev:

ID Lock 150 xml fila er det petersv som har skrevet. Jeg får låst opp/igjen, men det er begrenset hva som fungerer av parametere man kan sette. Dessuten får man ikke noen form for notifikasjon på hvem som låser opp døra basert på kode. 

 

Min Z-TRM2 fungerer forsåvidt greit, men under "Climate" viser den intern sensor som nåværende temperatur. Den skulle vist gulvsensor, da Z-TRM2 er satt i F modus.

Det skjer heller ingenting på Z-TRM2 om man prøver å endre temperatursensor settingen via Z-Wave panelet i Home Assistant.

Det positive er at HA/Z-TRM2 er i synk hvis man endrer set temp enten i HA eller på Z-TRM2.

ztrm2.JPG

 

Ikke noe erfaring med ID lock selv, men ja ser det kan være begrensinger her når det kommer til slike ting.

Når det kommer til gulvtermostatene. 

Har du satt den til Floor (F) også fra Zwave kontroll panelet node config options 2? ser at selv om man setter den på selve termostaten blir det ikke riktig der. Så måtte sette det der også. 

 

Fungerer ikke det tror jeg dette fungerer som en workaround

Sett opp en manuelt termostat /generic thermostat.

https://www.home-assistant.io/components/climate.generic_thermostat/

 

Sett den så opp til å bruke temp sensor for Floor og switch for gulvtermostaten for å skru den av og på. 

 

Ikke testet selv men bør fungere. Mulig du må sette opp Gruppe assosiasjoner med floor sensor og 2 on/off mot Home Assistant samt sette termostaten i P modus så den ikke skrur seg av og på basert på temp. Obs. da vil det ikke fungere å justere temp på selve termostaten, kun effekt. Men da blir alt styrt fra Home Assistant som ofte er like greit :P 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.