Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Newbie - hvilken hub anbefaler dere?


Kubegutt

Spørsmål

Hei 

 

Jeg er ny, og ønsker å etablere et system hjemme for kontroll primært av lys, men på sikt kan det være ønskelig å kontrollere mere, som f.eks varme og etablere noe alarmsystem. 

Jeg ser for meg å benytte z-wave elementer, men aner ikke hva jeg skal ende opp på av hub-løsning. 

Jeg har en kompis som går veldig varm for Raspberry + Symcon, som han mener er veldig fleksibel osv. Samtidig ser jeg jo andre HUBer som er mer "plug and play", f.eks Samsung Smartthing eller Futurehome, som ser ut til å være veldig enkle å benytte. Ser gjerne også at det er støtte for IFTTT. 

 

Jeg er litt "lost in the jungle", uten noe særlig kompetanse, preferanser, eller referanser :)

 

Noen som har lyst å gi noen GODE tips? Skjønner at jeg spør om noe som kan være basert på mange faktorer men... litt info? 

 

mvh, 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Spørs litt hvor plug and play du vil ha det.

Jeg ville anbefalt Home-Assistant generelt, men det er ikke veldig plug and play (enda). Det er i hvert fall fleksibelt.

 

Symcon har jeg ikke hørt om så kan ikke si noe om det. Domoticz brukte jeg før og det var relativt "plug and play", men når ting ikke funker så kan det også bli ganske så komplisert om du ikke er en linux guru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Kubegutt skrev:

Jeg har en kompis som går veldig varm for Raspberry + Symcon, som han mener er veldig fleksibel osv. Samtidig ser jeg jo andre HUBer som er mer "plug and play", f.eks Samsung Smartthing eller Futurehome, som ser ut til å være veldig enkle å benytte. Ser gjerne også at det er støtte for IFTTT. 

Hvis du skal ha både noe som er avansert og veldig enkelt, så vil jeg nok en gang slå et slag for HomeSeer. Det er ikke en "hold deg i hånden"-løsning som FutureHome, men det er heller ingen "klø deg i hodet over konfigurasjonsfiler"-løsning som Home Assistant.

 

Se gjennom HomeSeer-skolen. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Evelen skrev:

men når ting ikke funker så kan det også bli ganske så komplisert om du ikke er en linux guru

Hva tenker du på da? Jeg fikk et innfall om å prøve HA siden det er så tidlig ute med løsninger, men foreløpig bruker jeg bare Domoticz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvor datakyndig er du og hvor mye vil du legge i det av tid og penger? Er svaret at du er litt interessert og det ikke gjør deg noe å konfigurere litt i filer og skrive noen linjer med relativt enkel kode (evt copy-paste på eksisterende løsninger) så vil jeg si at en Raspberry Pi med Home Assistant (www.hass.io) er ett godt og rimelig utgangspunkt. Du trenger dog en z-wave stick for å få dette opp å gå, men det er godt dokumentert og enkelt å følge guides for dette. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 8/30/2018 at 13:15, tjwesterby said:

Hvor datakyndig er du og hvor mye vil du legge i det av tid og penger? Er svaret at du er litt interessert og det ikke gjør deg noe å konfigurere litt i filer og skrive noen linjer med relativt enkel kode (evt copy-paste på eksisterende løsninger) så vil jeg si at en Raspberry Pi med Home Assistant (www.hass.io) er ett godt og rimelig utgangspunkt. Du trenger dog en z-wave stick for å få dette opp å gå, men det er godt dokumentert og enkelt å følge guides for dette. 


 

 

Er IT dude, og gammel programmerer :) Det betyr ikke at jeg ønsker å gjøre dette så detaljert som det fordi. 

 

Dere som benytter HOMESEER, - deg jeg ikke skjønner helt er denne "appen" dere kan lage på deres enheter. 

Er det flere ulike grensesnitt man kan lage, eller hvordan funker dette helt praktisk? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
46 minutter siden, Kubegutt skrev:

Dere som benytter HOMESEER, - deg jeg ikke skjønner helt er denne "appen" dere kan lage på deres enheter. 

HomeSeer selv gir deg et web UI. Ikke sexy, men det er stappet med funksjonalitet. Det er ikke det du viser kona di.

 

På mobilen installerer du HomeSeer Mobile (beta for Android, kommer til iOS også). Da får du noe funksjonelt rett ut av esken.

 

Eller bruk HStouch (se HomeSeer-skolen del 8). HStouch gir deg mulighet til å skreddery UIer til alle dine skjermbilder. Jeg bruker HStouch på alle skjermer rundt omkring i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bra svar! :)

 

Vet du noe mer om når HomeSeer Mobile kommer for IOS? 

Du skriver at du benytter HStouch - er det en egen skjerm? Som du kjøper og plasserer rundt? Eller har du plassert iPads og lagd egne GUI? Dette kan du vel vise kjerringa? :) Og de samme fungerer vel også på iPHone? Og isåfall, hva er da forskjellen på HomeSeer Mobile og denne HSTouch saken? 

 

Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Kubegutt skrev:

Er ImperiHome et reelt godt alternativ som GUI mot HS miljø? 

 

Rune

 

 

Vel, det fungerer, du kan se verdier av f.eks temp, lys osv, og flippe brytere. Alt i form av et rutenett.
Men det er veldig begrenset og utrolig vanskelig å faktisk få pent. Så med mindre du driter i design så ville jeg nok satset på noe annet.

 

Dette var hva jeg fikk til når jeg brukte det:

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/120-hva-har-du-automatisert-idaghva-har-du-gjort-p%C3%A5-dine-prosjekter-idag/?do=findComment&comment=8942

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørsmålet er vel hva du vil oppnå? Jeg har gått gjennom denne jungelen og kjøpte alt separat (dongler etc) og ikke den peneste løsningen, men i hvert fall fleksibel mtp fremtidig utvikling.

 

Så kommer jo prisklasse inn i bildet

 

På bunnen har du HASS / Home Assistant som har "pent" UI, men det meste av konfigurasjonen skjer med filer. Automatikk kan du bruke Node Red til og fungerer veldig bra. Problemer med HASS er det er mye cutting edge, og rundt 1000 vilkårlig oppdaterte plugins (det er ikke sett alle plugins er stabile) - med bunnen mener jeg ikke det er den dårligste løsningen, men jeg vil si det er det beste low cost-systemet en har

 

Hvis du vil ha en full hub har du Homey (sexy, alt integrert inkl "gamle" prototkoller), men dårlig HW og de kutter ut web UI i v2-releasen.

 

HomeSeer er for meg et litt betent tema; Jeg har prøvd "alle", kjøpte til og med en Homey, og returnerte hele greia og kjøpte HomeSeer. HomeSeer er et tyrani på pris - det er dyrt, det er gammelt, det har et sterkt, men rotete API, og "alle" plugins koster deg fra 20-50USD. Det positive er prisen vil kunne motivere utviklere til å lage bedre plugins, og føler et større ansvar.

 

Når det er sagt har HS pr dags dato et grusomt UI, og web appene er noe som egentlig er designet for Windows CE (uttalelse fra HS selv) - den nye appen har potensiale og regner med den ikke er lagt fra release, samt de har oppdatert forumet, og begynt å snakke mye om en modernisering av UI-en. Min anbefaling er å sende dem en epost og spørre om en 50%-kupong og gå for HomeSeer. Etter en del knoting er jeg mer fornøyd med HS enn de andre, selv om jeg hater UI-en (ja, dere som ikke ser på UI-en, det er opp til dere, for min del er det viktig), men den fungerer og fungerer bra.

 

Jeg har nå hjulpet utvikleren av JowieHue til å kunne kontrollere fargelamper i appen sin, så det blir et stort fremsteg (vi ble ferdig i går med å gå det til).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Aleks, takk for en veldig bra tilbakemelding. 

Det virker på meg som homeseer er veldig fleksibel iht mulighetsbildet, men at de suger på GUI biten. 

Da sliter jeg må å selge inn det til kjerringa :) 

 

Finnes det en god løsning, hvor man benytter en annen UI? 

Eller må man bare leve med det? og vente til ny mobile app? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Kubegutt skrev:

Det virker på meg som homeseer er veldig fleksibel iht mulighetsbildet, men at de suger på GUI biten. 

Da sliter jeg må å selge inn det til kjerringa :) 

 

Men hun skal jo ikke inn i HS og se UI der? :)

 

Ta en titt på HSTouch-skjermene - mye WAF-vennlig der. Jeg har ikke fått noen negative kommentarer på den jeg har laget til mobilene våre. :) 
Dessuten skal jo ting gå automatisk - jeg tror hun bruker appen 3-4 ganger i måneden, maks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Zorac :)

 

Enig, det meste skal skje automatisk og der har jeg skjønt HS har mye å by på! (Korriger meg gjerne). 

Når det gjelder GUI - "se på HSTouch skjermene" - hvilke? Er det ikke slik at du må benytte Designer til å lage skjermer for dine devicer? Eller har jeg misforstått? 

Når det gjelder bruk av GUI, tja jo, greit å ha muligheten til å knote litt med et GUI når du ligger i sofaen, og vil kontrollere hele kåken manuelt om du vil :)

 

R

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Regner med at mener de trådene han linket lenger opp.

 

Det er jo fint mulig å lage til et fint GUI, men du må nok regne med å sette av noen timer for å lage det med HSTouch.

 

Men HomeSeer Mobile er i åpen beta, så man kan fint teste det, men kun på Android foreløpig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Aha, da forstod jeg korrekt. 

Et par spørsmål til; 

 

- Kan man ha flere ulike GUI interface som man tilgjengeliggjør til ulike devicer? 

- Kan en device forholde seg til flere ulike GUI interface? 

- Noen som vet noe om når evt beta eller versjon kommer for iOS? 

 

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan lage så mange GUI som du vil og sende til forskjellige devicer, eller samme til alle.

Du kan også har flere GUI på samme enhet, men må velge hvilken du skal bruke i innstillingene i appen på hver enhet.

Siste vet jeg ikke, har ingen iOS enheter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.