Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Denne har vært på markedet en stund og barnesykdommer er forhåpentligvis kurert. :) Jeg synes 4-5000 kr for en lås er i dyreste laget og synes heller ikke de er så pene å se på (Doorman/IDLock). Så DanaLock passer sånn sett bedre for både lommebok og utseende (på utsiden, i hvert fall). 

 

Kan noen dele sine erfaringer? :) 

Hvor lenge varer batteriene? Fungerer låsene bra og klarer å låse opp/igjen hver gang? På en del låsekasser skal den kunne registrere om døren låses opp med nøkkel fra utsiden, fungerer det?

 

Noen som har montert den på en Trioving 5116?

 

Det er vel mye som er forbedret fra v1 og v2, så det er mest erfaringene med v3 jeg er ute etter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne "låsen" på prøvedrift nå etter å ha installert for et par uker siden. Mitt argument for å bruke den er at jeg har en gammel dør og låskasse med hull, som ikke passer til Yale eller IDLock. 

 

Låsen rapporterer 95% batteri etter daglig bruk i to uker med mange betjeninger hver dag, men dette er jo en relativt kort periode.

 

Hvis det er kobling gjennom låsen fra nøkkel til vrider (gjennomgående medbringer), vil den ikke ha noe problemer med å lese av status. På min låskasse er det imidlertid litt forskjellig vinkel nøkkelen og vrideren går i inngrep med låskassen på, slik at dette ikke rapporterer skikkelig. Når man har lært Danalock ytterpunktene for vrideren, fungerer dette for den innvendige betjeningen. Med nøkkel, så beveger vrideren seg ikke nok til at Danalock registrerer dette.

 

Dette problemet har jeg løst ved hjelp av noen events i HS. Jeg hadde fra før en sensor i sluttstykket som føler om døren faktisk er låst eller ikke. Hvis låsen låses opp med nøkkel, så registrer HS det. Dersom Danalock ikke samtidig rapporterer ulåst, så sender jeg "lås opp" til Danalock. Det ligger forresten et par ekstra sjekker her, av sikkerhetsmessige grunner. Da beveger vrideren seg til åpen-punktet. Samme på låsning. Låser jeg med nøkkel, så registrerer HS døren som låst, og sender "lås" til Danalock. Igjen beveger vrideren seg til det programmerte punktet hvor døren er låst.

 

Så langt er jeg fornøyd, selv om jeg måtte file mye på medfølgende medbringeren før den passet i min lås.

 

Det er nok noen som vil si at låsen reagerer tregt. Det kan gå 1 sekund eller 2 eller 3 fra du sender en kommando til låsen før det skjer noe fysisk. Det plager imidlertid ikke meg (eller de andre i huset).

 

Det største ankepunktet er nok at Danalock ikke er en lås i seg selv, men noe som betjener den låsen du har. Jeg kan ikke bruke denne som eneste lås hos meg, fordi den ikke er "bortesikker". Danalock har ingen funksjon for å sette den innvendige vrideren ut av funksjon, og det kan heller ikke låskassen jeg har. Derfor må jeg ha en sikkerhetslås i tillegg.

 

Som daglås for å slippe ungene ut og inn uten at de trenger nøkkel er den imidlertid super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt min i rundt tre uker. Står montert i kjellerdør. Brukes 3-4 ganger daglig. Er nå på 92% batteri. 

 

Registrering ved bruk av nøkkel fungerer helt fint, og jeg har ikke det problemet som @Televimsen beskriver på sin. Men ser at dette kan være et problem, jeg måtte ha et par runder med kalibrering før vrideren registrerte riktig punkt for åpen/lukket. Den låste opp/igjen i starten også, men fikk statusen "lock jammed" - sannsynligvis fordi punktet for å sette vrideren for låst førte til at den dro til for hardt. Nå fungerer dette feilfritt hver gang. Enig med beskrivelsen av hvor responsiv den er, 2-3 sekunder er typisk.

 

Jeg bruker PPlocation & geofency for å fortelle huset om jeg er hjemme eller borte. Har koblet dette til låsen med events slik at den låser opp døren når jeg kommer inn i hjemmesonen og låser døren når jeg forlater sonen (hvis låsen har status som ulåst). Digg å komme hjem på sykkel fra jobb til åpen kjellerdør. Også kjekt å kunne slippe å låse etter seg. Danalock appen tilbyr en tilsvarende løsning med tracking på telefon i kombinasjon med blåtann, har ikke prøvd denne. Ungene bruker imidlertid danalock appen for å gå inn og ut uten nøkkel. Opplåsing skjer da med blåtann. Det har vært populært i starten, men de blir nok snart lei, men kjekk mulighet de dagene de har glemt nøkkel. 

 

Av negative ting kan det nevnes at den er relativt stor og klumpete, samt støyer litt. Greit på kjellerdør, mindre aktuelt på vår hoveddør (vi har ikke vindfang/lukket yttergang). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 stk V3 Z-wave. En på garasjedør og en på ytterdør. Har fungert helt uten problemer og har 64% batteri igjen etter ca 4 måneder i bruk. Bluetooth er stort sett dårlig uansett så det bruker jeg ikke i det hele tatt utenom til fw oppdatering og sette opp låsen. Styres kun av zwave ogt det fungerer 100% hver gang. Aldri blitt låst ute eller ikke låst automatisk når jeg drar. Største poenget med smartlås synes jeg blir borte hvis man må opp mobilen eller skrive inn kode for å komme seg inn eller låse døra.

 

Ikke hatt problemer med å låse opp fra utsiden med nøkkel når jeg testet det og det blir registrert riktig låsestatus så lenge man aktiverer det riktig når man setter den opp. Har Trioving lås fra tidlig 2000 en gang. Usikker på modellnr. Var veldig enkel å montere. 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 8.2.2019 den 19.32, ZoRaC skrev:

Har kjøpt en Danalock v3, men vurderer også en DanaPad. Noen som vet om man kan legge til/administrere koder til DanaPad via Z-wavetilkoblingen til Danalock? Finner bare diffuse svar på det på Google...

Det går nok ikke, kun i app via BT, blir først remote når Danabridge kommer(bro med BT). 

Danapad har kun BT. 

Bestilte på sensommeren, Intin fått beskjed om at det skal komme feb/mars. Står noe av samme dato hos Kjells. 

 

Fikk ikke Popp sin keypad til å fungere stabilt med Danalock, skal fungere med HC2. Har ikke prøvd igjen gjennom Homeseer siden i vår. 

Både Popp Danalock sine keypads oppleves som god kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Det går nok ikke, kun i app via BT, blir først remote når Danabridge kommer(bro med BT)

Danapad har kun BT. 

 

Jeg trodde DanaPad bare kommuniserte med Danalock? At når man satte koder via app eller Danabridge, så ble de sendt til låsen, som sendte det videre til DanaPad. Men det går altså direkte mot DanaPad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullfrode skrev:

Fikk ikke Popp sin keypad til å fungere stabilt med Danalock, skal fungere med HC2

 

Kan du si noe om hva problemene består i? Har Danalock V3 og har vurdert en keypad løsning. Popp sin frister mest siden den er kan drives med fast 5v strømtilførsel. Liker også at den er Z-wave. Men virkemåten på de to keypaddene bli vel da litt ulik. Popp kommuniserer med Z-wave via hjemmesentralen (eller direkte assosiasjon?). Danapadden sender bluetooth direkte til lås, og låsen fortelle huset hva som skjer (?). 

Endret av Gizmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gizmo skrev:

 

Kan du si noe om hva problemene består i? Har Danalock V3 og har vurdert en keypad løsning. Popp sin frister mest siden den er kan drives med fast 5v strømtilførsel. Liker også at den er Z-wave. Men virkemåten på de to keypaddene bli vel da litt ulik. Popp kommuniserer med Z-wave via hjemmesentralen (eller direkte assosiasjon?). Danapadden sender bluetooth direkte til lås, og låsen fortelle huset hva som skjer (?). 

Fungerte ikke stabilt, både direkte assosiering og gi kommandoer var ustabilt, mens det virket som om kode for f.eks. åpne garasjeporten og slå på lys var mer stabilt, så vil tro det har noe med secure-enheter å gjøre. 

Mulig at oppdatering som har skjedd siden i vår på Z-waveplugin i HS3 har bedret problemet. 

Er vel stabilt både på HC2 og Hadd.io så vidt jeg har forstått. 

 

Hadde tent å bytte til Danapad uansett, liker at begge går på batteri og er direkte assosiert.

 

Har nå dør med høy WAF(bruker nøkkel), kode til Kidsa og kode/siri til meg selv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Danalock V3 og Danapad.

Danapad har nå sviktet etter bare 3mnd. bruk ( skal sjekke om det er batteri eller noe annet.)

Har også hatt litt problemer med stemmestyring vha.  google mini via homeseer som har begynt å gi tilbakemelding om at dør er låst uten at den faktisk blir låst..

 

Fungerte veldig bra til å begynne med...  skal prøve å nøste opp i hvor feilen ligger.

 

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, gullfrode skrev:

Via Danalock og BT fra App, samme blir nok via Bridge vil jeg tro, fra App<-> Bridge<->Danalock<->Danapad

 

Ja, så i teorien burde det ikke være noe i veien for å sende koder til Danalock via Z-wave og den videre til DanaPad via BT... i hvertfall ikke rent teknisk burde det ikke være noe problem. Men, spørs om de har implementert det via Z-wave stacken sin da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TimberSmart skrev:

Har Danalock V3 og Danapad.

Danapad har nå sviktet etter bare 3mnd. bruk ( skal sjekke om det er batteri eller noe annet.)

Har også hatt litt problemer med stemmestyring vha.  google mini via homeseer som har begynt å gi tilbakemelding om at dør er låst uten at den faktisk blir låst..

 

Fungerte veldig bra til å begynne med...  skal prøve å nøste opp i hvor feilen ligger.

 

 

Ser ut som Danalocken bare trengte en kalibrering, nå fungerer ihvertfall Danapad`n og Danalock mot app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 timer siden, gullfrode skrev:

Vært kjekt om det gikk, vært innmari praktisk. 

 

Fikk kjapt svar fra Danalock:

Sitat

At this point, Danapad pin codes cannot be set remotely. 

Within Q1: Pin codes can be set remotely using Z-Wave, so if you have Z-Wave lock (BTZE or BTZU), pin codes can be set remotely via Z-Wave gateway and Z-wave App. 

Within Q2: Pin codes can be set remotely using Danabridge, so if you have Bluetooth lock (BT), pin codes can be set remotely via Danabridge and Danalock App.

//Danalock  

 

:D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om denne går an å montere på en standard swedoor innerdør? Den har jo sånn låsekasse med en slik nøkkel 

 

https://www.bauhaus.no/media/catalog/product/cache/1/image/480x/3b31f8fba64bcf08e84ffd64932ccb28/4/3/4330933A_2_TS.jpg

 

Lurer og litt på om det isåfall hadde vært mulig å montere på en måte så det går an å få til slik at man trenger kode,nøkkelbrikke eller app fra hver side av døra. 

 

Endret av taktoktik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fornøyd med de 2 jeg har (Z-wave utgaven). Danapad på den ene til garasjedøra. Fungerer hver dag. batteriet ser ut til å vare litt over 1 år slik de blir brukt hos meg med ca 3-4 lås/åpning om dagen.

 

Bare ikke skru til for hard på den sorte ramma under montering slik at den bøyer seg. Da blir den fort vanskelig å få i riktig i  låsehakket så den ikke ramler av. Gjorde den feilen på den ene så måtte justere litt. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auto-unlock med BT er jeg ikke fornøyd med. Det tar så lang tid at jeg som regel har rukket å ta opp mobilen for å låse opp før auto-unlock slår til. Av og til slår den ikke til i det hele tatt. 

 

Strevde litt med monteringen, men fikk god hjelp både her og hos Intin, så det gikk greit til slutt. :) 

 

Utover det er jeg fornøyd, etter en ukes bruk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluetooth generelt er en dårlig metode for å låse dører uansett lås. For kort rekkevidde og for varierende om det fungerer eller ikke.

 

Best er Z-Wave/Zigbee og bruke sporing av mobil basert på gps og la smart systemet man bruker styre når døren skal låse/åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Dennis87 skrev:

Best er Z-Wave/Zigbee og bruke sporing av mobil basert på gps og la smart systemet man bruker styre når døren skal låse/åpne. 

 

Geofence-appene har for lav nøyaktighet. Den trigger «hjemme» når jeg er 100-200m hjemmefra. Jeg kan ikke låse opp døra allerede da, for det kan jo hende jeg skal innom butikken på veien. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.