Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

3 timer siden, ZoRaC skrev:


ja, men du sa jo:


og så sier du:


Hvilke lyder, slapphet og klump på innsiden får du av DanaPad? ? 

 

Vi er veldig fornøyd med både lock og pad. Skyhøy WAF, stabil, lavt batteribruk, pent (på utsiden, som var det viktige her). :) Derfor jeg lurer på hva det er med DanaPad du/dere er så misfornøyd med, for der kjenner jeg oss ikke igjen i det hele tatt...

 

Må sei meg heilt enig. Kan til dels vere enig i at klumpen på innsida ikkje er noko visuelt praktverk, men ellers har eg ingenting negativt å sei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vinge87 skrev:

Må rette litt, dana er ikke noe for oss, kjøpte meg en id lock 150 istedenfor, fikk så mye kjeft av unger og kone, danapadden er grusom, både i utseende og bruk.

Så hvis noen vik ha seg lås og kodetastatur så har jeg helt nytt sett tilsalgs ?

@Vinge87 Hvor mye skal du ha for lås og kodetastaturet?
Eventuelt ta det på pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg installerte Danalock V3 BTZE og Danapad for en uke siden. Alt har foreløpig vært helt uproblematisk. Oppdaterte både Danalock og Danapad umiddelbart etter montering. Der bør nok alle gjøre før de begynner programmering.
 

Jeg bruker Easylock på Danapad (skulle ønske den kom i sort utførelse) når jeg går ut døren og får en bekreftende lyd på at døren låser seg mens jeg går til bilen. 

 

Opplever også at Bluetooth åpner døren for meg før jeg går inn, men det er sikkert fordi jeg bruker noen sekunder på å sette laderen i el-bilen før jeg går til døren.

 

Danalock er svært enkel å montere og inkludere i Smartthings.

 

Nå skal jeg bare forske på hva som er den beste logikken for at den skal åpne seg automatisk når jeg skal gå ut døren slik at jeg slipper å bruke vribryteren.
 

Hvordan har andre løst dette?
 

Finnes det en Z-wave/Zigbee-føler jeg kan montere på dørhåndtaket slik at den kan kjenne håndtrykket på dørhåndtaket slik at den åpner seg i det jeg går ut? Ellers er kanskje det beste å bruke en bevegelsessensor som registrerer bevegelse i yttergang og deretter åpner låsen. Det er ytterst sjelden vi bruker gangen ved andre anledninger enn når vi skal ut døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukk, du  har samme oppsett som meg. Dette fungerte glimrende helt til jeg oppdaget at batteriene i Danalocken ble tømt svært fort når jeg brukte SmartThings (Zigbee). Jeg har byttet to sett med batteri (de gikk tom etter noen uker). Uten bruk av SmartThings har batteriene vart mye lenger. Spennende å høre din erfaring rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har nå installert Danalock v3 BTZE + Danapad, og parret Danalock opp mot Home Assistant. Alt fungerer slik det skal, og jeg får åpnet og låst døra med HA (via z-wave), apps og Danapad.

Litt utfordring mtp at jeg har en asynkron lås som krever at vi ikke kan bruke låsen mekanisk (annet enn med Danalock) om vi skal ha korrekt status. Brukeropplæring ? Gulroten her i huset er at man kan både sjekke at døren er låst, og låse døren, fra senga. Sector Alarm er et steg nærmere søppelkassa.

 

Skulle imidlertid gjerne fått lastet opp koder til Danapad via HA, da dette også skal brukes på AirBnB-hytta mi.

Noen som har fått til å laste opp koder remote til Danapad, eller vet når de legger inn støtte for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Bjørn Tore skrev:

Skulle imidlertid gjerne fått lastet opp koder til Danapad via HA, da dette også skal brukes på AirBnB-hytta mi.

Noen som har fått til å laste opp koder remote til Danapad, eller vet når de legger inn støtte for dette?


Dette skrev supporten deres til meg i midten av august:

Sitat

Available now: Pin codes can be set remotely using Z-Wave, so if you have Z-Wave lock (BTZE or BTZU), pin codes can be set remotely via Z-Wave gateway and Z-wave App. Note! Pin codes can only be set remotely if Z-Wave hub supports pin codes.

We are working to implement that unlock/lock commands done with the Danapad will show up in the app. This implementation is expected to release end Q4.


Jeg har ikke testet det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:


Dette skrev supporten deres til meg i midten av august:


Jeg har ikke testet det. 

Jeg prøvde via tjenestekall i HA, men der fikk jeg ingen respons på verken get_usercode eller set_usercode.

Siden du ga meg så god informasjon ga jeg meg ikke, og fikk satt kode til slutt. Måtte imidlertid kjøre en refresh på z-wave noden og deretter kjøre kommandoen direkte i z-wave grensesnittet. Tjenestekallet funket ikke i det hele tatt. Z-wave noden har hele tiden vært "komplett" i responsen.

I z-wave administrasjonsgrensesnittet fikk jeg både lest koder jeg allerede hadde satt via Danapad, og satt nye koder. De nye kodene dukket opp i Danapad. Bærre lækkert!!!

I z-wave grensesnittet var det plass for 20 koder. Jeg kan også slette kodene, så dette er perfekt for midlertidige gjester på hytta. Nå er det slutt på at gjestene mister nøkkelen i myra ? 

 

Så nå fungerer dette 99,9% perfekt. Mangler bare å kunne sette brukerkode i automasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Danabridge i sommer, trodde at kanskje innlogging fra Danapad da ville komme opp i loggen, noe den ikke gjør, heller ikke nå.  
sjekket nå, så det går nå å endre koder fra app via Danabridge.

Har ikke testa via Homeseer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 24/01/2020 at 13:44, Dukk said:

Jeg installerte Danalock V3 BTZE og Danapad for en uke siden. Alt har foreløpig vært helt uproblematisk. Oppdaterte både Danalock og Danapad umiddelbart etter montering. Der bør nok alle gjøre før de begynner programmering.
 

 

 

Dukk, hvordan er erfaringen din med bruk av DanaLock og SmartThings. Har du hatt problemer med at batteriet tappes fort ved bruk av SmartThings?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært noen problemer med det. Jeg har prøvd både med automatisk åpning/lukking med Geofence, men nå låser vi hovedsakelig med Danapad’en og åpner med Geofence. 
 

Batteristatus er fortsatt 90%. Jeg bruker de batteriene som fulgte med. 
 

Det er normal bruk for en familie på 4 dvs. 5-6 åpne/lukke-sesjoner om dagen som minimum.

 

jeg bruker geofencing i Smartthings

Endret av Dukk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en hub v3 i Norge på Elkjøp. Det samme med Danalock og Danapad. Oppskriften jeg fulgte var å installere appen til Danalock og oppgradere firmware. Deretter passet jeg på at den virket i appen før jeg lastet ned DH til Smartthings. 

 

Ellers tror jeg ikke at jeg har gjort noe annet med innstillingene. Men du hadde Zigbee, hadde du ikke? Jeg har z-wave, men det har vel egentlig ingen betydning. Kan være at det er et eller annet i danalocken som spiser batteri. Kanskje forsøke å returnere på reklamasjon e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer, jeg har Zigbee. Har allerede fått en ny, og nye batterier fra Danalock uten at det har hjulpet. Jeg har en amerikans versjon av Smartthings (kjøpt bruk før de kom til Norge). Samme protokoll for Zigbee, men ikke på Z-Wave.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inngangsdør og sportsbod en armlengde fra hverandre. Der kunne jeg godt tenke meg å ha danalock på begge, men klare meg med èn danapad. Ikke for å spare penger, men tasting. Så hvis låsene var synkronisert til enhver tid, hadde det vært en velsignelse. Også når vrideren på den ene  eller andre låsen brukes.

 

Jeg har danalock zwave og kjører home assistant. 

Jeg er fersk på hass, men kanskje noen her har tanke for hvordan dette kan gjøres? Kan jeg fange opp eventer fra danalockene og bruke som triggere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, kmlugg skrev:

Jeg er fersk på hass, men kanskje noen her har tanke for hvordan dette kan gjøres? Kan jeg fange opp eventer fra danalockene og bruke som triggere?


Jeg kjenner ikke HASS, men det burde ikke være noe problem å utføre en «unlock» på lås nr 2 når lås nr 1 blir «locked», og motsatt. :)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2019 den 14.23, slippern skrev:

... jeg kalte opp servicen lock.get_usercode så har den fungert perfekt ?

 

 

Hvilke verdier skal sendes som parametre? Ser at 5 og 1 florerer på nettet, men hva er node_id og code_slot og hva skal være mine verdier?

 

image.png.6be4b60024167217b4ba30d0db6fc667.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kmlugg skrev:

Kan jeg fange opp eventer fra danalockene og bruke som triggere?

 

Fant ut av det. Her er work in progress. Den kjører uansett om det er zwave, danapad, app eller vrideren som trigger:

  - alias: "c13 lock sync when locking main door"
    trigger:
      platform: device
      device_id: "3156bc3f049a4004b472d011d162d086"
      domain: lock
      entity_id: lock.poly_control_danalock_v3_btze_locked
      type: locked
    action:
      - service: persistent_notification.create
        data:
          message: "Main door was locked! Unlocking in 3 sec.."
          title: "Almost there!"
      - delay: '00:00:03'
      - service: persistent_notification.create
        data:
          message: "Unlocking now."
          title: "Almost there!"
      - service: lock.unlock
        data:
          entity_id: lock.poly_control_danalock_v3_btze_locked

 

Endret av kmlugg
Formidle løsning på eget spørsmål
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.