Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

1 time siden, toonwolf skrev:

Selv har jeg bare erfaring med UMV3 og DanaPad som fungerer utmerket og hvor det ikke finnes noen forsinkelser slik det står i testen. Mulig dette kun gjelder mot DanaLock?


Tror de henviser til styringen med appen og særlig autounlock når man lommer hjem. Sistnevnte er så treg at det har jeg deaktivert og heller bruker geofence og Z-Wave til å utføre det samme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at det er noe forsinkelse, men har pad plasser 2meter fra døren(liker at alt ser dumt ut fra utsiden). Selvfølgelig kjapt å teste, men det er nok under et sekund fra koden er tasta og døra er låst opp. 

Kona vil ikke ha automatisk låsing, så bruker låseknappen uten kode for å låse. 
Har og bridge, trodde kanskje logg fra kode da ville vises i appen, noe det foreløpig ikke gjør. Synd det fremstår i artikkelen at man bør ha bridge for å koble til Smarthussystem, da det er en lås med zwave som er testa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt den en stund, har det skjedd mye med denne låsens firmware på de siste par årene? Jeg kjøpte to stykker i februar 2018, og det var bare knot. Omtrent umulig å få knyttet opp mot Z-Wave-nettverket og ekstremt upålitelig da jeg først fikk den andre låsen inn (den første fikk jeg aldri til). Så det ble retur. Jeg kan få en til en grei pris, men vil helst ikke slite med den igjen. ;) Eller er det kanskje en V4 på vei med nye og bedre spesifikasjoner og funksjoner?

 

Edit: Grunn til at jeg spør, er at jeg har fått opp en Popp keypad som reserveløsning til ID Locken som står sånn plassert at den både kan brukes til å styre den og til å styre en på vår egen dør. Og på vår egen dør tør jeg ikke sette ID Lock, for det fins ingen andre muligheter til å komme inn i sjappa uten å knuse noe. Smartlås uten reserveløsning blir for farlig. ;)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fungert fint hele tiden. Har en ser2net en meter fra låsen, mulig rekkevidden på zwave spiller stor rolle på brukeropplevelsen. 
men det var en som opplevde at servoen hadde gått og låst seg slik at man ikke kunne låse opp med nøkkel. 
Nøkkel og smekklås samt elektronisk sluttstykke er en løsning. Tror du må ut med 4-5 000 for et elektronisk sluttstykke av grei kvalitet. Har popp sluttstykke på garasjedøra, regner med den er mulig å sparke inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gullfrode Det blir jo veldig dyrt, da. ;) I tillegg kan jeg ikke gjøre noe med selve dørkarmen, det er en spesialtilpasset dør i et trehus fra tidlig på 1800-tallet, og jeg får neppe inn noe elektronisk sluttstykke der. Jeg hadde min Z-Stick rundt fem meter fra der låsen var, så jeg tror ikke det burde ha noe med rekkevidden å gjøre. Den som hadde låst seg i servoen, var det noen her på forumet? Og det er vel mindre sannsynlig enn at en av en dullion ting skal gå galt i en ekte smartlås.

 

@slippern Det høres ut som om den kan være grei, da.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mastiff skrev:

@gullfrode Det blir jo veldig dyrt, da. ;) I tillegg kan jeg ikke gjøre noe med selve dørkarmen, det er en spesialtilpasset dør i et trehus fra tidlig på 1800-tallet, og jeg får neppe inn noe elektronisk sluttstykke der. Jeg hadde min Z-Stick rundt fem meter fra der låsen var, så jeg tror ikke det burde ha noe med rekkevidden å gjøre. Den som hadde låst seg i servoen, var det noen her på forumet? Og det er vel mindre sannsynlig enn at en av en dullion ting skal gå galt i en ekte smartlås.

 

@slippern Det høres ut som om den kan være grei, da.

 

Når jeg parret min mot gatewayen måtte jeg maks være 30-50cm unna den.

I "driftsmodus" nå så er gatewayen 4-5 meter unna med endel vegger og dører imellom, uten at noe hikker.

 

Har sett flere innlegg der servoen har gått gaiken, i en av tilfellene så var batteriene dårlig, så servoen stoppet midt på, og da er hele saken bare låst..

Ser på min lås som jeg har hatt i over 1år at batteriene enda er på 95%, og det tar jeg med en stor klype salt.. Så er nok lurt og bytte batterier 1 gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@slippern Oi, da tror jeg Danalock blir for nifs. Hvis dårlige batterier er nok til at den kiler seg. :( En ID Lock kan man jo til nød åpne ved å bore hull i den der vrideren sitter, man må bare ha verktøy, god tid og herpe låsen. Men det er tilnærmet umulig med den greia, uten å knuse noe.

 

@gullfrode Det ville vært perfekt med en ID Lock eller lignende med nøkkel som reserveløsning. Men jeg har ikke sett noe sånt.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går opplevde jeg noe fiffig..

Danalocken blinket kun rødt og servomotoren var død.. 

Jeg sjekket straks batterinivået i HA, og grafen hadde hoppet fra 95% til 0%.. 

Når jeg låser manuelt på Danalocken eller via nøkkel, så sender Danalocken z-wave info til HA enda, men servoen er deaktivert.. 

Har firmware versjon 0.14.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mastiff skrev:

@stigvi , hvis den kan styres av Home Assistant, Node-Red eller med Python, så kjøper jeg den! Jeg ser i en annen tråd om den at noen lurer på om noen har prøvd Zigbee-modulen. Jeg har ikke Zigbee, men det koster jo ikke så mange kronene til en Pi.

 

De har en zigbee modul til den, men den er vistnok ute av produksjon. Jeg har hatt noe kommunikasjon med de og de skriver at de snart har en ny zigbee 3.0 modul klar for salg i mai/juni. Og de skriver at den er "åpen" og mulig å integrere i 3. parts løsninger.

Jo, jeg venter på denne modulen selv og hvis den duger så går jeg nok for denne, jeg også.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2019 den 12.59, ZoRaC skrev:

Jepp! Funker alltid! 85% batteri igjen enda. :) 


I dag var det litt rar lyd i låsen - nå viser appen 12% batteri og HomeSeer viser «Battery Low Warning» (ja, NÅ har jeg laget et event som gir pushvarsel ved lavt batteri! ?)! Dvs at originalbatteriene holdt i ca 1 år og 1 mnd. Må vel være fornøyd med det. :) Det som ikke er så bra er at jeg ikke har nye batteriet liggende klar... :( ? 

 

Bestilte batterier herfra og satser på rask levering og god kvalitet. :) 

https://www.sikkerheten-selv.no/m/product?id=1397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:


I dag var det litt rar lyd i låsen - nå viser appen 12% batteri og HomeSeer viser «Battery Low Warning» (ja, NÅ har jeg laget et event som gir pushvarsel ved lavt batteri! ?)! Dvs at originalbatteriene holdt i ca 1 år og 1 mnd. Må vel være fornøyd med det. :) Det som ikke er så bra er at jeg ikke har nye batteriet liggende klar... :( ? 

 

Bestilte batterier herfra og satser på rask levering og god kvalitet. :) 

https://www.sikkerheten-selv.no/m/product?id=1397

 

Jeg kjøpte nye Duracell batterier fra Clas Ohlson ?

Min rapporterte hele veien langt over 90% batteri, helt til den plutselig rapporterte 0%.. 

Men batteriene har 1års levetid ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

Jeg er ny bruker og har startet meg å bygge ut smart-hjem løsning. Har satset på SmartThings med Samsung hub. Har montert Samsung sensorer med Zigbee grensesnitt og Aeotec Doorbell/sirene med Z wave grensesnitt. Alt fungerer helt bra.

Nå har har installert Danalock V3. Den virker som den skal med blå-tann. Den lar seg melde inn systemet. Men sier at den er ikke er installert helt riktig og vil kanskje ikke fungere riktig. Og det gjør den heller ikke. Ingen status eller kontakt med låsen vises i appen.

Har noe erfaringer med dette? og har noe gullkorn?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, TaBu skrev:

Ingen status eller kontakt med låsen vises i appen.

Har noe erfaringer med dette? og har noe gullkorn?


Låsen bør være maks 30 cm fra sentralen når du inkluderer den, ellers kan du oppleve akkurat slike problemer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TaBu skrev:

Takk for tipset. Det hjalp ikke å sette låsen helt ved siden av huben. 

Setter pris på å få andre tips!


Og da ekskluderte og inkluderte den på nytt? Kan ikke noe om SmartThings, men må du manuelt velge secure inkludering der kanskje? For unsecure virker ikke mot en lås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må inkluderes i som secure node, om du ikke har det valget så regner jeg med at den forsøker det først?? 

Etter at du har inkludert den, la låsen stå i noen minutter og "stabilisere seg", sett kontrolleren i "heal-mode"mot Danalocken, gå inn i Danalock appen og velg inkluder på nytt :-) 

Og ha låsen tett innpå kontrolleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da har jeg også montert en slik en, og den fungerer greit.. Første dings jeg har brukt S2 security på, tok litt tid før jeg fant koden som skulle skrives inn i inkluderingen! Dette kunne de vel forklart litt bedre i instruksjonheftet?

 

Det hender den er litt treg i vendingen, når jeg har assistert vridning på, og den hjelper med å åpne så tar det litt tid før den er klar for å hjelpe med å låse igjen.. skulle tro en slik mikrokontroller dings var lynrask på sånt? Kanskje den er opptatt med å sende oppdatert info.. Ellers er det jo en fin dings! Holdt på å gå for ID lock, men det er et beist å ha på en tradisjonell gammel dør syns jeg. 

 

Etter mye testing i oppstarten er den nå på 70% batteri, spennende å se hvor lenge den varer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.