Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

På søpla? Gjenbruksbutikken? "Gis bort" på Finn? 🤣 Alvorlig talt, kjøp heller noe ordentlig. Jeg prøvde med to forskjellige, og de var akkurat like upålitelige. Da er det mye bedre å kjøpe for eksempel Easycode. Den kom i versjon tre i fjor høst, du kan finne en av versjon to billig. Den første er i Kristiansand, den andre i Oslo:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208959892

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183236017

 

Jeg har den, og det eneste jeg angrer på, er at jeg ikke ventet et halvår og betalte 1000 til, for på den nye slipper man å dra opp et lokk over tastene. Men selv den gamle er uendelig mye bedre enn Danalock, den ble jeg aldri venner med. Easycode har den store fordelen (framfor det klart beste, men dyrere alternativet, ID Lock) at den kan brukes selv om det ikke fins en "nødinngang" til der den skal stå (hvis noe skulle gå i stykker, eller man ikke følger godt nok med på om batteriene er dårlige), for Easycode har fysisk nøkkel som reserveløsning. Man får Bluetooth- og Zigbe-tillegg til den.

Endret av Mastiff
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mastiff skrev:

 

 at den kan brukes selv om det ikke fins en "nødinngang" til der den skal stå (hvis noe skulle gå i stykker, eller man ikke følger godt nok med på om batteriene er dårlige), for Easycode har fysisk nøkkel som reserveløsning. Man får Bluetooth- og Zigbe-tillegg til den.

Danalock spiller jo sammen med eksisterende låsesylinder og nøkkel. Hva har jeg misset? Jammer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommentaren var Easycode vs. ID Lock, ikke "leketøyet" til Danalock, som sagt er det etter min mening bare skrot fordi den er upålitelig og vanskelig å få til å fungere (jeg burde nok vært mer presis, jeg snakker om Z-Wave-funksjonaliteten). Men jeg har faktisk lest om folk som ikke har kommet inn fordi en Danalock har låst seg fullstendig i en slags mellomstilling.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mastiff skrev:

Den kommentaren var Easycode vs. ID Lock, ikke "leketøyet" til Danalock, som sagt er det etter min mening bare skrot fordi den er upålitelig og vanskelig å få til å fungere (jeg burde nok vært mer presis, jeg snakker om Z-Wave-funksjonaliteten). Men jeg har faktisk lest om folk som ikke har kommet inn fordi en Danalock har låst seg fullstendig i en slags mellomstilling.


Jeg har hatt Danalock et par år nå. Aldri hatt noen problemer har fungert 100%. Tok en time og montere og etter det har det bare fungert helt feilfritt. Batteriene holder ca ett år. Bruker bare Z-Wave, ikke Bluetooth. Har også en Danapad, den var litt treg i responsen i starten, men det har bedret deg med ny FW. 
 

Jeg har lest utallige flere innlegg her og på FB om problemer med IDLock...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, til å begynne med, særlig 101 var "bleeding edge". Men 150 fikk hyppige oppdateringer, og iallfall mine to har fungert fullstendig problemfritt lenge. Og de problemene har nesten utelukkende handlet om batteriforbruk, ikke om problemer med faktisk å få den til å fungere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, ZoRaC said:

Jeg har lest utallige flere innlegg her og på FB om problemer med IDLock.

Jeg har erfaring med både Danapad koblet mot UMV og elektromagnetisk lås og ID Lock. Det er riktig at det var en del trøbbel med ID Lock i starten, men etter de siste firmware oppdateringene som kom for ca 1 1/2 år siden har det ikke vært noen som helst problemer. Normal batterilevetid ca 1 år. Bruker Z-wave modul, har ikke noen erfaring med ZigBee til låsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@toonwolf Skulle bare ønske at ID Lock hadde hatt en mulighet for fysisk nøkkel, som EasyCode, så hadde jeg brukt den på døra til leiligheten uten "nødinngang" også.

 

Edit: Det må også sies at ID Lock har (iallfall etter min erfaring) suveren kundeservice. Jeg har fått byttet fire låser uten protester fram til for halvannet år siden, som du sier, og jeg fikk byttet opp fra 101 til 150 uten ekstra kostnad (tror jeg iallfall, det er en stund siden). Da de fikk orden på strømforbruket til utedelen, forsvant alt av problemer for meg.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha min i kjellerdøren sånn at jeg slipper å bruke nøkkel, den skal gå på zwave. 
 

på hoveddøren bruker jeg yale, den fungerer bra. 
 

hadde easyaccess på døren før. Byttet 2 ganger på 1 år. Første gangen bare dauet den, heldigvis var noen hjemme så den kunne åpnes innenfra. Fikk ny på garanti. Etter et par-3 mnd dauet neste. Dumme meg tok ikke med meg nøkkel ut og der stod vi utenfor med 2 unger som ville inn... kappet låsen med vinkelsliper og sverget om å aldri montere en sånn lås igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au da, kjipt... Jeg har en ekstranøkkel i en godt skjult nøkkelboks, en i bilen og en på det vanlige nøkkelknippet. Jeg tar ingen sjanser når det bare er én vei inn. Jeg monterte min EasyLock i fjor (er det den, eller var det fingeravtrykkslåsen? Den har jeg hørt de har problemer med), og det har ikke vært et eneste problem, den bare funker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er fornøyd med Danalock. Har 2 stk i spill nå, med èn Danapad og z-wave.  Må ha nøkkel tilgjengelig for å holde angsten på avstand. Rørleggeren slapp ikke inn den dagen den sviktet. Var ikke død, men låste ikke opp. Viste seg at ett batteri hadde for lav spenning. Kanskje feilen kunne tilskrives kvaliteten på batteriet? Ellers bare hatt litt utfordring som jeg tror handler om z-wave...   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mastiff skrev:

Au da, kjipt... Jeg har en ekstranøkkel i en godt skjult nøkkelboks, en i bilen og en på det vanlige nøkkelknippet. Jeg tar ingen sjanser når det bare er én vei inn. Jeg monterte min EasyLock i fjor (er det den, eller var det fingeravtrykkslåsen? Den har jeg hørt de har problemer med), og det har ikke vært et eneste problem, den bare funker.

 

Det er den med fingeravtrykk (som forøvrig aldri virket). 
 

14 minutter siden, Moskus skrev:


hehe..! Ville egentlig at de skulle ha den på Tibber shop for der har jeg gavekort.


Den med zigbee, har den også zwave?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min danalock v3 med zwave har og fungert brillefint!

Hadde problemer en gang, hvor låsen responderte men ikke låste opp. Virket som det lå noe i klem mellom døra og karmen, slik at låsen (jernet som går ut og inn) lå i klem mot dørkarmen. Måtte låse opp med nøkkel og merket jeg måtte dytte døra inn for å klare og låse opp. Så det er/var vel ikke låsen sin feil sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte Danapad nå, fort og greit, virket med en gang. Hadde ingen problemer med å få den inn i Z-Way heller (når jeg fant ut hvor de hadde gjemt S2 koden).

 

Har god erfaring med den jeg, men jeg tror kanskje jeg har en låstype den funker bra på. Hos meg har jeg stilt den til en åpen og lukket stilling som ikke kan blokkere for manuell nøkkel. Vil tro det er et punkt i mekanikken som kan blokkere nøkkelen, og det har noen opplevd.

Når den er innstillt slik blir den heller ikke trukket med når man bruker nøkkelen fra utsiden (på min lås), men jeg har jo dørsensor i tillegg, så det lever jeg fint med.

Fremover satser jeg på at nøkkelbruk er eliminert! :)

 

Vurderte jo IDlock og de andre, men størrelsen på utedelen veiet tungt imot her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Jeg har nettopp montert min første DanaLock V3, og gikk så fint å installere at jeg måtte slå meg selv på brystet et par ganger. 
Men så gikk det bare nedover.

 

Som sagt installasjonen gikk fint, og alt passer perfekt til min dør.

Men, den klarer ikke å låse opp eller å låse. 

Dersom jeg montere den i låst dør, så klarer den  å låse opp, men ikke låse, og motsatt om jeg montere den i ulåst dør.

 

Jeg kan lett vri videre med hånden selv. 

Det er også mange rotasjonen å gå på, til den stopper.

 

Det virker som jeg trenger en form for kalibrering, og når jeg sjekker alle hjelpe videoer så vides det til kalibrerings muligheter i App. 
Men dagens versjon av DanaLock appen har ingenting av dette, den har bare lås/ lås opp. 

 

 

Har DanaLock V3 Homekit BT versjonen (iphone / iOS)

Noen ideer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Smith11 skrev:

Det virker som jeg trenger en form for kalibrering, og når jeg sjekker alle hjelpe videoer så vides det til kalibrerings muligheter i App. 
Men dagens versjon av DanaLock appen har ingenting av dette, den har bare lås/ lås opp. 

 

 

Har DanaLock V3 Homekit BT versjonen (iphone / iOS)

 

Kan du legge ut skjermbilde av appen? Kalibrering skal være tilgjengelig på "device"-menyen (nederst til høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Kan du legge ut skjermbilde av appen? Kalibrering skal være tilgjengelig på "device"-menyen (nederst til høyre).

Fikk det til.

 

Det er ny app, men config gjøres nå direkte på låsen, ikke vi app lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Smith11 skrev:

Fikk det til.

 

Det er ny app, men config gjøres nå direkte på låsen, ikke vi app lenger.

 

Har også Danalock og IOS-appen, appen er akkurat lik som den har vært de to siste årene.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Smith11 skrev:

 

Det er ny app, men config gjøres nå direkte på låsen, ikke vi app lenger.

 

Ah, når du sier det så mener jeg å ha lest at det er slik for HomeKit-versjonen, ja. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da var det på tide med batteribytte igjen - 16 mnd holdt de denne gangen! :D Fikk pushvarsel for en uke siden om at jeg burde bestille, i går sluttet den å virke og fikk samtidig pushvarsel om å bytte. :) 

 

Mener de originale holdt ca ett år.
 

Veldig fornøyd med at den krever så lite «vedlikehold»! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Installerte min første Danalock V3 idag. Kjørte firmware update med en gang etter alt funka. Gjorde dette fordi folk skrev at det var mye bugs ute å gikk. Vell min klikket midt oppdateringen, og nå lyser den bare lilla (firmware update modus etter som jeg forstår) men det skjer ikke noe. Prøvd å trykke factory resett knappen (10 klikk) men skjer ikke en dritt. 

Den dukker ikke opp i appen lengre og vriker ikke til og få kontakt med den? Tips? Tatt kontakt med support for å spør om firmware update for iOS. Så jeg kan manuelt oppdatere den

 

sjekker jeg loggen i appen så driver den of loggfører ting. Mer eller mindre dette her på repeat

 

 [INFO] tryMigrateAccessTokenToValet() <Repository.swift:345> No old token to migrate
2021-09-08T02:12:06Z [ERROR] getBiometricsCredentials_OLD() <Repository.swift:435> Username or password is missing in data
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] tryMigrateBiometricCredentialsToValet() <Repository.swift:416> No old credentials to migrate
2021-09-08T02:12:06Z [ERROR] getAccessToken_OLD() <Repository.swift:382> One or more values are missing in stored token
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] tryMigrateAccessTokenToValet() <Repository.swift:345> No old token to migrate
2021-09-08T02:12:06Z [ERROR] getBiometricsCredentials_OLD() <Repository.swift:435> Username or password is missing in data
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] tryMigrateBiometricCredentialsToValet() <Repository.swift:416> No old credentials to migrate
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] reloadSwipeView() <KeyChainViewController.swift:220> reloadSwipeView
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] refreshAccessTokenAndCheckFor401(completion:) <Repository+Helper.swift:20> downloadMyKeysAndTokens httpCode: 200, success: true
2021-09-08T02:12:06Z [INFO] getBiometricsCredentials() <Repository.swift:312> failed to get biometric login credentials KeychainError.itemNotFound
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.