Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Torbjorn skrev:

En ide kunne vært å brukt geofence og sendt en notifikasjon til brukeren "vil du åpne døren?" Så må sluttbruker bekrefte åpningen. Har en slik funksjon på bitraf.no og det fungerer ypperlig med smartklokke

 

Hvis jeg uansett må ta frem telefonen så kan jeg like godt bare trykke «unlock» på Danalock-appen (widget)... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Torbjorn skrev:

Jepp og det kunne jeg levd helt greit med. Faktisk bedre enn automagisk åpning. Men det er meg :)

 

skulle jeg hatt automagisk åpning må jeg i hvertfall tenke nøye over specs på logging og varslinger. </foliehatt>

 

Var derfor jeg syntes BT-funksjonen var midt i blinken - da låser den ikke opp før jeg er så nære at jeg ser døra! :) bare synd det er så ustabilt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ZoRaC said:

 

Geofence-appene har for lav nøyaktighet. Den trigger «hjemme» når jeg er 100-200m hjemmefra. Jeg kan ikke låse opp døra allerede da, for det kan jo hende jeg skal innom butikken på veien. 

Om du har Apple mobile?

Testet Danalock hos min kompis og han har iPhone og det problem med 100-200 meters greie. På Android / Samsung så var det 5-10m, men om det er realiteten er en annen ting. Han bor i en tett betong blokk så får ikke testet ut riktig gps. 

Men jeg kommer nok til å kjøpe Danalock, så får teste det ut da.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mr.rs4 skrev:

Om du har Apple mobile?

Testet Danalock hos min kompis og han har iPhone og det problem med 100-200 meters greie. 

 

Jeg bruker appen Geofency for å melde om jeg er hjemme eller ikke. Den kan man ikke stille inn mer nøyaktighet på enn 100 meter. 

 

17 minutter siden, bjornepappa skrev:

Bestilte hos Tibber store.

Intin har også på lager (det kan virke som eit lite samarbeid der i gården), men sjølv med gratis frakt blir det ein femtilapp dyrare.

 

Det er Intin som leverer varene som bestilles i Tibber-store, ja. :) Tibber kjører tilbud på Danalock nå i februar, koster som regel ca 400 kr mer enn de gjør i dag. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Geofence-appene har for lav nøyaktighet. Den trigger «hjemme» når jeg er 100-200m hjemmefra. Jeg kan ikke låse opp døra allerede da, for det kan jo hende jeg skal innom butikken på veien. 

 

Ikke erfaring med den/homeseer. Bruker selv hass med owntracks og den låser opp hver gang i det jeg er 40-60 meter hjemmefra. Man kan også bruke bluetooth/wifi tracking (Ikke danalock sin app) mot smarthjem systemet man bruker er man veldig opptatt av at man skal være veldig nært huset. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

iPhone er vel ofte i dvale og ikke pingbar på wifi, mener jeg å ha lest?

Forslag til konkret bluetooth-løsning?

 

ja wifi kan være litt hit og miss.
Mulig homeseer har noe lignede bluetooth tracking som hass?

 

For Home Assistant bruker man denne.
https://www.home-assistant.io/components/device_tracker.bluetooth_tracker/

Har man Google Home kan man også bruke de for å scanne etter mobil/bluetooth enheter. Så er det enklere hvis ikke smart hub man har står plassert et sted hvor man får god dekning. 

https://www.home-assistant.io/components/googlehome/

 

Har man Nest produkter kan også de brukes til med hjemme/borte funksjonen i den appen. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dennis87 skrev:

Ja den må da ha bluetooth og stå et sted hvor den ser mobilene i det man kommer hjem. Eller bruke Google Home som bluetooth scanner :) Men tror ikke HomeSeer har noe støtte for det?

 

Ok, takk. :)

 

Da skal jeg ikke dra denne tråden mer off-topic. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, bjornepappa skrev:

Men allerede etter to dagar rapporterer den 56% batteri. Hugsar ikkje kva den begynte på, men det var langt frå 100. Andre med samme erfaring?

 

Min er på ca 60% omtrent med engang. Tenkte kanskje firmware-oppdateringen tok en del batteri...? den har holdt seg på 60% hele tiden etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

Min er på ca 60% omtrent med engang. Tenkte kanskje firmware-oppdateringen tok en del batteri...? den har holdt seg på 60% hele tiden etterpå. 

OK, godt å høyre. Køyrer den fw-oppdatering automatisk via telefon? Eg har i alle fall ikkje gjort det manuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
32 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Er det slik at man kan se / ha logg på hvem som "lås opp / låser" noe plass?

 

Nei, den skiller bare på "RF Unlock/lock" og "Manual Unlock/lock".

Vet ikke om man får noe mer med DanaPad - Danalock-gjengen sier man i løpet av Q1 skal kunne sette PIN-koder via Z-wave, så da er det mulig den også rapporterer koder som låses opp med, men vet ikke. Tror ikke det gjøre noen endring i forhold til lock/unlock via blåtann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Min første tråd her på forumet. Er par spørsmål som kanskje noen kan hjelpe med.

 

1. Loggen over låse/åpne viser kun de 2 første gangene dette skjedde. Noen som har vært borti at den slutter å logge?

2. Dere som har Danapad, noen som kjenner til om det er mulig å koble en kode til en profil, slik at jeg kan se hvilken kode som åpner døren nå?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.