Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

DanaLock v3 - erfaringer


ZoRaC

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg har akkurat gått til innkjøp av en danalock v3 med z wave . Kan noen svare meg på om jeg kan connecte den til smartthings huben og få kontroll over låsen der uansett hvor jeg er eller må man kjøpe en danabridge for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.8.2019 den 13.09, Trygg skrev:

Min(Zigbee)  gikk i vranglås og jeg måtte kalle ut låsesmed.  Sendte låsen tilbake og fikk pengene tilbake, ble likevel en dyr test for pengene for utrykkingen fikk jeg ikke tilbake.

 

Var det ikke mulig å låse opp med nøkkel heller? :o 

 

 

Forøvrig, ny firmware til DanaPad er sluppet (0.2.8). En bug med iOS-appen pr nå, så kan bare oppgraderes med Android foreløpig. 

Sitat

New firmware improves:

- Bluetooth connectivity
- Better reaction when pressing the pin code

 

Jeg har slitt med å måtte taste koden to ganger før den ble godkjent - det slipper jeg nå. :) 

 

Også:

Sitat

Available now: Pin codes can be set remotely using Z-Wave, so if you have Z-Wave lock (BTZE or BTZU), pin codes can be set remotely via Z-Wave gateway and Z-wave App. Note! Pin codes can only be set remotely if Z-Wave hub supports pin codes.

We are working to implement that unlock/lock commands done with the Danapad will show up in the app. This implementation is expected to release end Q4.

 

Ikke fått testet å sette koder fra HomeSeer enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Trygg skrev:

Svar til Zorac, nei det var ikke mulig å låse opp med nøkkel utenfra. Fra innsiden fikk jeg enkelt låst opp manuelt. Avinstallerte og sendte tilbake meget skuffet!

Dette vel høres ganske merkelig. For min del ser det ut som en (mekanisk) feilmontering av enheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ikke helt det samme, men jeg opplevde for et par uker siden at jeg trykket på HA (zwave) "lås opp døren".. ikke noe skjedde, trykket igjen på "lås opp døren".

Etter 2-3 sekunder hadde gått tok jeg opp nøklene og prøvde å låse opp døren manuelt, klarte da ikke å låse opp døren da motoren til danalock tydeligvis holdt igjen.

 

Åpnet danalock-appen og låste opp med blåtann, da gikk låsen opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Torbjorn skrev:

Nok ikke helt det samme, men jeg opplevde for et par uker siden at jeg trykket på HA (zwave) "lås opp døren".. ikke noe skjedde, trykket igjen på "lås opp døren".

Etter 2-3 sekunder hadde gått tok jeg opp nøklene og prøvde å låse opp døren manuelt, klarte da ikke å låse opp døren da motoren til danalock tydeligvis holdt igjen.

 

Åpnet danalock-appen og låste opp med blåtann, da gikk låsen opp!

Har du utført justering av låsen (ved åpen/lukket dør) før enheten ble "tat i bruk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, hkmod25 said:

Har du utført justering av låsen (ved åpen/lukket dør) før enheten ble "tat i bruk"?

Den funksjonen i danalock-appen? Ja.

 

Jeg måtte dog installere min danalock 'opp ned' med gummislange/avstandsstykke-trikset. Men fungerer ellers helt knirkefritt utennom den ene gangen.

Endret av Torbjorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Trygg skrev:

Min lås fungerte fint fra jeg installerte og til dette skjedde. ca en uke.  Måtte riktignok bruke gummislangetrikset. Tror dog at den trakk mye strøm og at den kanskje gikk tom.

Uansett, oppbrukte batterier skulle ikke forhindre bruk av nøkkelen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden trådens tittel er erfaring så slenger jeg inn min her.

 

Har hatt Danalock V3 BT og Z-Wave installert i 9 mnd. Dette er et produkt som jeg vil fraråde på det sterkeste. Har dog ingen erfaring med andre låser av denne typen, men denne funker i hvertfall svært dårlig. Jeg kan telle på en hånd de gangene den har låst opp døra av seg selv når jeg kommer hjem, og app'en krever at jeg må logge på 2-3 ganger i uka. Mistenker at den tilbakestiller settings når det kommer ny versjon av app'en, så har ikke prøvd å enable dette (igjen) på en stund..

Den stadige innloggingen gjorde sitt til at kona sluttet å bruke app'en etter noen uker. Jeg har 1password integrasjon på tlf, så slipper å taste men synes det er sykt irriterende å til stadighet måtte logge inn.. Den er til tider ekstremt treig, noe som kan irritere grenseløst når man har dårlig tid. Virker også som at bt rekkevidden er dårlig, da jeg som regel står med telefonen limt inntil døra for at det skal skje noe, eller starter låsingen før jeg går ut døra iom at den uansett er så treig at jeg rekker å gå ut og lukke døra før det skjer noe.. 

 

Jeg har forøvrig Samsung telefon og bruker dermed android versjoen av app'en, som kan ha noe å si. Kona har dog ios, men hun har gitt opp låsen for lengst, så usikker på om det har blitt noe bedre i den appen i det siste.

 

Har ikke fått koblet til z-wave, så kan ikke uttale meg om den delen..

 

Kort oppsummert: jeg kjøper aldri danalock igjen

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, autoKass skrev:

Jeg kan telle på en hånd de gangene den har låst opp døra av seg selv når jeg kommer hjem, og app'en krever at jeg må logge på 2-3 ganger i uka.

 

Jeg brukte appen og dens auto-unlock funksjon de første 2-3 ukene og erfarte det samme som deg ang treghet. Det tok så lang tid at det var raskere å finne frem nøkkelen og låse opp manuelt! :( Har dog aldri blitt logget ut av appen (iOS). 

 

Men, jeg kjøpte jo en Z-Wave lås for å bruke den via Z-Wave. :) Og det fungerer veldig bra! Låsen låser stort sett opp før jeg har kommet opp trappa, den låser når den skal, bruker lite batteri og fungerer rett og slett veldig bra. :) Appen bruker jeg bare til å oppdatere firmware... Gjester får en kode til DanaPad, så de slipper også å forholde seg til appen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåtann er og blir ubrukelig på den låsen ja, fungerer kanskje om man bor øde og døra står perfekt plassert. Men i en oppgang i en blokk er det bare å glemme.

Zwave fungerer mye bedre, anbefaler å bruke det.

 

Edit: tror jeg har måttet logge inn på nytt ~1 gang på ca 1år. Android.

Endret av Torbjorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, autoKass skrev:

Er nok det som blir "redningen" når jeg får somlet meg til å sette opp det som trengs.. ? Mulig danapad kan vurderes til kidsa som stadig vekk glemmer mobilen og da er like langt ? 

Kan anbefale Danapad til barna, virker veldig bra og lettvint for barna som slipper å ta mobil opp av sekken etc. 

Grei levetid på batteriene også ?   ?‍?‍?

Endret av TimberSmart
trykkleif fra forfatterens side
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode erfaringer med denne låsen og er fortsatt svært fornøyd etter snart 9 måneders drift. Bluetooth har jeg vel knapt prøvd; veien å gå er absolutt Danapad og z-wave. Den har vært en liten revolusjon her i huset, skulle bare ønske jeg installerte den for lenge siden. ?

Dønn stabil og bra batteritid (er fortsatt på mitt første sett).

4 brukere (2 voksne, 2 barn) + egen kode til gjester/håndverkere o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg har fått min Danalock V3. På tross av litt så-som-så erfaringer med V1, så gikk jeg på en smell likevel. IDlocken passer ikke skikkelig i garasjedøra, uten omfattende ombygging, så vi prøver en Danalock først.

 

Men så før jeg begynner å pakke den opp: Kan jeg inkludere den først, dvs. før jeg monterer den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Moskus skrev:

OK, jeg har fått min Danalock V3. På tross av litt så-som-så erfaringer med V1, så gikk jeg på en smell likevel. IDlocken passer ikke skikkelig i garasjedøra, uten omfattende ombygging, så vi prøver en Danalock først.

 

Men så før jeg begynner å pakke den opp: Kan jeg inkludere den først, dvs. før jeg monterer den?

Ja, inkluder den først og sjekk at den fungerer. Den må inkluderes maks 30cm fra gatewayen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, slippern skrev:

Ja, inkluder den først og sjekk at den fungerer. Den må inkluderes maks 30cm fra gatewayen.

Ja, det er det jeg vet, og det er litt styr med å flytte interfacet selv om mye går fint når man har nok nettverksuttak og kabler så er det greit å unngå.

 

Da skal jeg prøve det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Bare husk at Z-Wave må settes opp før Bluetooth... eller var det motsatt? Rekkefølgen er i hvertfall vesentlig! ? 

 

Ifølge bruksanvisningen skal bluetooth settes opp først, så z-wave.

Men man kan gjøre motsatt og, men da må bluetooth parringen trigges av z-wave gatewayen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.