Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Danalock V3: Z-wave eller Zigbee?


CBR

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en "smartlås". Det er en borettslagsleilighet så det er ikke aktuelt med lås av typen Doorman. 

Danalock V3 ser ut til å være løsningen. 

Den skal i første omgang betjenes via Bluetooth fra mobil, men ønsker å holde muligheten åpen for mer avansert integrasjon i fremtiden. 

 

Jeg har Z-wave varmestyring via Telldus Znet Lite V2 og Zigbee belysning via Philips Hue  bridge. 

 

Hva ville dere valgt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt Danalock med Z-wave hvis hue bridge er det eneste du har med Zigbee. Siden Philips Hue tar vel bare lys ikke låser som Danalock med Zigbee. Hvis det ikke er endret på veldig nylig. 

Bluetooth blir man fort lei så veldig kjekt med lås som kan styres mer avansert og sjekke status på når man ikke er hjemme.

 

 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dennis87 skrev:

Ville valgt Danalock med Z-wave hvis hue bridge er det eneste du har med Zigbee. Siden Philips Hue tar vel bare lys ikke låser?

Bluetooth blir man fort lei så veldig kjekt med lås som kan styres og sjekke status på når man ikke er hjemme.

Min erfaring med Hue etter ca 10 måneders bruk er at det er nærmest uvirkelig stabilt. Det bare virker. 

Jeg er ikke like fornøyd med Telldus/Nexa Z-wave. 

433,92 MHz er en katastrofe i sammenlignet med Zigbee/Z-wave. Bruker kun temperatursensorer med den teknologien. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Som du sier så er det jo ikke et valg om lås, men å ha eller ikke ha Danalock. Borettslag har det med å bestemme...

Jeg er styreleder i borettslaget, så det er jeg som har bestemt det:-) 

Les: Tilgang ved brannalarm, vannlekkasjer og større vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er ustabilt er nok mer er telldus/nexa problem og ikke z-wave i seg selv :)  Poenget var at Philips Hue hub er veldig simpel på hva den støtter. Tror ikke den kan styre låser i det hele tatt. Så må da ha en annen hub som støtter zigbee skikkelig. Går du feks for FutureHome, Homey eller lignende i framtiden så støtter de både zigbee og z-wave. Er også mulig å få støtte for begge på Home Assistant, Homeseer osv også.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, CBR skrev:

Jeg er styreleder i borettslaget, så det er jeg som har bestemt det:-) 

Så enkelt er det nok ikke...

Hilsen tidligere styreleder. ;) 

 

 

7 timer siden, Dennis87 skrev:

Går du feks for FutureHome, Homey eller lignende i framtiden så støtter de både zigbee og z-way Z-wave.

FutureHome støtter vel bare Tradfri på Zigbee, og da via Ikea sin gateway...?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Moskus skrev:

Så enkelt er det nok ikke...

Hilsen tidligere styreleder. ;) 

 

 

FutureHome støtter vel bare Tradfri på Zigbee, og da via Ikea sin gateway...?

 


Ja ser slik ut blandet med den andre greia EnOcean :P  Bare husket den hadde to antenner så var sikker på den støttet Zigbee også. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.