Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med integrering av Yale Doorman dørlåser i HA? Har en «sentral» tilknyttet to låser. Kan tenke meg å koble til flere og å styre div. når man låser opp og igjen. Og selvsagt å låse igjen og opp og få status.

Har forsøkt å legge inn verisure:-seksjonen med brukernavn og passord i configuration.yaml, men HA protesterer.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt tøff, kan du kjøpe en Z-wave modul til Yale Doorman fra UK og teste den. Ryktene sier den skal fungere utmerket, selv om Yale i Norge påstår at "du vil ødelegge låsen".

 

Personlig tviler jeg på at du ødelegger låsen, men det gjøres jo på eget ansvar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du er litt tøff, kan du kjøpe en Z-wave modul til Yale Doorman fra UK og teste den. Ryktene sier den skal fungere utmerket, selv om Yale i Norge påstår at "du vil ødelegge låsen".

 

Personlig tviler jeg på at du ødelegger låsen, men det gjøres jo på eget ansvar...

Kan være ganske tøff, jeg, så det hadde vært spennende. Men det er flere som er avhengige av at låsene fungerer med rettigheter, brikker, pinkoder etc, så jeg forsøker først å få opp HA med verisure-klossen og de to låsene jeg har koblet til den. I hverfall inntil videre.
Men: Vil engelske zwave-dingser fungere her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Helgemor said:

 

Noen som har erfaring med integrering av Yale Doorman dørlåser i HA? Har en «sentral» tilknyttet to låser. Kan tenke meg å koble til flere og å styre div. når man låser opp og igjen. Og selvsagt å låse igjen og opp og få status.

Har forsøkt å legge inn verisure:-seksjonen med brukernavn og passord i configuration.yaml, men HA protesterer.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

 

Hei ,

 

Har to yale låser som snakker først med Verisure. HomeAssitant snakker derfra med API mot Verisure. Hadde vert bedre om det var direkte lokal kommuniksjon, men det har fungert meget bra til nå. Håper også det snart kommer en zwave løsning til disse låsene.

Capture.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kris10an skrev:

Sånn rent teoretisk: hvordan kan eventuelt en zwave brikke som settes inn, ødelegge hele låsesystemet?

 

Tja, hvis pinout er forskjellig så kan du få strøm inn på «feil» pinner og grille elektronikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Jeg fikk et tips her på forumet om å sette opp låsene som template switch, da slipper jeg å taste koden:

 

switch:
  platform: template
  switches:
    yale_lock_main:
      friendly_name: 'Hoveddør'
      value_template: "{{ is_state('lock.main_door', 'locked') }}"
      turn_on:
        service: lock.lock
        data:
          entity_id: lock.main_door
          code: din kode
      turn_off:
        service: lock.unlock
        data:
          entity_id: lock.main_door
          code: din kode
      icon_template: >-
        {% if is_state('lock.main_door', 'locked') %}
          mdi:lock
        {% else %}
          mdi:lock-open
        {% endif %}

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

To av doorman-låsene fungerer helt greit i HA, med verisureboksen og verisure app for å handtere brukere/koder etc.

Får også varsel hvis dørene er ulåst og ikke lar seg låse av HA utover kvelden/natta (Node Red).

Men:

Jeg har en lås til, som er i en separat del av huset og som må handteres med egen brukerkonto i verisure.

Noen som har erfaring med å få HA til å jobbe mot flere låser på forskjellige brukerkontoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jobber hos låsesmed. Kom en Assa/Yale kar innom her om dagen. Spurte om dette med zigbee og slikt. Det fins nå en egen for Yale Doorman. Koster mer enn Verisure sin..men regner med det da snakker lokalt med låsen istedenfor via Verisure på nett.. Må altså han en Yale Home hub og pluggen i låsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjøpt og testet Z-wave modul. Fikk ikke til å fungere, men ingen skade på låsen. Ettersom det ikke finnes en bruksanvisning, er det litt vanskelig å vite 100% om det fungerer eller ikke. Testet en del kanppekombinasjoner for å inkludere låsen, men ingenting fungerte :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan se ut til at dei gjør det med vilje, for å "tvinge" kunder til å bruke Verisure, eller den nye Yale-gatewayen. Skal se om eg orker å bruke meir tid på det.

Har satt inn Verisure og bruker det til daglig. Kunne gitt mitt system tilgang til dei via Verisure-API, men ønsker ikkje at mitt system skal ha tilgang til min Verisure-konto via noen sin Git-kode. Har også kjøpt ein ID Lock 101, som eg veit støtter Z-Wave, men usikker på om eg skal montere den, sjølv om den virker mye meir solid, og støtter alle RFID-nøkler (mens Doorman kun støtter Yale sine til 200 kr stk.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Akkurat nå, tjwesterby skrev:

Noen som har sett noe mer på Yale Hub'en? Har en Doorman på vei, og står mellom å bruke Hub og Verisure boksen. Noen pros/cons mellom de forskjellige?

Jeg jobber jo hos låsesmed. Vi har enda ikke tatt inn Yale Home sitt. Selger Verisure-boksen fortsatt. Men sier ifra til kunder at det fins et alternativ. Fordelen med en Yale hub over Verisure er nok at Yale sin er zigbee. Etter det selgeren til Assa/Yale sa så kan du altså styre hue osv med Yale hub. Dette har jeg ikke sjekket selv. Men kan sikkert prøve å få bekreftet dette om det er ønskelig. Yale Home har jo også alarm og andre smartprodukter. Så hvis du ønsker deg en alarm som ikke er knyttet opp mot et selskap så er også Yale hub vegen å gå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.