Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Yale Doorman


Anbefalte innlegg

På 18.12.2018 den 10.55, E2K skrev:

Ja, det kan se ut til at dei gjør det med vilje, for å "tvinge" kunder til å bruke Verisure, eller den nye Yale-gatewayen. Skal se om eg orker å bruke meir tid på det.

Har satt inn Verisure og bruker det til daglig. Kunne gitt mitt system tilgang til dei via Verisure-API, men ønsker ikkje at mitt system skal ha tilgang til min Verisure-konto via noen sin Git-kode. Har også kjøpt ein ID Lock 101, som eg veit støtter Z-Wave, men usikker på om eg skal montere den, sjølv om den virker mye meir solid, og støtter alle RFID-nøkler (mens Doorman kun støtter Yale sine til 200 kr stk.).

 

IDLock var det jeg også ville ha, men etter en del research ser det valget ut til å være lett, disse har visst veldig mye feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

 

Fortsett med det. Veldig fornøyd med mine. :)

Det var litt batteriproblemer på en, men fikk ny front og etter det har de vært supre!

 

Vet ikke, et par montører ville ikke en gang ta oppdrag med de (pga mye feil) ..lover ikke godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, nixer skrev:

Vet ikke, et par montører ville ikke en gang ta oppdrag med de (pga mye feil) ..lover ikke godt. 

Slike sutrepaver finner man tydeligvis overalt. Finnes mange elektrikere som ikke vil montere Fibaro Dimmer 2, men heller selge xComfort til en sannsynligvis høy avanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Slike sutrepaver finner man tydeligvis overalt. Finnes mange elektrikere som ikke vil montere Fibaro Dimmer 2, men heller selge xComfort til en sannsynligvis høy avanse...

Nei, virket faktisk ikke slikt..hadde veldig greie priser det andre han solgte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, sånn for ordens skyld: Jeg har gode erfaringer med mine 4 Yale. De gjør jobben helt greit. Batteriet varer et år og alle er lykkelige. Med node-red-komponenten har jeg oversikt til og med over den ene som må ha spesiell tilgangsstyring. Det er en student/hybelinngang. Der har jeg absolutt ikke overvåking, men dersom studentene har glemt å låse så får jeg varsel på telefonen etter 5 minutter. Noe som gir litt trygghet.


Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det jo slik at du sannsynligvis kommer til å oppdage at begge gjør samme jobben: De låser døra. ;) 

 

Det jeg liker med Z-wave låser er at det er en direkte kobling mot smarthushjernen. Jeg kan fremdeles låse opp døra fra smarthuset selv om internett eller en eller annen server har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Moskus skrev:

Til syvende og sist er det jo slik at du sannsynligvis kommer til å oppdage at begge gjør samme jobben: De låser døra. ;) 

 

Det jeg liker med Z-wave låser er at det er en direkte kobling mot smarthushjernen. Jeg kan fremdeles låse opp døra fra smarthuset selv om internett eller en eller annen server har problemer.

Ja, jeg har ca 40 noder med zwave, så vil jo helst ha det inn her og ikke en "dings" (hub) til,   Derfor sitter doorman løsningen litt langt inne,....

 

> De låser døra.

Forhåpentligvis låser de opp døra også... ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 18/12/2018 at 10:55, E2K said:

Ja, det kan se ut til at dei gjør det med vilje, for å "tvinge" kunder til å bruke Verisure, eller den nye Yale-gatewayen. Skal se om eg orker å bruke meir tid på det.

Har satt inn Verisure og bruker det til daglig. Kunne gitt mitt system tilgang til dei via Verisure-API, men ønsker ikkje at mitt system skal ha tilgang til min Verisure-konto via noen sin Git-kode. Har også kjøpt ein ID Lock 101, som eg veit støtter Z-Wave, men usikker på om eg skal montere den, sjølv om den virker mye meir solid, og støtter alle RFID-nøkler (mens Doorman kun støtter Yale sine til 200 kr stk.).

 

Fikk du testet noe mer rundt dette? 

Ser på muligheten for å kjøpe inn en av de "tynne" låsene til Yale (Conexis L1), og montere Z-wave modulen i denne for å inkludere den. Deretter flytte Z-wave modulen over i en Yale Doorman, og krysse fingrene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa litt meir uten noe særlig hell. Har sett at det kan være mulig å tukle til API-en, men orker ikkje bruke særlig mye krefter på det, ettersom eg må tilbakestille og sette opp alt på nytt. Når eg ser på Z-Wave stacken, vil eg ikkje tru det vil fungere å bytte lås, da den (forhåpentligvis) må pares med enheten en skal styre, for å forhindre man-in-the-middle type angrep. Regner med eg berre selger Z-Wave-modulen til noen som har lyst å teste litt meir, og heller kjøper det igjen dersom noen får det til eller Yale aktiverer muligheten i ein FW-oppgradering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Meg bekjent er det ikke noen trigger som sendes ved bruk av feil kode. Det er ikke synlig i verisure appen i alle fall.

 

Siden vi er inne på temaet, er det noen som har klart å legge inn flere enn 10 brukere på yale? Ser det oppgir det som maks antall brukerkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei. Bare en tanke jeg fikk ang denne låsen. Driver med varetelling og fant da en mottaker for fjernkontroll til denne. Se bilde. Ingen info ang protokoll eller noe. Lite info på google..for den er jo ikke akkurat utbredt. Har dessverre ikke fjernkontrollen for hånden. Så får ikke sett om det står noe mer på den.

 

Men dette er jo kanskje en mulighet for å integrere denne låsen uten Verisure eller yale gateway..

 

Enten ved å se om f eks broadlink kan lære noe signal fra denne fjernkontrollen.  Eller evt åpne fjernkontroll og koble til en annen bryter f eks sonoff som "trykker" på knappen på fjernkontrollen. Ser folk har gjort slik med garasjeportåpnere. 

 

Jeg skal selv bruke Verisure når jeg får byttet dør og få satt inn en Yale. I og med at alarm allerede er inne i HA.

 

 Men kanskje et tips til dere som har tid og vil se på dette, og som ikke vil ha Verisure eller yale gateway.

 

 

IMG_20191230_105210.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2018 den 13.26, kjetilsn skrev:

Ja det er langt fra ideelt, men så langt den eneste bekreftede mulighet for denne låsen.

 

Har kjøpt Yale Doorman v2n og Smart Hub, men skjønner nå at jeg ikke får dette inn i Home Assistant. Burde altså kjøpt Verisure sin Hub med Verisure sin låsemodul? Den fra Yale er altså bortkastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.