Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lisens til PLEG


kenmyh

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som vet hvordan man får aktivert PLEG nå, så man kan ha mer enn 5 triggere og 5 conditions?

Har begynt med litt mer avansert automatisering av varme/lysstyring og trenger flere muligheter. Siden jeg virkelig ikke har noe som helst peiling på LUA, så ser jeg PLEG som beste løsning.

 

Evt. om det finnes noen som kan forklare LUA for en person som er helt blank..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en paypal løsning i menyene inne i PLEG da?

 

Jeg for min del har tatt i bruk "Reactor" i stedet, knallfin plugin som stadig vokser i kapabilitet.. Den har ikke alle funksjonene til PLEG, men er lettere å bruke, og har betydelig mer å by på enn scenene man kan sette opp i Vera.. Anbefales! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den løsningen har blitt fjernet ser jeg på forumet. Har spurt der hvordan man gjør det i dag, men lite med respons.

 

Skal ta en titt på reactor og se hva jeg kan finne ut av der :) Takk for tips!

Er det ikke også en mulighet for å gjøre lignende ting i AltUI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, der har du litt bedre utvalg i oppsett av scener også (AND mellom triggere f.eks), men jeg har ikke lekt så mye med det.. Workflows er jo en egen bit som visstnok er ganske kraftig, men jeg ble ikke helt klok på det..

 

Reactor gjør det meste den.  Hva skal du lage?

 

Jeg kjører 12 stykker nå, noe for styring rundt prosjektor (lerret, lys), og noe lyskontroll.. Samme fyr har også "Delaylight" som er laget for lysstyring, har ikke prøvd den selv, men den kan jo være noe for deg.. Flink fyr han som lage disse.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke AltUI ved siden av UI7 uten noen tull?

 

 

 

Per akkurat nå har jeg ikke så mange komponenter, men jeg har nok til å kontrollere litt her og der.

Det viktigste pr nå er varme på kontoret.

 

I PLEG har jeg lagd noe ala dette:

-Når vera i hjemmemodus, men kontoret ikke er i bruk  og man ikke har vært i rommet i løpet av de siste 30 minuttene og temperaturen har gått under 20 grader igjen; panelovn på ved 20 grader og av ved 21 grader,

-når vera i hjemmemodus, og kontoret i bruk, panelovn på ved 22 grader og av ved 23 grader.

-når borte på ved 15 grader av ved 17 grader

-når natt, på ved 18 grader og av ved 19 grader

-når hjemme, lagd en VS som kan overstyre alle conditions slik at panelovnen står på frem til det er 23 grader, hvorvidt man er i rommet eller ikke.

 

Den siste er for at kona skal kunne styre det litt mer manuelt enn det jeg ønsker.

 

Har også lysstyring på et lys som normalt alltid står på, som nå kun står på om morningen og kvelden, normalt fra 0535-0800 og fra 30 min før solnedgang - 23:00. Denne skal utbedres når jeg får inn en bevegelsesensor for å måle lux her også.

Satt nå opp lysstyringa i Reactor og får se hvordan den funker. Må man ha en av scene der også, eller går det automatisk når ingen conditions er true?

 

Jeg liker PLEG vedlig godt, og syns det er overraskende enkelt og sette opp. Synd om jeg skal bli "handicappa" fordi jeg ikke får tak i noen lisens som gjør at jeg kan kjøre full varmestyring i en PLEG og full lysstyring i en PLEG.

 

Har også en PLEG som styrer modus sammen med AutoVera og Takser. Denne funker dog ikke helt 100% og må justeres litt på. Største problemene her er å få tasker til å sende kommandene gjennom Autovera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer litt på siden av spørsmålet her siden jeg ikke bruker PLEG, men jeg mener det kan løses på andre måter som i tillegg er gratis. :)

 

Varmestyring er det jo en annen plugin av samme fyr; Auto Virtual Thermostat 

 

Denne bruker jeg i 5-6 rom nå, veldig fornøyd med den. Jeg bruker den da til nattsenking av temperatur, og senking når ingen er hjemme. Det at man har et setpunkt-sett for "Comfort" og "Economy" bruker jeg til å justere mellom lav og høy setting. Denne har veldig mye funksjonalitet mot styring av AC systemer, og noen av settingene er litt konservative for styring av en varmeovn. Jeg setter MaximumRunTime til en veldig høy verdi siden varmeovnene mine har en termostat som stopper den hvis styringen feiler. (denne settes naturligvis et par grader over høyeste vanlige setpunkt på termostaten).

 

I stua har jeg en ZXT-120 som styrer varmepumpa, og ved å bruke AVT/Reactor styrer jeg nå den også med "Comfort"/"Economy".

 

Reactor har setting for en scene den kjører når conditions = true, og en for når conditions=false. Enn så lenge må man altså lage 2 scener, men jeg vet han jobber med å bygge inn hele scenegeneratoren også.

 

Det du beskriver høres ut som det kan legges rett inn i Reactor med 2 "date/time" conditions og 2 scener(lys av/lys på)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg må teste ut litt tror jeg. Har prøvd og overføre varmestyringsPLEGen min til Reactor nå, og skal se om jeg får no liv i den ved å lage scene i løpet av dagen :)

Hadde vært kjekt om jeg kunne overføre noe, slik at jeg kan bruke PLEG ulisensiert og kun til ting jeg virkelig trenger avanserte condtions for å få igjennom.

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.