Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kontrollere moduser


mrhaugland

Anbefalte innlegg

Mulig spørsmålet er prematurt, ettersom jeg ikke har mottatt ST hub enda og derfor ikke fått fiklet noe med det. Men prøver.

Skifter over fra FH til ST, hvor vi i dag har modusbryter fra FH (EnOcean) som henger ved ytterdøren / i gangen, noen meter fra soverommet vårt. Denne har meget høy WAF, og er genial til å sette huset i hjemme, borte, natt -eller feriemodus. Vi bruker denne ofte, enten av sistemann som går til sengs, står opp, går på jobb, kommer hjem osv osv.

 

Jeg har ikke funnet noe om at jeg kan bruke samme bryter med ST, så da må jeg finne et alternativ. Skifte av modus (hva heter det i ST? Scenes? Routines?) er ønskelig fra en fysisk bryter i tillegg til via appen. Jeg er ikke helt klar for å investere i en veggmontert tablet enda (hvertfall ikke før jeg ser at fysisk bryter ikke går). Hvordan gjør dere som har ST dette?

 

Jeg har for så vidt sett på Aotec sin Wallmote Quad. Lekker sak, men skeptisk pga dårlig battertid og derfor må lades ofte. Har også sett på Remotec sin Scene Master (ZRC-90), men tenker for det første at den ikke ser bra nok ut (...waf...) og har flere knapper enn hva det er behov for. Og uten labels så vil det bli mye styr med å få ungene (...og for så vidt fruen...) med på laget...

 

Håper noen av dere som har brukt ST en stund har noen ideer rundt dette :)

Endret av mrhaugland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange knapper/moduser trenger du?

 

Om 4 er nok så er jeg fornøyd med disse bryterne til ST:

https://www.tronika.no/no/zwave-kontrollere/855-veggkontroller-wallc-2.html#/124-design-2_knapps

Da har du 4 knapper som kan gjøre det du vil. (egentlig 8stk om du tar med dobbeltklikk eller hold funksjonen, jeg bruker ikke de funksjonene).

Jeg har brukt disse sammen med Domoticz før jeg gikk over til ST og hadde da bare trøbbel med dem.

 

Ellers kan du ha 4stk Xiaomi brytere:

https://www.ebay.com/itm/Original-Xiaomi-Mijia-Smart-Home-Zigbee-Wireless-Smart-Switch-Touch-Button-ON-OF/113001216517?hash=item1a4f65ba05:g:EqMAAOSw1Zpa~six

 

De er litt trøbblete å få inn, men når de først er inne så blir de der er min erfaring ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fungert fint i ST, det eneste er batterirapporten de tuller litt med, så plutselig varsler de 1% batteri når de egentlig har bra igjen.

Bytter batteriet 1 gang i året så tenker jeg ikke mer på det.

 

De jeg har passer ikke i vanlig bryterramme, men mener tronika har skrevet på en annen versjon av dem at de skal passe.

Ville sendt en mail til tronika og spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Enig med Dreuf. Vi bruker mye xiaomi knapper og de funker godt (når de først er inne i systemet). Magic Cube fra Xiaomi er også en artig sak å bruke i dette tilfellet (som en stor terning).

 Z-wave er dog mer stabilt og enklere å legge inn.

Løsningen vi har hjemme er at modus er automatisert. Så feks alarmen går delvis på når lyset på soverommet er av, det er ingen bevegelse i huset og kl er etter 21:00. Naturlig nok så har jeg en lampe på soverommet på heletiden når huset er i "hjemme" modus. Huset går i borte modus når alle telefoner er ute av huset og det ikke er registeret noe aktivitet på en god stund.
Huset settes så i hjemmemodus av at vi beveger oss i soverommet og døra fra soverommet åpnes, samtidig skrus varmen seg på 6 timer etter at natt har blitt aktivert, slik at det er litt godt og varmt på badet når vi står opp :)
 


Naturlig nok følger varme, lys ++ etter disse modusene også.

 

For ferie modus har jeg bare telefon og eller via voice command.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.